Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس جزییات ضرب و شتم یک خبرنگار در مجلس

جزییات ضرب و شتم یک خبرنگار در مجلس

نادر قاضی‌پور روز گذشته در راهروی مجلس، خبرنگار روزنامه ایران را مورد ضرب‌وشتم قرار داد.

به گزارش "همدان نیوز"، روزنامه شرق درباره حاشیه ضرب و شتم یک خبرنگار در مجلس نوشت: نادر قاضی‌پور روز گذشته در راهروی مجلس، خبرنگار روزنامه ایران را مورد ضرب‌وشتم قرار داد.

ماجرا از این قرار بود که در پایان جلسه علنی دیروز و درحالی‌که خبرنگاران در راهروی مجلس مشغول گفت‌وگو با نمایندگان بودند، خبرنگار روزنامه ایران از قاضی‌پور سؤالی درباره علت تلاش برای تأسیس فراکسیون ترک‌زبانان پرسید.

قاضی‌پور در میان این گفت‌وگو از خبرنگار درباره اینکه در سال‌های ٩٢ و ٩٤ به چه کسانی رأی داده سؤال کرد و بعد از پاسخ خبرنگار با بیان مطالبی همچون «شما اصلاح‌طلب‌ها ضداسلام و ضدولایت فقیه هستید» با مشت به صورت خبرنگار کوبید. او در ادامه هم ضمن ادامه مشت‌زدن به خبرنگار، دستگاه ضبط صداي او را گرفت و بعد از گرفتن دست خبرنگار، او را به اداره حراست مجلس برد؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و آن‌گونه که احسان بداغی، خبرنگار روزنامه ایران می‌گوید، در اتاق حراست مجلس نیز، مأموران با پاک‌کردن فایل‌های موجود در ریکوردر (دستگاه ضبط صدا)، از او تعهدی مبنی ‌بر تکرارنكردن درگیری در راهروی مجلس گرفته‌‌اند و از احتمال ممنوع‌الورودشدن او به مجلس سخن گفته‌اند. این در حالی است که تعدادی از خبرنگاران و حتی برخی از نمایندگان در لحظه درگیری شاهد نحوه برخورد قاضی‌پور با این خبرنگار بوده‌اند.

پس از این ماجرا، محمدمهدی برومندی، از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، در گفت‌وگو با «وقت ایران» ضمن ابراز بی‌اطلاعی از درگیری پیش‌آمده اعلام کرد حق همه افراد برای شکایت به این هیأت محفوظ است و اگر شکایتی در‌این‌باره به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برسد، هیأت نظارت به موضوع ورود و آن را بررسی خواهد کرد».

قاضی‌پور که در رفتارهای اهانت‌آمیز سوابقی همچون فایل تصویری ایام انتخابات را در پرونده دارد و همواره با بیان مطالب قومیتی به طرح مسائل مختلف در صحن مجلس و در رسانه‌ها می‌پردازد، این‌بار هم پس از ضرب‌وشتم خبرنگار روزنامه ایران، در گفت‌وگو با سایت خبری «میلت» درباره علت ضرب‌وشتم خبرنگار گفته: «این آقا که قصد داشت ما را از ايران جدا کند گفت چرا فراكسيون مناطق ترك‌نشين را تشكيل مي‌دهي؟ چرا ترك‌ها را مطرح مي‌كنید؟ ترک‌ها نیازی به مطرح‌کردن ندارند. ترك‌ها اصلا زمان صفويه شيعه نبودند! اصلا این کار علیه‌ اسلام است؛ و هزاران حرف بيخود عليه ترك‌ها، تبریزی‌ها و آذربایجانی‌ها زد و من نتوانستم این توهین‌ها را تحمل کنم».

این در حالی است که سایت خبری انتخاب، بعدازظهر روز گذشته فایل صوتی لحظه درگیری قاضی‌پور را منتشر کرد که «شرق» برای قضاوت مخاطبان بین اتفاقی که افتاده و روایتی که قاضی‌پور از ماجرا بیان کرده، متن کامل این فایل را در ادامه منتشر می‌کند:

قاضی‌پور: حق ما را شما خوردید.

خبرنگار: ما خوردیم؟ یعنی کی؟

قاضی‌پور: شماها و اصلاحات.

خبرنگار: یعنی فارس‌ها حق شما را خوردند یا اصلاح‌طلبان؟

قاضی‌پور: برو این را به آنهایی که شما را می‌فرستند تا این سؤالات را بپرسید بگو.

خبرنگار: کسی من را نفرستاده که این را از شما بپرسم.

قاضی‌پور: شماها نمی‌توانید از ناموستان دفاع کنید. ما از ناموستان دفاع کردیم.

خبرنگار: شما از ناموس ما دفاع کردید؟

قاضی‌پور: در جنگ‌ها ببین. ببین ما در هشت سال دفاع مقدس چه کارها که نکردیم. زنان ما طلاهایشان را فروختند.

خبرنگار: مگر فقط در آذربایجان این کارها شده؟ مگر در کرمان و شیراز و شهرهای دیگر کسی این کارها را نکرده؟

قاضی‌پور: نه. شما نکردید.

خبرنگار: از کجا من را می‌شناسید که این‌طور راحت می‌گویید شما نکردی؟

قاضی‌پور: شما دنبال اصلاحات و دنبال آزادی بودید. شما ضداسلام هستید. ضدولایت فقیه هستید. چون مرکز اسلام آذربایجان است. مرکز شیعه آذربایجان است.

خبرنگار: بر چه اساسی این را می‌گویید؟ یعنی جای دیگری در ایران شیعه نیست؟

قاضی‌پور: بنیان‌گذار شیعه در ایران صفویه و آذری‌ها هستند. بفرمایید آقاجان.

چند صدای مبهم

خبرنگار: شما چرا مشت می‌زنید؟

چند صدای مبهم

چند نفر از حاضران: ولش کن حاج‌آقا.

قاضی‌پور: زنگ بزنید حراست.

یکی از حاضران: این چرا مشت می‌زنه؟

خبرنگار خواهان پيگيري رئیس مجلس

بعدازظهر روز گذشته و در واکنش به این اتفاق، نامه‌ای با امضای بیش از ٢١٥ خبرنگار خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس منتشر شد که در آن آمده است: «جناب آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی؛ سلام همان‌گونه که استحضار دارید، روز یکشنبه ٧/٦/٩٥ رویداد تلخ و زشتی در راهروهای مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد که خبرنگاران، اصحاب رسانه و هر دیده‌ای را دردمند و آشفته کرد. نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس از حوزه انتخابیه ارومیه، در میانه یک گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی روزنامه «ایران» زمانی که با پرسش ساده خبرنگار درباره «تأثیر شکل‌گیری فراکسیون آذری‌زبان‌ها بر تقویت شکاف‌های قومیتی» روبه‌رو می‌شود، عصبانی شده و صورت او را زیر مشت‌های چپ و راست می‌گیرد؛ دستش را می‌پیچاند و دستگاه ضبط صوتش را گرفته و کشان‌کشان به سوی حراست مجلس می‌برد.

حراست مجلس هم در اقدامی ناباورانه، از وی تعهد می‌گیرد تا دیگر درگیری ایجاد نکند و تمام فایل‌های ضبط‌شده در دستگاه ضبط صوت را پاک می‌کند. فایلی که گواهی می‌داد خبرنگار تنها سؤال کرده است و آقای قاضی‌پور به‌جای جواب، با اتهام‌زنی با عناوینی چون «ضدانقلاب» و «ضداسلام»، مشت‌های پیاپی حواله صورت او کرده است. دردمندانه‌ترین بخش ماجرا، بی‌دفاعی خبرنگاری بوده است که در گیرودار کتک‌خوردن از نماینده مجلس، برای اینکه مشکلی برای رسانه متبوعش پیش نیاید، هیچ دفاعی از خود نمی‌کند و تنها می‌پرسد: «آقای قاضی‌پور چرا مرا می‌زنی؟» خبرنگاران، گروهی از نمایندگان و دوربین‌های مستقر در راهروهای پارلمان، شاهد این ماجرا بوده و گواه این ماجرا هستند. البته امیدواریم سرنوشت فیلم این اتفاق سیاه، به سرنوشت فایل صوتی مصاحبه دچار نشود.

در شرایطی که خوش‌بینانه منتظر بودیم نماینده یادشده از اقدام شنیع خود نادم شده و حداقل عذرخواهی کند، وی فرار به جلو کرده و در گفت‌وگوهایی، کوشید کتک‌کاری‌اش را برخاسته از عِرق قومی القا کرده و با تحریک احساسات قومی، برای خود پشتیبان بتراشد. رئیس محترم مجلس شورای اسلامی؛ مشت به صورت احسان بداغی، خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران، تنها مشت به دهان ارگان رسمی دولت نبود؛ مشت به صورت همه خبرنگارانی بود که جز پرسش، خطای دیگری ندارند. بی‌گمان سال‌هاست دوره شعبان‌بی‌مخ‌ها در خیابان گذشته است و چه تلخ است اگر مجلس شورای اسلامی - که نهاد قانون‌گذاری است و کاری جز پاسداشت قانون ندارد- ازخیابان‌ها عقب بماند.

جناب آقای لاریجانی بی‌گمان اهانت و برخورد فیزیکی از سوی هر سیاست‌مدار و مسئولی، از هر گرایش سیاسی، در مواجهه با هر خبرنگاری، از هر روزنامه و رسانه‌ای محکوم است و ما امضاکنندگان این نامه ضمن محکومیت شدید این اتفاق، از جنابعالی می‌خواهیم با رسیدگی دقیق و سریع این بی‌احترامی عظیم به ساحت خبرنگاری در «خانه ملت» را پیگیری نمایید تا هم کسی که مشت به صورت خبرنگار کوبیده و هم کسی که او را با امحای مدارک و تهدید خبرنگار یاری کرده، به مجازات برسند که اگر این‌گونه نشود، بیم آن می‌رود نماینده‌ای که دیروز گفت «مجلس جای کره‌الاغ و زن نیست» و امروز به صورت خبرنگار مشت می‌زند، فردا در صحن علنی مجلس چاقوکشی کند».

توضیح روزنامه ایران درباره درگیری دیروز در مجلس

روزنامه ایران: پرسش خبرنگار روزنامه ایران از نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در پایان جلسه علنی روز گذشته مجلس با سوء برداشت و عکس‌العمل غیرمتعارف نماینده مذکور مواجه شد.

 بررسی اهداف و برنامه‌های تشکیل فراکسیون آذری زبان‌ها در مجلس و زمینه‌های فعالیت آن، پرسش خبرنگار روزنامه ایران از نادر قاضی‌پور بود. قاضی‌پور ظاهراً این پرسش را اعتراض به تشکیل این فراکسیون تلقی کرد و در رفتاری معترضانه علاوه بر ناسزاگویی، اقدام به برخورد فیزیکی با خبرنگار روزنامه ایران کرد.

روزنامه ایران به منظور پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی از این رویداد و منحرف کردن آن به مسائل دیگر از واکنش رسانه‌ای شتاب زده نسبت به رفتار نماینده مذکور خودداری کرده اما به منظور صیانت از امنیت حرفه ای روزنامه نگاران در حین انجام وظیفه حق خود را برای پیگیری موضوع از طریق مجاری حقوقی محفوظ می دارد.

در عین حال بیش از 200 روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در نامه‌ای از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به رفتار غیرمتعارف نماینده ارومیه با خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «بی‌گمان اهانت و برخورد فیزیکی از سوی هر سیاستمدار و مسئولی، از هر گرایش سیاسی، در مواجهه با هر خبرنگاری، از هر روزنامه و رسانه‌ای محکوم است و ما امضاکنندگان این نامه ضمن محکومیت شدید این اتفاق، از جنابعالی می‌خواهیم با رسیدگی دقیق و سریع، این بی‌احترامی عظیم به ساحت خبرنگاری در «خانه ملت» را پیگیری نمایید.»

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن