Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس وزارت نیرو به تولید ۲۰ هزار مگاهوات برق هسته‌ای بی‌توجهی کرده است

وزارت نیرو به تولید ۲۰ هزار مگاهوات برق هسته‌ای بی‌توجهی کرده است

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: وزارت نیرو نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به ضرورت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بی‌توجهی کرده است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، هادی بیگی نژاد نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌ شنبه 1 تیر) قوه مقننه و  در تشریح سوال خود از وزیر نیرو گفت: نزدیک به 20 سال است رهبر انقلاب اعلام کرده اند که ما به 20هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم، حال فردی هست که این موضوع را نشنیده باشد؟
وی اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس بازدید میدانی انجام شده هزار مگاوات وجود داشته و دو هزار مگاوات در حال ساخت است که در بخش فاز 2 تنها فوندانسیون‌ها انجام شده و در فاز 3 خاکبرداری صورت گرفته این در حالی است که فاز 1 نیروگاه برای تأمین سوخت با مشکلات زیادی مواجه بوده و بدهی‌های کلانی هم دارد.
نماینده ملایر در مجلس  ادامه داد: سازمان انرژی اتمی 3.5 میلیارد دلار برق با قیمت کمتر از صادرات تولید کرده است که اگر تنها 10 درصد آن مبلغ هم به این مجموعه برمی‌گشت امروز مشکلی برای تأمین سوخت نداشت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: وزارت نیرو می‌توانست طی قراردادی صادرات را از 5 درصد شروع کرده و به صد درصد برساند تا مشکلات مالی حل شود اما این وزارتخانه معتقد است امکان اینکه بخشی از درآمد حاصل از برق صادراتی را به سازمان انرژی هسته‌ای بدهد را ندارد. از طرفی وزارت نیرو می‌توانست طی رایزنی با وزارتخانه‌های دیگر از جمله وزارت نفت، درآمد حاصل از فروش گازوئیل را طی یک سال به نیروگاه‌های برق هسته‌ای اختصاص دهد و این مهم با صرفه‌جویی امکان‌پذیر است.
بیگی‌نژاد با بیان اینکه با صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل می‌توانستیم مشکلات سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را حل کنیم، خاطر نشان کرد: متأسفانه نسبت به صحبت‌های رهبری از سوی مسئولان بی‌توجهی کامل صورت گرفت.
نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به برنامه‌های نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت: در گام اول احداث نیروگاه هسته‌ای با بهره‌گیری از توانمندی کشورها و شرکت‌های خارجی صاحب فناوری، در گام دوم تربیت و نگهداشت و جانشین‌پروری نیروی انسانی متخصص و باصلاحیت، گام سوم پیگیری موثر احداث نیروگاه اتمی کوچک و متوسط با اتکاء به توانمندی داخلی، گام چهارم رصد فناوری تولید برق هسته‌ای و تحقق برای به کارگیری فناوری‌های مناسب با شرایط کشور و گام پنجم استفاده برای آب ‌شیرین‌کن، همه این موارد به دلیل مشکلات مالی به آرزو تبدیل شده است.
وی افزود: بنده معتقدم هنگامی که مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کردند وزیر نیرو باید احساس تکلیف کرده و موضوع را از مجموعه‌های مختلف پیگیری می‌کرد، همچنین می‌توانست با ارائه لایحه‌ای به مجلس برای این مهم اقدام کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در حال حاضر هزار مگاوات از نیروگاه اتمی بوشهر در حالت انتظار قرار داشته و دو هزار مگاوات آن در مراحل اول بوده و آینده آن مشخص نیست از طرفی به دلیل بدهی‌های بسیار زیاد نیروگاه زمان احداث و فعالیت این مجموعه نامعلوم است./ تسنیم

نظرات   

 
0 #1 محمود خلیلی 1400-04-02 08:18
به اطلاع جناب بیگی نژاد می‌رساند که شما بهتر است مشکلات عمده شهرستان و شهر ملایر را حل کنید و مسائل ملی و کشوری در تخصص شما نیست.
شما چنان در مورد نیروگاه بوشهر نظر می‌دهید که گویا خبر ندارید مشکل اصلی ما در این نیروگاه نیروی متخصص نیست بلکه وسایل مستهلک شده و کمبوود امنکاناتی است که کشور دوست و برادر روسیه کمونیست در اختیار ما قرار نمی‌دهد!!!
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن