Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش آژیر آلودگی هوا در همدان به صدا در آمد

آژیر آلودگی هوا در همدان به صدا در آمد

آژیر خطر آلودگی هوا در همدان نیز به صدا درآمد که با توجه به آغاز مطالعات پژوهشی به منظور شناسایی منابع ثابت و متحرک آلودگی هوای شهر همدان در فروردین ماه انتظار می‌رفت شاهد بروز این وضعیت بحرانی نباشیم.

به گزارش "همدان نیوز"، گویا آلودگی هوا روزهای پایانی سال 1400 نیز دست از سر شهرها برنمی‌دارد و جمعه 13 اسفند ماه، شهرهای جنوبی و غربی کشور و از جمله همدان روز ناسالمی را پشت سر گذاشتند به نحوی که علاوه بر کاهش دید، هشدار به گروه‌های حساس از جمله سالمندان، بیماران قلبی تنفسی و کودکان را به دنبال داشت.
آلودگی هوا موضوع تازه‌ای نیست و نکته قابل تأمل اینکه روزهای ناسالم را بیشتر در فصل گرم، پاییز و برخی از روزهای زمستان شاهد بودیم که این بار در ماه پایانی سال شاهد این پدیده بودیم و گرد و غبار منتقل شده از کشور عراق دلیل این آلودگی عنوان شد که البته بارها از سوی صاحب نظران و کارشناسان بر چاره‌اندیشی برای این مشکل تأکید شده بود.
چهارم آبان ماه سال جاری سید عادل عربی معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان کیفیت هوای استان طی هفت ماه نخست امسال را 40 روز در وضعیت ناسالم دانست و از برگزاری جلسه کارگروه مقابله با پدیده آلودگی هوای استان سخن گفته بود.
عربی این مهم را نیز یادآور شده بود که بیشترین میزان آلودگی هوا مربوط به مردادماه و بیشتر ناشی از گرد و غبار بوده است که این آمار از پنج ایستگاه ثابت پایش آلودگی هوا در شهرهای همدان، اسدآباد، کبودرآهنگ، نهاوند و ملایر جمع‌آوری شده است.
عمده علت آلودگی هوای استان همدان به ویژه در مرکز استان ذرات گرد و غبار است که البته این آلودگی در فصول گرم سال به دلیل گرد و غبار ناشی از فرسایش خاک و در فصول سرد به دلیل پدیده طبیعی وارونگی دما روی می‌دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز آبان ماه امسال با اشاره به فعالیت 2 ایستگاه پایش آلودگی هوا در مرکز استان، نصب و راه اندازی هشت ایستگاه جدید برای پایش آلودگی هوا در مناطق مختلف شهر همدان را ضروری دانست و این مهم را متذکر شده بود که افزایش شمار ایستگاه‌های پایش کیفی هوا موجب دسترسی به داده‌ها و اطلاعات دقیق برای برنامه‌ریزی مناسب در راستای کاهش آلاینده‌های جوی می‌شود.
به گفته جعفرنژاد بسطامی، همدان در ردیف کلانشهرهای آلوده کشور قرار ندارد اما در صورت بی توجهی به موضوع آلودگی هوا، امکان قرار گرفتن این شهرستان در زمره مناطق آلوده کشور زیاد است که در همین ارتباط نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری تاثیر بسزایی در کاهش میزان آلودگی هوا داشته و یکی از محورهای مهم قانون هوای پاک، برنامه‌ریزی برای بهسازی و نوسازی اتوبوس‌های فرسوده و خودروهای عمومی شهری است.
فروردین ماه سال جاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از آغاز مطالعات پژوهشی به منظور شناسایی منابع ثابت و متحرک آلودگی هوای شهر همدان خبر داده و گفته بود، مطالعه سیاهه انتشار آلودگی در شهر همدان با اعتبار 500 میلیون ریالی از محل اعتبارات استانی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست انجام و تا پایان تیرماه به پایان می‌رسد.
به دنبال آودگی هوا ی روز گذشته در همدان مسئول برنامه بهداشت هوا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا وضعیت شاخص کیفیت هوا را در حالت خطرناک اعلام کرد و از ادامه گرد و غبار با شدت کمتر در 14 اسفندماه و احتمال تغییر شاخص‌های کیفیت هوا در صورت آغاز بارش‌ها سخن گفت و سرعت وزش باد را تشدید کننده این وضعیت دانست.
کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی همدان نیز سرعت وزش باد را دلیل بروز گرد و غبار مطرح کرد و گفته بود، وزش باد در روزهای گذشته پیش‌بینی شد اما در مورد شدت بروز گرد و غبار تا این حد و شدت دور از انتظار بود و وضعیت گرد و غبار طی روزهای گذشته فرامنطقه‌ا ی بوده است.
همدان طی سال‌های نه چندان دور کمتر با پدیده وارونگی دما مواجه بود که با افزایش تعداد خودروها و عدم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کیفیت هوای همدان روز به روز کاهش یافته و با بروز پدیده وارونگی دمای جزئی، غلظت آلاینده‌ها به سرعت بالا رفته و در این میان پدیده گرد و غبار نیز به ویژه در فصل سرد سال تشدید کننده آلودگی هوا می‌شود.
راهکار بلند مدت پیشگیری از آلودگی هوا در فصول سرد، پیش‌بینی برنامه‌های مدیریتی برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست بوده و باید نسبت به ایجاد محدودیت‌هایی از سوی پلیس و تقویت ناوگان حمل نقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده اقدام شود.
 اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و مقابله با پدیده گرد و غبار، تولید و توزیع سوخت استاندارد، نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، نظارت بر نحوه استقرار واحدهای صنعتی و کشاورزی، جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و موتورسیکلت‌های دودزا، جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مهم‌ترین محورهای قانون هوای پاک است.
تشکیل منظم و ماهانه کارگروه مقابله با آلودگی هوا، بررسی راهکارهای اجرایی توزیع سوخت استاندارد و اجرای طرح‌های موثر در کاهش آلودگی هوا از دیگر اقدامات موثر در این خصوص است.
انتقال واحدهای آلاینده و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی نیز در کاهش آلودگی هوای همدان موثر است که در صورت بی‌توجهی به این مهم و عدم چاره‌اندیشی در این خصوص از کلانشهر بودن تنها معضل آلودگی هوای آن گریبان‌گیر همدان خواهد شد./ تسنیم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن