Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی هوای مطلوب همدان در تمام روزهای فروردین

هوای مطلوب همدان در تمام روزهای فروردین

بر اساس اعلام معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان، طی فروردین‌ماه امسال همدانی‌ها ۲۶ روز هوای پاک و پنج روز هوای سالم تنفس کردند.

به گزارش "همدان نیوز"، با توجه به مطلوب بودن هوای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در تمام روزهای فروردین، آلاینده شاخصی برای این ماه ثبت نشده است و خوشبختانه هیچ روز آلوده‌ای نداشتیم.

براساس اطلاعات اعلامی از سوی معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان، طی فروردین سال ۱۴۰۲، ۲۵ روز پاک و شش روز سالم ثبت شده است.

در فروردین سال ۱۴۰۱ شهروندان همدانی‌ هفت روز هوای پاک، ۱۹ روز هوای سالم، دو روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، دو روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها را تنفس کرده‌اند همچنین به علت شرایط گردوغباری حاکم بر آسمان استان، یک روز کیفیت هوا در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفته بود.

کیفیت هوای همدان در نخستین ماه بهار ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه این سال ۲۵ روز هوای پاک ثبت شد که این عدد سال گذشته هفت روز بوده است.

همچنین همدان در فروردین‌ماه سال گذشته شش روز هوای سالم به خود دید این در حالیست که سال ۱۴۰۱ شهروندان همدانی ۱۹ روز هوای سالم تنفس کردند.

در ضمن کیفیت هوای همدان در نخستین ماه سال ۱۴۰۰ بدین گونه است که ۱۰ روز هوا پاک و ۲۱ روز هوا سالم بوده است و این نشان می‌دهد آلودگی حاکم بر هوای همدان در سال ۱۴۰۱ یک شرایط استثنایی بوده که از کیفیت هوا کاسته شده بود.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. براساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

گفتنی است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می‌شود، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می‌شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که به رنگ نارنجی نشانه‌گذاری می‌شود، مقدار AQI بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می‌گیرد که در نتیجه آن گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می‌شود و عدد AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن