Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت پرواز بنر، سقوط اخلاق/ ساختمان‌های نیمه‌کاره همدان؛ آلبوم عکس نامزدهای خاص

یادداشت اختصاصی همدان نیوز
پرواز بنر، سقوط اخلاق/ ساختمان‌های نیمه‌کاره همدان؛ آلبوم عکس نامزدهای خاص

عده زیادی از اعضای ستاد کاندیداهای نه چندان کم انتخابات شورای اسلامی شهر، پوستر و چسب به دست منتظر بودند تا سوت آغاز بازی تبلیغات به صدا درآید تا تمام شهر را به آلبوم عکس تبدیل کنند.

در همان چند دقیقه اول، وقتی به خیابان‌ها و محل‌های مشخص شده برای نصب اقلام تبلیغاتی نامزدهای شورای شهر سر می‌زدی، جایی باقی نمانده بود و هر کسی که می‌آمد پوسترهای قبلی را یا کنده و پاره‌پاره به زمین می‌ریخت و یا پوستر روی پوستر می‌چسباند که شاید در آغاز امری غیرطبیعی به نظر می‌رسید اما به تدریج افراد به این روند عادت کرده و هر روز و هر ساعت از شبانه‎روز این اقدام تکرار می‌شد.

در این میان مأمورانی نیز در شهر بسیج شده بودند تا از نصب بنر و پوستر در اماکن پیش‌بینی نشده جلوگیری کرده و اخطارهای لازم را بدهند اما برخی افراد، توجهی به رعایت اخلاق و حفظ حقوق دیگر کاندیداها نداشتند و در کنار اینکه اقلام تبلیغاتی کاندیدای موردنظر خود را نصب و پخش می‌کردند، تلاشی بی‌دریغ در آسیب رساندن به اقلام تبلیغاتی دیگر نامزدها داشتند و یا خراشی بر بنرها انداخته یا پوسترها را پاره می‌کردند تا اثری از آن نماند که در این میان باید گفت که رأی آوردن به چه قیمتی؟ مرگ اخلاق؟

عده‌ای نیز پافراتر گذاشته، به سمت ساختمان‌های نیمه‌کاره شهر رفتند و از فرصت سوء‌استفاده کردند؛ به طوریکه چون نهادهای نظارتی اجازه ورود به املاک شخصی افراد را برای براندازی بنرها نداشتند، افرادی چه بسا سرشناس‌تر با زیرکی از این فضا استفاده کرده، قانون را زیر پا گذاشته و حق نصب یک بنر تبلیغاتی در شهرداری هر منطقه را به راحتی پایمال می‌کردند و این یعنی از بین رفتن فرصت برابر برای نامزدها.

در میان این بنرها در ساختمان‌های نیمه‌کاره، آنچه بیشتر دیده می‌شد تصویر اعضای فعلی شورای اسلامی شهر، شهرداران اسبق همدان و افراد مرتبط با این نهادها بود به طوریکه از همان روز اول، بنرها در این ساختمان‌ها نصب و تا آخرین روز سرجای خود باقی می‌ماندند در حالیکه افراد کمتر شناخته‌شده یا اجازه نصب بنر در چنین محل‌هایی را نداشته و یا در صورت نصب بنر، پس از چند ساعت و یا یک روز پاره و ناپدید می‌شد.

اینکه چگونه این افراد از فرصت استفاده کرده و عرصه را برای تبلیغات متخلفانه خود فراهم دیدند، خود جای بحث دارد اما مهمتر از این موضوع، برخورد نهادهای نظارتی و بازدارنده است که بر اساس آنچه از سوی برخی کاندیداها شنیده شده، نظارت و برخورد با این روند را به یکدیگر محول کرده و در آخر هم، چنین مواردی را نه جرم انتخاباتی بلکه تخلف انتخاباتی عنوان کرده که تأثیری بر فعالیت نامزدها ندارد.

با شروع بامداد پنج‌شنبه 28 اردیبهشت ماه تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا به پایان رسید و در واپسین دقایق، برخی افراد از ستادهای مختلف، فرصت را غنمیت شمرده، پوسترهای دیگر نامزدها را پاره و در کوچه و خیابان‌ها رها کرده و پوسترهای خود را جایگزین می‌کردند و متأسفانه در مواردی هم که دیگر قانون اجازه نصب بنر بیش از حد مجاز در محلی را نمی‌داد، بنرهای کاندیداها را پاره می‌کردند تا بنر نامزد مورد نظر خود دیده شود آن هم در زمانی که فرصت دیگری برای نصب اقلام تبلیغاتی وجود نداشت.

موضوع جالب اینجاست که به گفته یکی از کاندیداهای معترض، یکی از نهادهای نظارتی در پاسخ به انتظار برخورد با این تخلفات و نصب بنر در ساختمان‌های نیمه‌کاره و یا نصب بیش از یک بنر در یک محل، گفته بودند که اقدام به چنین مواردی جرم محسوب نمی‌شود و تنها تخلف است و شما هم می‌توانی دوباره بنر نصب کنی.

اینکه چرا برخورد با متخلفان روند ثابتی نداشته و برخی هرآنچه از ذهن برآمده، انجام دادند و علاوه بر به هم ریختن منظر شهری، اخلاق انتخاباتی را هم زیرپا گذاشتند، جای سؤال دارد. اینکه چرا برخی اعضای فعلی شورای اسلامی شهر و افراد مرتبط با این نهاد سوء‌استفاده تبلیغاتی کرده و برخورد خاص و مثمرثمری با آنها صورت نگرفته، مورد نقد تعدادی از کاندیداها قرار گرفته که حالا در یک روز باقی مانده به تبلیغات، جز یک بنر پاره در هر منطقه چیزی برای تبلیغ نداشته اما در عین حال باید در همین مناطق بنرهای برافراشته افرادی خاص را نظاره‌گر باشند؛ بنرهایی که پاره نشده و از جای خود تکان نخورده‌اند.

در اینجا باید به ضرب‌المثل« گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند»، اشاره کرد و این سؤال را پرسید که چرا با عدم برخورد با چنین تخلفاتی، زمینه برای بی‌عدالتی در کسب آراء از سوی کاندیداها فراهم می‌شود و اخلاق اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی، ناچیز شمرده می‌شود؟

یادداشت: فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن