Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا ساماندهی خیابان اکباتان همدان با همراهی کسبه

ساماندهی خیابان اکباتان همدان با همراهی کسبه

شهردار همدان با بیان اینکه عمده زوائد بصری برای ثبت جهانی هگمتانه از منظر شهر حذف شده است، گفت: با همراهی کسبه خیابان اکباتان و معابر همجوار تپه هگمتانه فضای این خیابان‌ها در حال ساماندهی و نصب سایه‌بان‌های یکدست است.

به گزارش "همدان نیوز"، سید مسعود حسینی با بیان اینکه بیش از دو هفته است که  ساماندهی بازار همدان و راسته‌های قدیمی و تیمچه‌ها آغاز شده است، اظهار داشت: ساماندهی تابلوها و سردر مغازه‌ها و سایبان کولرها، رفع زوائد بصری، مصالح زائد و رنگ آمیزی جداره‌ها و احیای مواردی که به صورت میراثی در دل بازار قرار دارد به صورت جدی آغاز و در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های ساماندهی شهرداری همدان شب‌ها ساعت 21 شروع و تا پنج صبح ادامه دارد، بیان کرد: تاکنون  ساماندهی چهارده راسته اعم از راسته مسجد جامع، صحافخانه، نمدمال‌ها، کفشدوزخانه، سبزه میدان، شیشه‌برها، پیغمبر و سایر راسته‌ها انجام و در حال تکمیل است.

شهردار همدان با اشاره به بازدید استاندار همدان در چهارشنبه گذشته و تاکید بر رفع یک سری موارد در خلال این بازدید توسط شهرداری همدان، عنوان کرد: اقدامات لازم در خصوص پوشش کولرهای نامنظم و ساماندهی بالکن‌ها به ویژه در میدان امام (ره) و سر پل یخچال و پل پهلوان‌ها، بحث ساماندهی سرویس بهداشتی و رنگ‌آمیزی جداره‌ها و کف‌سازی تمام عرضه ثبت جهانی از جمله موارد مورد تاکید استاندار در بازدید هفته گذشته بود که از آن روز به طور جد را در دستور کار شهرداری قرار گرفته و بیش از 50درصد موارد برطرف شده است.

حسینی از همراهی کسبه برای ساماندهی خیابان اکباتان و معابر همجوار تپه هگمتانه تشکر ویژه کرد و افزود: ثبت جهانی هگمتانه دستاورد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بزرگی است که نه تنها مردم همدان، بلکه مردم سراسر کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.

شهردار همدان طرح احیای میدان امام و راسته بازارهای همدان را منجر به جلوه‌گر و نمایان شدن چهره تاریخی شهر دانست و تصریح کرد: اطراف میدان هگمتانه و خیابان اکباتان با اجرای این طرح از فرسودگی نجات پیدا می‌کند به طوری که دیگر هر توریستی که وارد همدان شود به طور قطع از دیدن این داشته‌های فرهنگی و تاریخی لذت خواهد برد.

وی به مرمت‌های کاروانسراهای خیابان اکباتان اشاره و بیان کرد: این ساماندهی و مرمت‌ها منجربه آن خواهد شد تا شهر همدان از لحاظ میراث فرهنگی و هویت تاریخی خود در ارزش بالایی قرار گیرد.

حسینی از اعلام آمادگی شهرداری همدان برای تملک مغازه و  املاک در مسیر خیابان اکباتان به سمت تپه هگمتانه خبر داد و عنوان داشت: شهرداری همدان تمام قد پای جهانی شدن هگمتانه ایستاده و در این مسیر از تمام توان خود برای به نتیجه رساندن این پرونده و دادن نوید خوش به شهروندان همدانی استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه رضایتمندی شهروندان در امر ساماندهی و تملک خیابان اکباتان برای شهرداری بسیار حائز اهمیت است افزود: تملک املاک در مسیر هیچ منفعتی برای شهرداری ندارد و الفبای حرکت در شهرداری و شورا رفاه و آسایش مردم است.

شهردار همدان رینگ مرکزی شهر همدان  را از مناطق بسیار مهم  معرفی و تصریح کرد: در این منطقه بیشتر آثار تاریخی، محورهای تصمیم گیری و مباحث اقتصادی شهر قرار دارد و به همین دلیل نیز همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن  برگزیده شده است.

حسینی گفت: همکاری همه‌جانبه سازمان میراث فرهنگی و شهرداری‌ها در خصوص پرونده ثبت جهانی هگمتانه وجود دارد و امیدواریم این روحیه همکاری و تعامل در دیگر موارد از جمله کنترل و جلوگیری از تخریب بناها و بافت‌های تاریخی نیز تقویت شود و با مشخص شدن محدوده تاریخی و فرهنگی و نظارت شهرداری بر ساخت‌وسازها و پروژه‌های توسعه شهری، تا حد زیادی بافت تاریخی همدان را حفظ و کنترل کنیم.

وی در پایان تاکید کرد:  بافت تاریخی در شهرهای تاریخی همچون همدان جزو جدا نشدنی شهر است و یکی از رسالت‌های شهرداری‌ به عنوان میراث‌دار حفظ، صیانت، بهره‌وری و بهره‌مندی از این بافت و همچنین خلق و کشف روایت‌های پیرامون آن است، چرا که هر کدام از این آثار دارای یک روح و تاریخ منحصر به فرد است و خوب و بد آن باید مورد استفاده نسل امروز قرار گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن