Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا امضای تفاهم‌نامه آتش‌نشانی همدان با نظام مهندسی/ الزامات این تفاهم‌نامه برای شهروندان چیست؟

امضای تفاهم‌نامه آتش‌نشانی همدان با نظام مهندسی/ الزامات این تفاهم‌نامه برای شهروندان چیست؟

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان از امضای تفاهم نامه بین این سازمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان در رابطه با تدوین ضوابط و نحوه طراحی و اجرای سامانه های اطفاء حریق ساختمان‌ها خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان،  محمدرضا بیاناتی با اشاره به اینکه اجرای کلیه ضوابط و الزامات این تفاهم نامه برای ساختمان‌هایی که بعد از 27 بهمن 97 دستورالعمل ایمنی دریافت کنند اجباری است، مطرح کرد: تا زمان تدوین مقررات ملی مرتبط، ملاک و مبنای کار طراحی، نظارت و اجرای سامانه های اطفاء حریق ساختمان‌ها این تفاهم نامه خواهد بود.

وی در رابطه با ضرورت استفاده ساختمان‌ها از سیستم اطفاء حریق، اظهار کرد: ضرورت و اهمیت حیاتی وجود سیستم‌های اطفاء حریق در ساختمان‌ها به‌ویژه با روند روبه گسترش بلند مرتبه سازی و همچنین نبود مقررات ملی مستقل در زمینه طراحی و اجرای سامانه‌های اطفاء حریق تنظیم و تدوین آئین‌نامه ای جامع و فراگیر برای جلوگیری از بروز خسارت‌های مالی و جانی به شهروندان را بیش از پیش کرده بود.

بیاناتی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با درک اهمیت و ضرورت این موضوع و با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان اقدام به امضای این تفاهم‌نامه کرده است، تصریح کرد: پس از ساعت‌ها فعالیت کارشناسی و برگزاری جلسات مشترک با کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با در نظر گرفتن استانداردهای ملی و بین المللی، تفاهم‌نامه‌های قبلی و تجارب گذشته، تفاهم‌نامه فوق را به منظور رعایت اصول فنی و اجرایی تاسیسات اطفاء حریق در ساختمان‌ها منعقد کرد.

وی با اشاره به طبقه بندی سیستم های اطفاء حریق ساختمان‌ها به دو سیستم خودکار و غیر خودکار، گفت: سیستم اطفاء خودکار شامل اسپرینکلر(آب افشان) پایین زن، بالا زن و دیواری بدون دخالت عوامل انسانی و بطور مستقل فعال شده و حریق را کنترل یا اطفاء می نماید و سیستم غیر خودکار شامل خاموش کننده های دستی، رایزر خشک، رایزر تر، رایزر ترکیبی و رایزر مشترک سیستمی است که توسط ساکنین، نیروهای آموزش دیده و یا آتش نشانان مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان از الزام وجود شبکه آب آتش نشانی شامل منبع آب، جعبه‌های آتش نشانی، لوله های آبرسانی ، شیرهای کنترل و متعلقات و...در ساختمان‌ها خبرداد و افزود: از جمله مفاد این تفاهم نامه برداشت از این شبکه تنها به منظور اطفاء حریق مجاز بوده و هرگونه برداشت ممنوع بوده و اجرای مخازن آب به صورت مشترک تنها در صورت رعایت حداقل حجم آب آماده برای مصرف آتش نشانی بلامانع است.

وی با بیان اینکه نصب سیستم رایزر تر( هوزریل)برای تمام ساختمان‌ها و رایزر خشک برای ساختمان‌های مسکونی چهار سقف به بالا و غیر مسکونی سه سقف به بالا الزامی است، عنوان کرد: نصب اسپرینکلر(آب پاش) در پارکینگ ساختمان‌های مسکونی با چهار سقف سازه ای به بالا و تمام فضای ساختمان‌های با کاربری غیر مسکونی از دیگر الزامات این تفاهم نامه است؛ از این رو برای ساختمان‌های تا 400متر زیر بنا در هر طبقه یک رایزر مرطوب شامل شلنگ و قرقره و یک رایزر خشک شامل شیر انشعاب و کوپلینگ تعبیه می‌شود.

محمدرضا بیاناتی با اشاره به الزام نصب خاموش کننده های دستی برای حفاظت از ساختمان‌ها و ساکنین آنها بدون در نظر گرفتن سایر سیستم های اطفاء حریق، گفت: در ساختمان‌های مسکونی در هر واحد یک کپسول co2 با وزن حداقل 4 و در پارکینگ ها خاموش کننده پودر و گاز 6کیلویی به تعداد لازم متناسب با وسعت پارکینگ و تعداد استقرار ماشین‌ها نصب گردد.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان در پایان تاکید کرد: به موجب این تفاهم نامه مسئولیت سرویس و نگهداری و اطمینان از عملکرد صحیح کلیه سیستم های اطفاء حریق در حین بهره برداری به عهده مالک یا مالکین، متصرفان، بهره برداران، مدیر ساختمان یا نماینده قانونی وی است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن