Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش یک دهه بی‌مهری به ساکنان مسکن مهر همدان

یک دهه بی‌مهری به ساکنان مسکن مهر همدان

ساکنان مسکن مهر شهر همدان با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر در مناطقی نظیر کوی گلستان و فردوس با وجود نزدیک به یک دهه از تحویل مجتمع‌های خود، همچنان با فقر امکانات رفاهی و آموزشی مواجه هستند.

به گزارش "همدان نیوز"، ایجاد بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی مهر در نقاط مختلف همدان برای اقشار کم درآمد اگرچه خدمت بزرگی به خانه دار شدن جمعیت کثیری از همدانی‌ها بود اما نبود امکانات خدمات شهری، آموزشی و رفاهی زندگی در این محیط را با چالش مواجه کرده است.

مجتمع‌های مسکن مهر اغلب در نوار حاشیه‌ای شهر همدان و در شهرک‌های بهشتی، تپه امام گل، شهرک مدنی، شهرک گلستان، باباطاهر، خضر و پل هوایی ایجاد شده است و این مناطق از کمبود امکانات رنج می‌برند.

هر چند شهرداری همدان برخی خدمات از جمله پاکیزگی، جمع‌آوری زباله و اختصاص خط اتوبوس واحد را به اجرا گذاشته اما مشکلات این مناطق فراتر از این امکانات است.

برخی از این مناطق حتی به لحاظ آسفالت، فضای سبز، پیاده رو، فروشگاه‌های عرضه مایحتاج ضروری زندگی، روشنایی معابر و تجهیزات بازی برای کودکان و سایر نیازهایی که در مناطق مختلف شهر موجود است، محروم هستند.

اغلب کودکان ساکن در این مناطق به دلیل محدودیت فضای آپارتمان نشینی و دسترسی نداشتن به فضای پارک و تفریح کودکانه، در کوچه و خیابان‌ها به بازی می‌پردازند و تردد خودروها خطرآفرین شده است.

ساکنان مسکن مهر همدان چشم انتظار توجه مسئولان

نبود فروشگاه عرضه مواد غذایی و سایر ملزومات در مجتمع‌های مسکن مهر و دسترسی نداشتن این افراد به مایحتاج زندگی نیز باعث شده است تا اغلب مردم به ناچار برای تامین نیازهای خود رهسپار بازار مرکزی شهر همدان شوند و این  کار علاوه بر هزینه رفت و آمد موجب اتلاف وقت ساکنان این مناطق می شود.

محروم بودن از هرگونه مبلمان و زیباسازی شهری در محوطه‌های مسکن مهر نیز این مناطق را به منازل بی‌روح تبدیل کرده است و همه این شرایط دست به دست هم داده تا نارضایتی مردم را فراهم کند.

شهروندان ساکن مجتمع‌های مسکن مهر همدان در این باره می‌گویند: با گذشت این سال‌ها همچنان امیدوار به برقراری عدالت در این مناطق هستیم چراکه مشکلات این مناطق در ۲ دولت گذشته همچنان پابرجا ماند و وعده‌های رنگارنگ مطرح شده نه بوی تدبیر داشت و نه امیدی را در دل ساکنان آن ایجاد کرد.

به گفته آنها زندگی در این مناطق به دلیل امکانات محدود هیچ تفاوتی با روستا ندارد و نبود پیاده راه، درمانگاه، فضای سبز، پارک، روشنایی مناسب و نانوایی و مراکز خرید از مشکلات این مناطق است.

یکی از ساکنان کوی گلستان همدان به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق مسکن مهر همدان با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان اظهار داشت: در این منطقه تنها یک نانوایی، چهار مغازه کوچک عرضه محصولات غذایی و یک مدرسه و خانه بهداشت وجود دارد.

وی با گلایه مندی از کاستی‌های موجود در این منطقه گفت: بارها مسئولان برای رسیدگی به وضع مشکلات به این مجتمع‌ها مراجعه کرده و از وضعیت موجود بازدیدهای میدانی داشتند اما در نهایت اقدامی صورت نگرفته است.

تاکید شورانشینان به حل مشکلات مسکن مهر

اعضای شورای اسلامی شهر همدان معتقدند براساس قانون این واحدها باید تحویل شهرداری شود تا مدیریت شهری بتواند به این مناطق خدمات ارایه دهد، اما از آنجا که این واحدها به شهرداری همدان تحویل داده نشده است مدیریت شهری برای ارایه خدمات شهری به ساکنین این مناطق منع قانونی دارد.

به گفته آنها مسکن مهر و سایر واحدهایی که در سطح شهر همچنان از خدمات شهری محروم هستند، باید تعیین تکلیف و از امکانات لازم برخوردار شوند.

افزون بر کوی گلستان، مناطقی نظیر کوی فردوس، مسکن مهر پایگاه نوژه و شهرک بهشتی که مملو از مسکن مهر است، حتی یک متر فضای آموزشی، درمانی و حتی تجاری ندارند.

با این حال به دلیل عدم تامین کاربری‌ها، مشکلات مسکن مهر گریبانگیر مدیریت شهری شده و اختلاف بین شورای شهر و شهرداری با مسکن و شهرسازی در تامین سرانه‌ها همچنان باقی مانده است.

بر این اساس انتظار می‌رود نسبت به تعیین تکلیف وضعیت این مجتمع‌ها تصمیم گیری لازم صورت گیرد چرا که مطالبه اصلی ساکنان است.

هم اکنون تمام نگاه‌های ساکنان این مناطق به مسکن و شهرسازی است تا اقدام لازم را در واگذاری مسکن مهر به شهرداری‌ها انجام دهد؛ پروسه‌ای که هنوز اجرایی نشده و وعده امروز و فردا گریبانگیر آن شده است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان در این باره گفت: مسکن مهر در حالی ساخته شده که به لحاظ سرانه عمومی با فقر مواجه است، مناطقی نظیر تپه امام گل همدان که حتی یک متر فضای آموزشی، درمانی و حتی تجاری ندارد.

علی اکبر کاووسی اضافه کرد: شهرداری همدان هم نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه دهد چرا که هنوز این فضا را تحویل نگرفته و اکنون به جهت انسان دوستی نسبت به ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی در این مناطق اقدام شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخورداری از فضاهای سرانه عمومی به ویژه آموزشی از نیازهای اصلی این منطقه است و زمینی به وسعت چهار هزار متر مربع برای ساخت مدرسه نیاز است.

تامین زیرساخت های مسکن مهر همدان نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار

۸۰ درصد از واحدهای مسکن مهر همدان در منطقه سه این شهر واقع شده و شهرداری همدان با وجود اینکه این مجتمع‌ها را از راه و شهرسازی تحویل نگرفته اما همچنان به آنها برخی خدمات را ارایه می‌دهد.

در سال‌های اخیر شهرداری همدان برخی خدمات شهری از جمله نظافت، جمع‌آوری زباله و اختصاص خط اتوبوس واحد را به اجرا گذاشته ست.

مدیر منطقه سه شهرداری همدان گفت: تامین زیرساخت‌های مسکن مهر همدان نیازمند بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که برآورد دقیق میزان هزینه‌ها را بررسی و به راه و شهرسازی ارایه می‌دهیم.

مدیر منطقه سه شهرداری همدان گفت: تامین زیرساخت‌های مساکن مهر همدان نیازمند بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که برآورد دقیق میزان هزینه‌ها را بررسی و به راه و شهرسازی ارایه می‌دهیم.

محمدرضا فیض منش اظهار داشت: مدیران راه و شهرسازی، شهرداری و منطقه سه شهرداری از مسکن مهر فردوس و گلستان بازدید داشتند تا با برآورد هزینه‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این مناطق، تامین اعتبار شود.

وی اضافه کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز برای ساکنان این مناطق به خوبی انجام نگرفته و شهرداری این آمادگی را دارد تا در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی راه و شهرسازی، نسبت به ساخت و ساز لازم اقدام کند.

فیض منش خاطرنشان کرد: ایجاد پیاده رو سازی، دیوار حائل، فضای سبز، هدایت آب‌های سطحی، آسفالت، معبرسازی و کاربری‌های عمومی در این مناطق بسیار ضروری است.

منبع: ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن