Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی سه واحد دانشگاه صنعتی همدان در اختیار دستگاه‌های دولتی/پرداخت وام به 859 دانشجو/مطالبه 200 میلیون تومانی اساتید حق‌التدریس

رئیس دانشگاه صنعتی همدان مطرح کرد:
سه واحد دانشگاه صنعتی همدان در اختیار دستگاه‌های دولتی/پرداخت وام به 859 دانشجو/مطالبه 200 میلیون تومانی اساتید حق‌التدریس

رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: چهار واحد دانشگاه صنعتی همدان در اختیار دستگاه های دولتی بود که استانداری، یک واحد را تخلیه کرد و انتظار داریم سه دستگاه دیگر نیز واحدها را تخلیه کنند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمود نیلی در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی همدان در منطقه چهار رتبه اول را کسب کرده است، اظهار داشت: در جذب هیئت علمی در سه سال گذشته افزایش قابل توجهی را شاهد بودیم و در سال قبل 11 عضو هیئت علمی به جمع دانشگاه پیوستند.

وی افزود: بخشی از نخبگانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل بودند به دانشگاه صنعتی همدان آمدند.

نیلی با بیان اینکه زیرساخت های پیش بینی شده در راستای جذب هیئت علمی در رساندن رقم دانشجو به استاد حدود 21بوده است، خاطرنشان کرد: جذب هیئت علمی این عدد را بهبود بخشید و حسابداری تعهدی در دانشگاه منجر به شفافیت اقتصادی دانشگاه شد.

وی با اشاره به مقام اول دانشگاه در میزگردهای دانشجویی و مقام سوم در کرسی های آزاداندیشی، یادآور شد: دانشگاه صنعتی دانشگاهی جوان با 11 سال خدمت است و زیرساخت های لازم برای اقدامات مؤثر و پیشرفته فراهم شده است.

نیلی با بیان اینکه کانون شکوفایی امید با ایده دانش بنیان و هدف ایجاد کسب و کار در دانشگاه راه اندازی شد، گفت: مبلغ 40میلیارد ریال برای کسب و کار از صندوق کارآفرینی امید دریافت شد.

وی افزود: پایگاه های نظارت مستقر بر آموزش در دانشگاه شکل گرفته و از سوی دیگر ارتباط منطقی با بخش صنعت از طریق تعامل با رؤسای شرکت ها و نقش آنها در نظام تصمیم گیر، برقرار شده است.

نیلی با بیان اینکه تعداد فارغ التحصیلان بیکار در سطح کشور آمار مناسبی نیست، یادآور شد: سال گذشته در دانشگاه تغییر و تحول ایجاد شد و از سوی صندوق کارآفرینی امید و کانون شکوفایی امید، مرکز فرشچیان با 98 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وی افزود: 2.5 میلیارد تومان در سال قبل برای بهره برداری از این طرح اختصاص داده شد که امید می رود در سال تحصیلی آینده تحویل جوانان شود.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به یک هزار و 200 متر محوطه سازی دانشگاه، تصریح کرد: طراحی دانشکده برق و کامپیوتر به مساحت پنج هزار و 900 متر مربع در هفت طبقه انجام و کلنگ آن توسط وزیر علوم به زمین زده شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آزمایشگاه مرکزی به مساحت یک هزار و 300 متر مربع در سه طبقه طراحی شده و امید می رود تا پایان سال طرح آغاز شود.

نیلی با بیان اینکه چهار واحد دانشگاه در اختیار دستگاه ها بود، گفت: استانداری یکی از واحدها را تخلیه کرد و دیگر واحدها در اختیار دادگستری، بازرسی و اداره اطلاعات قرار دارد که انتظار می رود تخلیه شود چون دانشگاه به آن نیاز دارد.

وی با بیان اینکه 10 درصد از بودجه دانشگاه به بخش پژوهشی اختصاص دارد، اظهار داشت: در گذشته بودجه پژوهشی 0.7 درصد بود.

نیلی با اشاره به اینکه 173 میلیون تومان برای انجام پژوهش ها اختصاص داده شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اختصاص یافت و دو دستگاه پیشرفته برای آن تهیه شده که این آزمایشگاه در اختیار تمام دانشگاه ها قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات ISIدر سال 92 از 32 به 64 مقاله در سال قبل افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر با صنایع 22 تفاهم نامه منعقد شده و با انعقاد سه قرارداد به مبلغ 2.5 میلیارد تومان، طرح هایی شکل گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: پروژه پایش زیست محیطی و انرژی استان شکل گرفته که 156 میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص یافت و 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نیلی اضافه کرد: 12 نفر از دانشجویان طرح های خود را به صندوق کارآفرینی امید ارائه دادند که هشت طرح قبول شده و مابقی در دست بررسی است که در صورت پذیرش هر طرح 100 میلیون تومان به آن اختصاص پیدا می کند.

وی با بیان اینکه دانشجویان استقبال خوبی از این طرح داشتند، خاطرنشان کرد: امید می رود در سال جاری هشت طرح دیگر نیز برای ارسال به صندوق کارآفرینی امید آماده شود.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: دخالتی در نوع هزینه کرد از سوی دانشجو نخواهیم داشت و فراغ بال را برای انجام امور به  دانشجو خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه با حضور وزیر علوم، زمینی برای احداث خوابگاه در نظر گرفته شد، تصریح کرد: از مردم درخواست می شود برای تأسیس خوابگاه کمک مالی کنند و 50 درصد دیگر نیز از سوی دولت تأمین شود.

محمد نیلی همچنین تصریح کرد: باید تلاش صورت بگیرد که همدان به عنوان شهر خیرین معرفی شود و اگر چنین باشد انتظار مردم از دانشگاه فراتر خواهد رفت و از طرفی دیگر دانشگاه برای برآورده کردن انتظارات بیش از پیش تلاش خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انتظار می رود در پنج سال آینده دو خوابگاه دخترانه و پسرانه هریک با ظرفیت 400 نفر راه اندازی شود، تصریح  کرد: انتخابات شورای صنفی در آذرماه برگزار و اعضا از سوی دانشجویان انتخاب خواهند شد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان از اعطای وام به 859 نفر از دانشجویان و افزایش 20 درصدی این تسهیلات، خبر داد و افزود: دانشجویان نیازمندی در دانشگاه هستند و استعدادهای فوق العاده ای دارند که در راستای کمک به این دانشجویان صندوق حضرت فاطمه(س) در دانشگاه شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مرکز مشاوره دانشگاه 800 مشاوه انجام داده است، یادآور شد: یک نفر از دانشجویان دانشگاه در سال قبل قهرمان ورزشی کشوری شد و سه نفر نیز قهرمان استانی شدند.

نیلی با بیان اینکه 200 نفر از دانشجویان دانشگاه به مشهد مقدس اعزام شدند، گفت: همه ساله در اسفندماه اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان نور انجام می شود.

وی به مدیریت سبز در دانشگاه صنعتی اشاره و تصریح کرد: 93 درصد از امور در دانشگاه، الکترونیکی انجام می شود و هفت درصد باقی مانده نیز به برگه های امتحانی دانشجویان اختصاص دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت بریس به عنوان واحد فعال صنعت ریلی، تصریح کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، واگذاری کار به مردم و خیرین در دستور کار قرار گرفته و وابستگی به بودجه دولتی 30 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه یک هزار و 884 دانشجوی کارشناسی و 127 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد، گفت: یک هزار و 657 نفر تا کنون در دانشگاه فارغ التحصیل شدند که 237 نفر از فارغ التحصیلان به سال قبل اختصاص دارد و از این تعداد برای اولین بار 22 دانشجو در رشته مهندسی معدن فارغ التحصیل شدند.

نیلی ادامه داد: نزدیک 55 عضو هیئت علمی در دانشگاه فعال هستند و 73 عضو هیئت علمی مدعو نیز در این دانشگاه تأسیس می کنند.

وی با بیان اینکه جذب دانشجوی خارجی نیاز مند خوابگاه است، خاطرنشان کرد: پیش بینی شده که50 دانشجوی خارجی در پنج رشته تا چند سال آینده جذب شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان همچنین تصریح کرد: دانشگاه های بزرگ کشور که دانشجوی خارجی جذب می کنند، هزینه آن را می پردازند هرچند ارزش دارد و هنوز زود است که دانشگاه های بزرگ از محل دانشجویان خارجی درآمدزایی کند.

وی ادامه داد: در رشته مهندسی معدن با جذب اعضای هیئت علمی مرتبط با صنعت، زیرساخت ارتباط با معدن فراهم شده است.

نیلی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه باید از نوع پژوهش های نوظهور باشد، گفت: با این وجود ارتباط صنعت با دانشگاه تنها در مواردی است که وضعیت بحرانی می شود.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه همدان در معدن رتبه هشتم کشور را دارد و انتظار می رود که 22نفر فارغ التحصیل دانشگاه با وجود چنین ظرفیتی جذب شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه بودجه جاری دانشگاه 27 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: سال قبل دو میلیارد تومان اعتبار عمرانی دریافت شد و علیرغم اینکه طرح اعتبار نداشت به دلیل وجود خیر، دولت نیز کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه بودجه تجهیزات دانشگاه در سال قبل نزدیک به 1.2 میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: دانشگاه وام دانشجویی را از 250 هزار تا 600 هزار تومان به دانشجویان پرداخت کرده است.

نیلی با بیان اینکه مطالبات دانشگاه به اساتید حق التدریس، یک ترم است، یادآور شد: دانشگاه 200 میلیون تومان به اساتید حق التدریس بدهکار است و برنامه ما این است که تأمین مالی برای پرداخت مطالبات و ارتقاء وضعیت کیفی دانشگاه صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی بر این است که دانشجویان از یک ترم مانده به پایان تحصیل وارد گردونه ارتباط با صنعت شوند، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که اگر  وام 100 میلیون تومانی را که در سال جاری چهار میلیارد تومان جذب شده، به تیم های دانشجویی فارغ التحصیل اختصاص داده شود، زمینه برای برقرای ارتباط دانشجویان با صنعت فراهم می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: در مهندسی رباتیک نزدیک به 40 درصد از دانشجویان به صنعت جذب شدند اما آمار در سطح کشوری کامل نیست.

وی افزود: مهندسی شیمی، معدن، برق، رباتیک، مواد و کامپیوتر از رشته های دانشگاه صنعتی هستند که رشته مکاترونیک را به عنوان رشته جدید برای سال تحصیلی پیش رو پیش بینی کردیم و 10 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد جذب خواهند شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن