Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت همدان روی آنتن شبکه‌های سراسری

وقتی هنر به داد مادستان می‌رسد؛
همدان روی آنتن شبکه‌های سراسری

در طول یک هفته گذشته پخش آثار مستند همدان در شبکه‌های سراسری، همدان و افتخاراتش را به مردم کشور و یا حتی دنیا معرفی کرد.

به گزارش "همدان نیوز"، در چند سال اخیر شعار معرفی بیش از پیش همدان به مردم کشور و یا دنیا از سوی مدیران و مسئولان استان بارها شنیده شده، اما اگر این شعار در عم سنجیده شود خبر چندانی از انجام اقدامات در راستای معرفی همدان نیست و هر از چند گاهی اخباری شنیده می‌شود که بازتاب چندانی ندارد.

هرچند برگزاری همایش ها و جشنواره هایی از جمله جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، مدتی حال وهوای فرهنگ این استان را در رسانه ها و نقل می کند اما از اقداماتی که مدیران از آن سخن می گویند، خبری نیست البته نباید این را نیز نادیده گرفت که فرهنگ و هنر همدان بزرگترین غنیمتی است که این استان را به مردم معرفی می‌کند و اگر از هنرمندان این استان حمایت شود بخشی از نیازهای استان به تأمین زیرساخت‌ها رفع می‌شود.

شاید هریک از مردم همدان یک بار این جمله را از مدیران استان شنیده باشد که توسعه استان از رهگذر گردشگری محقق می‌شود و این جمله آویزه گوش همدان و مردمانش شده و اگر از در انصاف وارد شویم چند کلنگ بر زمین زده شد تا در سالهای آینده شاهد اثراتش باشیم اما آنچه می تواند هتل‌های خالی را در همدان پر کند و صف های مقابل اماکن تفریحی و آثار تاریخی استان را طویل‌تر، فرهنگ‌سازی و تبلیغات است که در همدان اثر چندانی از آن دیده نمی‌شود.

چندی پیش خبر از حضور مستندسازان در همدان و ساخت مستند و پخش از شبکه های سراسری برای معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت های همدان در بخش های مختلف شنیده می‌شد که البته ساخت آن به حمایت دستگاه ها و نهادهای مرتبط و تأمین منابع مالی نیاز داشت و هنوز خبری از ساخت این آثار مستند نیست و سفر سه روزه مستندسازان به همدان هنوز نتیجه ای را به دنبال نداشته است، چه بسا اگر از هنرمندان همدانی برای ساخت این آثار دعوت به عمل می آمد و حمایتی که قرار بود از مستندسازانی که از پایتخت به استان سفر کردند، شود به سمت هنرمندان استان روانه می‌شد نتیجه ای حاصل می‌شد؛ هرچند برداشتن گام اول برای تبلیغات از رهگذر هنر را باید به فال نیک گرفت.

با این وجود بهتر بود مدیران استان در ابتدا نیم‌نگاهی به استان و هنرمندانش می‌انداختند و از ظرفیت هایی که چندان فرصت ظهور و بروز ندارند و برخی به دلیل همین عدم حمایت، چشم از استان می‌پوشند و برای پیشرفت، پایتخت را ترجیح می دهد، استفاده می‌کردند فرصت‌ها برای رسیدن به اهدافی از جمله معرفی همدان که توسعه همه‌جانبه را در بخش های مختلف به دنبال خواهد داشت، از دست نمی‎رفت.

در این میان هستند هنرمندانی که از اندک بسترهای فراهم شده در استان بهره می گیرند و آثاری را تولید می کنند که بازتاب ملی دارد و علاوه بر اثرگذاری موضوع بر مخاطب، استان و ظرفیت‌ها را نیز معرفی می کنند و به عبارتی می توان گفت با یک تیر دو نشان می زنند.

مصداق این موضوع را می توان در پخش آثار تلویزیونی تهیه کننده و کارگردان همدانی در شبکه های مختلف سیما مشاهده کرد که نشان می دهد همدان ظرفیت هایی در بخش رسانه به عنوان ابزاری اثرگذار در مخاطبین دارد که کشور بر خلاف استان از این ظرفیت استفاده می کند و یک مستند خوراک رسانه ای شبکه های سیما در چند شب متوالی می شود.

مستند "بی قرار" که به سردار شهید حسین همدانی می‌پردازد یکی از جمله آثاری است که این روزها در شبکه یک و دو سیما پخش شد و استقبال بالای مخاطبین، فرصت پخش این مستند در دیگر شبکه ها را نیز فراهم کرد به طوریکه " بی قرار" در شبکه افق نیز پخش خواهد شد و این موضوع نشان می دهد که هنرمندان استان همدان توان هنری خوبی دارند که نباید از این توان غافل شد و همین ظرفیت، شبکه‌های تلویزیونی را که می توانند آثاری را از آرشیو خود انتخاب و پخش کنند به سمت آثار تولید شده هنرمند همدانی هدایت می کند.

مستند "تا کشمیر" نیز که روایتی از زندگی میرسیدعلی همدانی است در شبکه شما و شبکه جهانی جام پخش شد و در طول یک هفته همدان  و افتخاراتش را چندین بار در تلویزیون معرفی کرد.

سردار شهید همدانی و میرسیدعلی همدانی تنها دو چهره از چهره‌های ماندگار استان همدان هستند که می توانند با ساخت آثار هنری با محوریت آنها همدان را نیز تیتر اخبار رسانه ها کرد اما این استان ظرفیت های انسانی و جاذبه های فراوانی دارد که می‌تواند در قالب یک اثر هنری، کفش‌های مخاطبان از سراسر کشور را جفت کند تا به همدان بیایند و از نزدیک با مفاخر و مواهب این استان آشنا شوند و قدم بر مادستان بگذارند.

پخش این دو مستند نیز گوشه ای از ظرفیت هنرمندان همداین بود و به نوعی می توان گفت یک هنرمند توانست بار یک استان را به دوش بکشد و ساعاتی از پخش شبکه های سراسری را به همدان اختصاص دهد.

باز هم می توان با تولید دیگر آثار، فرصت را برای معرفی این سرزمین در رسانه ای پرطرفدار فراهم کرد که به حمایت مدیران استان، تلاش هنرمندان و جنبش رسانه‌ای برای ایجاد دو عامل قبل نیاز دارد.

یادداشت: فرشته اکبری

نظرات   

 
0 #1 س 1394-08-28 17:14
مستند سفر به آمادای یادتون رفت
زیباترین مستند ساخت شبکه همدان و برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن