Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم ماجرای ایستگاه راه‌آهن همدان به روایت وزیر راه

ماجرای ایستگاه راه‌آهن همدان به روایت وزیر راه

وزیر راه و شهرسازی در کانال تلگرامی خود توضیحاتی را در خصوص وضعیت ایستگاه راه آهن همدان مطرح کرد.

به گزارش "همدان نیوز"، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در کانال تگرامی‌اش نوشت:

ایستگاه راه‌آهن همدان در ۱۳ کیلومتر هوایی تا مرکز شهر مکان‌یابی شده‌بود. در اولین بازدیدی که از ایستگاه داشتم، شوکه شدم. آیا می‌شود راه‌آهنی را از تهران به سمت همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر طراحی کرد، آن وقت، آخر کار را در ۱۳ کیلومتری شهر رها کرد؟ آن هم برای شهری که قطر کمربندی شهر یعنی از این سو تا سوی دیگر شهر تنها ۷ کیلومتر است.

از کارشناسان پرسیدم: چرا این اتفاق رخ داده‌است؟ گفتند: چون نزدیک شدن به شهر گران تمام می‌شود. گفتم: پس چرا اساسا این طرح را اجرا کرده‌اید؟ شما می‌خواهید حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان راه‌آهن اجرا کنید ولی آخرِ آن را برای سیصد میلیارد تومان نیمه تمام بگذارید؟ به آنان گفتم آیا شما حاضرید زن و یا دخترتان را با این راه‌آهن به همدان بفرستید و شب و دیر وقت و یا در زمستان سرما و گرمای تابستان در بیابان اسیر شوند تا وسیله‌ای برای رسیدن به شهر پیدا کنند؟

ایستگاه راه‌آهن شیراز در بزین در ۱۰ کیلومتری شهر است.

ایستگاه ارومیه در برهانلو قرار دارد و با شهر 8 کیلومتر فاصله دارد.

ایستگاه رشت عملا در جیرده در فاصله ۸.۵ کیلومتری رشت و ایستگاه سنندج در بالای گردنه صلوات آباد قرار دارد.

ایستگاه تبریز در ایل گولی است و اتصال آن به ایستگاه مرکزی و تاریخی تبریز پیش‌بینی نشده‌است.

من تازه مفهوم «مدیریت انقلابی» حضرات را فهمیدم که چه بلایی بر سر این مردم می‌آورند. فقط نتیجه نمونه شیراز آنها این شد که پس از صرف هزاران میلیارد تومان هزینه، شهری چون شیراز که کلان‌شهر است و با آن همه گردشگر داخلی و خارجی صرفا هفته‌ای ده قطار برنامه‌ای داشته باشد. یعنی بهره‌وری در حد صفر.

به هر صورت بر مبنای نظریه شهرسازی ریل‌پایه و رسیدن خط #ریل به نزدیکترین نقطه سکونت مردم و امکان ترکیب آن با خطوط مترو و یا پایانه‌های مسافری اتوبوس و سواری و یا حتی ترکیب آن با پایانه‌های دریایی تصمیم گرفتم که محل استقرار همه ایستگاه‌ها را به درون شهرها انتقال دهم، بنای آنها را به عنوان یک مرکز توسعه شهر طراحی کنم، در #معماری آنها از ایده‌های طراحی ایران‌شهری معاصر بهره بگیرم و تا آنجا که ممکن باشد برای انتخاب بهترین طرح از روش مسابقه بین معماران استفاده نمایم. همین روش را در همدان بکار گرفتیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن