Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ادامه نذر خون در همدان تا اربعین

ادامه نذر خون در همدان تا اربعین

مدیرکل انتقال خون همدان گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا، طرح نذر خون تا اربعین حسینی ادامه دارد و مردم برای مشارکت در این طرح خداپسندانه تنها به روز عاشورا اکتفا نکنند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، افشین محمدی افزود: طرح نذر خون از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی در پایگاه انتقال خون همدان و ملایر برای کسانی که مایل به اهدای خون خود در قالب نذر هستند، اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امسال به منظور پیشگیری از انقال ویروس کرونا پایگاه سیار اهدای خون راه‌اندازی نشد، اظهار داشت: امسال با اهدا کنندگان ثابت تماس گرفته شد تا اجرای نذر خود را به روزهای آتی که کراجعه کننده کمتری داریم، موکول کنند.
محمدی با بیان اینکه انتظار داریم امسال در روزهای عاشورا و تاسوعا مردم برای اهدای خون ازدحام نکنند، ادامه داد: سامانه نوبت دهی اینترنتی نیز برای جلوگیری از افزایش جمعیت برای اهدای خون راه‌اندازی شده است و همچنین اگر جمعیت مقابل پایگاه اهدای خون افزایش یابد از مراجعه کنندگان خواهش می‌شود تا اهدای نذر خود را به روزهای آتی بیاندازند.
وی عنوان کرد: در هدفگذاری صورت گرفته تلاش داریم علاوه بر تامین خون مورد نیاز استان، بخشی از نیاز استان تهران را نیز تامین کنیم.
مدیرکل انتقال خون همدان گفت: هفته گذشته ۲۶۰ واحد و از ابتدای سال جاری تا کنون یک هزار و ۷۵۰ واحد خون، به تهران منتقل شده است.
وی افزود: برنامه نذر اهدای خون امسال با یاد و نام شهدای مدافعان و دفاع مقدس در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.
محمدی تاکید کرد: امسال علاوه بر نذر اهدای خون، بهبود یافتگان از کرونا نیز  پلاسمای خود را به منظور نجات و درمان مبتلایان به کرونا اهدا می کنند.
وی اضافه کرد: بنابراین از اهداکنندگان خون در روزهای محرم و صفر و همچنین از اهداکنندگان بهبود یافتگان پلاسما می خواهیم برای اهدای خون و پلاسما به مراکز انتقال خون در استان مراجعه کنند.
محمدی افزود: تا کنون ۱۹۵ اهدا کننده پلاسما توسط افرادی که از کرونا بهبود یافته‌اند داشتیم که ۱۴۸ واحد از این میزان توزیع بیمارستانی شده است.
مدیرکل انتقال خون همدان گفت: ادامه داد: در مراکز انتقال خون پلاسمای تهیه شده را به بیمارستان ها تحویل می‌دهند و از هر بهبود یافته ۵۰۰ سی.سی پلاسما دریافت می شود و کلیه مراحل اهدای پلاسما در شرایط استریل و بهداشتی و با وسایل یکبار مصرف انجام می شود.
محمدی خاطرنشان کرد: پزشکان معالج مبتلایان به کرونا در بیمارستان ها از طریق بانک خون بیمارستان ها درخواست پلاسما می‌کنند و پلاسما برای آنها منتقل می شود. 
مدیرکل انتقال خون همدان افزود: مشارکت در طرح نذر خون باعث می‌شود خون اهداکنندگان در زمان مورد نیاز بیماران برای آنها مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که حجم زیاد اهدای خون در مواقع خاصی چون تاسوعا و عاشورا فقط موجب هدررفت خون با توجه به اندک بودن عمر مفید خون می‌شود.
محمدی اظهار داشت: در چند سال گذشته با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین شهروندان به خصوص اهداکنندگان مستمر این نذر فقط در روزهای تاسوعا و عاشورا انجام نشده و تا پایان صفر ادامه داشته است.
مدیرکل انتقال خون همدان تاکید کرد: هر اهدا کننده با خون اهدایی خود جان سه نفر را نجات می دهد چرا که پلاکت برای بیماران سرطانی، پلاسما برای عمل های جراحی و سوختگی، گلبول هم جهت زنان باردار، نوزادان و بیماران ارثی خونریزی شونده استفاده می‌شود.
محمدی با بیان اینکه بیماران نیازمند خون تازه هستند، گفت: مشخصات افرادی که ماه محرم سال های گذشته برای اهدای خون مراجعه کردند ثبت شده و برای آنها پیامک هایی برای مراجعه نکردن در روزهای تاسوعا و عاشورا و موکول کردن نذر خون به روزهای دیگر ارسال شده است.
وی افزود: این رویه هشت سالی است که اجرایی می شود و تاکنون آثار مثبتی در کاهش مراجعه عزاداران به مرکز انتقال خون داشته است با این وجود نیازمند فرهنگ سازی هستیم./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن