Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۵۵ درصد مبتلایان به ایدز در همدان سابقه مصرف مواد مخدر دارند/ تولد ۹ نوزاد از مادران مبتلا به ایدز در همدان

۵۵ درصد مبتلایان به ایدز در همدان سابقه مصرف مواد مخدر دارند/ تولد ۹ نوزاد از مادران مبتلا به ایدز در همدان

کارشناس برنامه اچ.آی.وی مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: اعتیاد تزریقی همچنان عامل اول انتقال ایدز در این شهرستان بوده به گونه ای که ۵۵ درصد مبتلایان به این ویروس سابقه مصرف مواد مخدر دارند.

به گزارش "همدان نیوز"، مریم جعفری اظهار داشت: هر چند استفاده از سرنگ مشترک با شایع شدن مصرف مواد صنعتی جدید رو به کاهش بوده است اما آمارها و بررسی مبتلایان شناسایی شده نشان می دهد که بیشترین میزان درگیری با این ویروس معتادان تزریقی هستند.

وی اضافه کرد: اعتیاد موجب بروز رفتارهای پر خطر شده بنابراین این افراد جزو گروه های پر خطر از نظر ابتلا به اچ.آی.وی ایدز محسوب می شوند.

کارشناس برنامه اچ.آی.وی مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: پس از اعتیاد تزریقی، ۳۳ درصد مبتلایلان به ایدز در همدان به علت رابطه جنسی محافظت نشده، سه درصد از انتقال از راه مادر به کودک و ۹ درصد به دلایل نامشخص به این ویروس مبتلا شدند.

جعفری با بیان اینکه برنامه هایی از سال ۸۳ تاکنون از سوی دانشگاه های علوم پزشکی برای جلوگیری از ابتلای معتادان به ویروس اچ.آی.وی صورت گرفته است ، گفت: با راه اندازی مراکز کاهش آسیب (دی.آی.سی) به معتادان تزریقی خدماتی نظیر مشاوره، روانشاسی، تحویل سرنگ و سر سوزن و انجام تست اچ.آی.وی ایدز ارائه می شود.

وی بیان کرد: شبکه بهداشت شهرستان همه گلوگاه هایی که احتمال شیوع ایدز در آن پیش بینی می شود را شناسایی کرده و نسبت به انجام آزمایش در مجموعه هایی همچون زندان، کمپ ترک اعتیاد، و دیگر مراکز مشاوره ای و ترک اعتیاد «ام.ام.تی« و «دی.آی.سی» اقدام می کنند تا شاهد کاهش آمار معتادان مبتلا به ایدز باشیم.

۹نوزاد از مادران مبتلا به ایدز در همدان متولد شدند

کارشناس برنامه اچ.آی.وی مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: با توجه به اجرای طرح پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به کودک (پی.ام.تی.سی.تی) از سال ۹۵ و مراقبت و اقدام های صورت گرفته ۹ نوزاد از مادران مبتلا به ایدز در این شهرستان متولد شدند.

جعفری اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته سه درصد از مبتلایان به ایدز ناشی از انتقال ویروس اچ.آی.وی از مادر به کودک است بنابراین پیشگیری از تولد نوزاد از مادران مبتلا به این ویروس در دستور کار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفت که در گام نخست در بسته های خدمتی پیش بینی شده برای مادران باردار انجام تست اچ.آی.وی نیز گنجانده شد.

کارشناس برنامه اچ.آی.وی مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: بنابراین مادران باردار ملزم به دادن تست اچ.آی.وی در سه ماه نخست بارداری بوده و پس از شناسایی مادر مبتلا به ایدز ، همسر و دیگر اعضای خانواده نیز نسبت به ابتلا به این ویروس بررسی می شوند.

جعفری یادآوری کرد: از ابتدای سال تاکنون مادر باردار مبتلا به ایدز در این شهرستان شناسایی نشد اما سال گذشته سه مورد شناسایی شد که با مراقبت های صورت گرفته، نوزادان متولد شده به این ویروس مبتلا نشدند.

وی از راه اندازی اتوبوس اطلاع رسانی از ویروس اچ.آی.وی خبر داد و گفت: به زودی سه دستگاه اتوبوس در مرکز شهر مستقر شده که علاوه بر آموزش، مشاوره و اطلاع رسانی از مراجعان تست اچ.آی.وی نیز دریافت می شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن