Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری منظر تاریخی هگمتانه تا همدان شانس بالایی برای ثبت جهانی دارد

منظر تاریخی هگمتانه تا همدان شانس بالایی برای ثبت جهانی دارد

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث‌ معنوی و طبیعی کشور با بیان اینکه ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان اهمیت بسزایی در حوزه رقابت فرهنگی دارد، گفت: پرونده همدان از شانس بالایی برای ثبت جهانی شدن برخوردار است.

به گزارش "همدان نیوز"، مصطفی پورعلی در جریان بررسی میزان رفع موانع پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» اظهار کرد: این پرونده اهمیت بسزایی در حوزه رقابت فرهنگی در میراث جهانی دارد و همراهی و حمایت مسئولان استانی و شهرداری همدان در زمینه رفع موانع و پیگیری آنها برای پیش برد پرونده تحسین برانگیز است. 

وی عنوان کرد: در ماه‌های آتی ارزیابان یونسکو به مدت پنج روز در همدان مستقر خواهند شد تا عرصه و حریم مشخص شده مسیر جهانی شدن همدان را مورد بازدید و بررسی قرار دهند.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث‌ معنوی و طبیعی کشور تاکید کرد: شرایط برای حضور ارزیابان در همدان مطلوب است و فقط باید موارد مورد تاکید در به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان سریعتر پیگیری شود.

وی ادامه داد: با بازدید‌های صورت گرفته، در حال حاضر آنچه جای کار سریعتر دارد، مدیریت ترافیک در محدوده پرونده ثبت جهانی و حذف طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری است که در روزهای اخیر وعده انجام آن داده شده است.

پورعلی با بیان اینکه باید قبل از نزدیک شدن به زمان ورود ارزیابان به همدان، تعیین تکلیف شود گفت: در موضوع پرونده جهانی شدن همدان فقط منطقه مد نظر نیست و مردم درگیر آن هستند.

وی تاکید کرد: در پرونده همدان اظهارنظر جامعه محلی در مورد جهانی شدن همدان برای ارزیابان نقش حیاتی در نظر کارشناسی آنها خواهد داشت و شاهد آن هستیم همراهی جامعه محلی با پرونده ثبت جهانی در همدان روند مثبتی پیدا کرده و مطلوب است‌.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث‌ معنوی و طبیعی کشور افزود: موضوع پرونده جهانی همدان موضوع استانداری یا وزارت میراث‌ فرهنگی نیست، این موضوع، مسأله جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: برای رفع نواقص پرونده جهانی همدان، حمایت استاندار، همراهی جامعه محلی و حمایت‌های کشوری نقش کلیدی ایفا می‌کند و همدان در این زمینه موفق است.

پورعلی اظهار کرد: پرداختن به موضوع خیابان اکباتان برای پرونده همدان جهانی بسیار اهمیت دارد و برنامه‌هایی که برای محتواسازی آن در نظر گرفته شده، برنامه‌های کارآمدی است.

وی تاکید کرد: مرمت کاروانسراها و جداره‌های شهری در مسیر پرونده ثبت جهانی کاری ارزنده است و این اتفاقات اعتبار لازم برای آماده کردن این مجموعه تا آمدن ارزیابان را رقم می‌زند.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث‌ معنوی و طبیعی کشور با بیان اینکه در محور مشخص شده، همچنان ساخت و سازها باید مدیریت شود، چراکه این موضوع بسیار حساس است گفت: پرونده همدان از شانس بالایی برای ثبت جهانی شدن برخوردار است.

وی تاکید کرد: مدیریت فضای مثبت اطلاع‌رسانی در زمینه حساسیت این موضوع به جامعه محلی و فضای رسانه‌ای سهم قابل توجهی در به ثمر رسیدن پیگیری پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» خواهد داشت.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن