Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری سایت موزه میدان امام خمینی (ره) شهر همدان افتتاح شد

سایت موزه میدان امام خمینی (ره) شهر همدان افتتاح شد

همزمان با نخستین روز از هفته دولت اولین سایت موزه کشور در میدان امام خمینی (ره) شهر همدان با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار و با حضور استاندار همدان و جمعی از مدیران بهره برداری شد.

به گزارش "همدان نیوز"، موزه میدان امام خمینی (ره) شهر همدان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری همدان در زمینی به مساحت یک هزار و ۳۰۰ متر مربع با اسکلت فلزی، نماسازی با آجرنما و کف سازی با سنگ گرانیت اجرایی شده است.

استاندار همدان روز چهارشنبه در این آیین گفت: نخستین سایت موزه کشور امروز در شهر همدان بهره برداری شد که این سایت در مکانی ایجاد شده که لایه های تاریخی در آن مستتر بوده و از سه هزار سال قبل تاکنون را می توان در این سایت دید.

علیرضا قاسمی فرزاد اضافه کرد: این سایت موزه، یک نماد، وجهه و جلوه ای از ادوار مختلف تاریخ را به نمایش می گذارد و در جهان کم نظیر است.

وی ادامه داد: کسانی که به عنوان گردشگر در همدان حضور می یابند با بازدید از این موزه به تاریخ و تمدن این استان بیشتر پی برده و با گشایش آن یکی از پایه های گردشگری تاریخی این استان تقویت می شود.

شهردار همدان نیز گفت: ساختمان اصلی این سایت موزه به وسعت ۳۰۰ متر مربع است و اطلاعات تاریخ این شهر به صورت صوتی و تصویری در اختیاز بازدید کنندگان قرار می گیرد.

سید مسعود حسینی افزود: این سایت در محلی قرار دارد که از زمان مادها زندگی و تمدن در آن شکل گرفته و تاکنون زندگی در آن جریان داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تمدنی که در اینجا وجود داشته هم اینک در قالب سایت موزه به نمایش گذاشته شده که یک فرصت بی نظیر برای جذب گردشگر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان هم گفت: ویژگی این طرح که برای ثبت جهانی نیز مطرح است، ادامه حیات همدان از زمان شکل گیری این شهر تا امروز است.

علی مالمیر افزود: این سایت نشان دهنده این است که با پا گذاشتن به هر جایی از این بافت تاریخی، در زیر پاهای ما تاریخ و آثار تاریخی قرار دارد.

وی بیان کرد: همچنین این طرح سه لایه تاریخی را به تصویر کشیده یعنی از دوره مادها به عنوان زمان شکل گیری همدان تا دوره هخامنشیان و اشکانیان و اسلامی آثار نوشته در این محل موجود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: مردم بدون خرید بلیت می توانند با حضور در این محل به تاریخ و پیشینه تاریخی همدان پی ببرند.

مالمیر خاطرنشان کرد: مسافران و گردشگران پس از حضور در مقبره شیخ الرئیس ابوعلی سینا سپس در این مکان برای پی بردن به تاریخ و پیشینه همدان حضور یافته و در صورت علاقه مندی به بررسی تخصصی حوزه میراث می توانند به تپه هگمتانه و موزه منطقه ای مراجعه کنند.

وی گفت: در طراحی با این پیش فرض که زیر بافت میدان آثار تاریخی وجود دارد و احتمال می رود روزی موزه ای مشابه موزه لوور پاریس در این محل ایجاد شود بنابراین سایت موزه همدان به گونه ای طراحی شده که در آینده به عنوان درب ورودی این طرح قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در این سایت می توان رویدادهای زندگی مردم را به نظاره نشست یادآوری کرد: در این سایت تابوت انواع تدفین ها از جمله تابوت جنین سقط شده به صورت کوزه خمره و دیگر اقلام شامل چرخ آسیاب، چرخ روغن گیری و امثالهم وجود دارد.

مالمیر گفت: در حالیکه در کُتب تاریخی پیشینه همدان را به دوره مادها گره زده بودند اما آثاری از  این دوره برای اثبات این موضوع نداشتیم تا اینکه بعد از ۱۵۰ سال کاوش در این نقطه آثاری از دوره مادها کشف شد.

وی افزود: همچنین علاوه بر آثاری از دوره مادها از دیگر دوره های تاریخی نیز هخامنشی، سلوکیان و اوایل اشکانیان نیز در این محل پیدا شد و از آثاری از دوران اشکانی تا معاصر نیز در تپه هگمتانه وجود دارد.

وی ادامه داد: میدان مرکزی شهر همدان که هم اینک به محل سایت موزه امام خمینی تبدیل شده در  دوره مادها و هخامنشی محل مسکونی بوده که در اوایل دوره اشکانیان به محلی متروکه و گورستان تبدیل شد که این تابوت های کشف شده مبین این موضوع است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن