Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا انتظارات شهروندان با امکانات مدیریت شهری همخوانی ندارد

رئیس شورای اسلامی استان همدان:
انتظارات شهروندان با امکانات مدیریت شهری همخوانی ندارد

رئیس شورای اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه مناطق کمتر توسعه یافته شهرها یکی از مشکلات مدیریت شهری است، گفت: منابع و امکانات مدیریت شهری و روستایی با توقع و انتظارات شهروندان همخوانی ندارد که دولت باید برای رفع این عقب ماندگی تاریخی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، علی رضایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس اصل ششم قانون اساسی در جمهوری اسلامی اداره امور با اتکا بر آراء مردم صورت می گیرد، اظهار داشت: بر همین اساس پنج انتخابات در سطح کشور برگزار می‌شود.

وی انتخابات را بیانگر حاکمیت ملت در امور و مشارکت سیاسی آنها دانست و افزود: تأسیس شورای اسلامی یکی از عرصه های تجلی آراء مردم در تعیین سرنوشت شهرها و روستاهاست.

رضایی با بیان اینکه 70 درصد از جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند، خاطرنشان کرد: مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرها به کلانشهرها همچنان ادامه دارد و در ساختار جمعیتی ایران تحول ایجاد کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: بنابر اهمیت اداره شهرها از شوراها به عنوان پارلمان های شهری نام برده می شود و سرنوشت توسعه و اداره شهر در همین پارلمان رقم می خورد.

رضایی با بیان اینکه شوراها مظهر اراده مردم به شمار می روند، یادآور شد: هفت اصل قانون اساسی به امور شوراها می پردازد که نشان دهنده اهمیت شورا است.

وی ادامه داد: بر اساس سند چهارم و پنجم توسعه باید مدیریت واحد شهری در شهرها محقق و شهردار باید به عنوان حاکم بلامنازع شهر انتخاب می شد.

رئیس شورای اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه تمام دستگاه های خدمات رسان باید زیر نظر مدیریت شهری فعالیت کنند، گفت: متأسفانه تا کنون مدیریت شهری ایجاد نشده و شهرداری باید در امور خود نظر دستگاه های خدمات‌رسان را جلب کند.

وی افزود: تقاطع غیر هم سطح پیامبر اعظم(ص) مدتها در انتظار این بود که شرکت های خدمات رسان برق، گاز و مخابرات امور مرتبط را انجام دهند.

رضایی همچنین تصریح کرد: شهرها و روستاها از درآمد پایدار رنج می برند و چون درآمد شهرداری ها تحت تأثیر اقتصاد ملی است، شوراها با کمبود درآمد مواجه شدند.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک لایحه درآمد پایدار دولت به مجلس تقدیم خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر این لایحه تصویب شود در ایجاد درآمد و منابع جدید برای شوراهای روستاها و شهرها اثرگذار خواهد بود.

رضایی کاهش بهره وری را از چالش های مهم مدیریت شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: بزرگ شدن شهرداری ها و حاکم شدن بروکراسی پیچیده برای دریافت خدمات از سوی شهروندان از دیگر چالش ها به شمار می رود که ادغام سازمان های مرتبط با شهرداری ها می تواند در روند کوچک سازی آنها تأثیرگذار باشد و این اقدام می تواند در افزایش بهره وری آنها کمک خوبی باشد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات نوین در شهر همدان آغاز شده است، تصریح کرد: عوارض نوسازی و عوارض خودرو به صورت الکترونیک قابل پرداخت است و شهرداری ها باید شهرداری الکترونیک را پایه گذاری کنند.

رضایی با اشاره به اینکه مناطق کمتر توسعه یافته شهرها یکی از مشکلات مدیریت شهری است، گفت: منابع و امکانات مدیریت شهری و روستایی با توقع و انتظارات شهروندان همخوانی ندارد که دولت باید برای رفع این عقب ماندگی تاریخی اقدام کند.

رئیس شورای اسلامی استان همدان تأکید کرد: اگر دولت و شهرداری مشکلات مناطق حاشیه شهر را برطرف نکند، مشکلات به سایر نقاط شهر سرایت می کند.

وی همچنین تصریح کرد: نبود ساز و کارهای منطقی و مناسب در توسعه مشارکت های اجتماعی مردم دیگر چالشی است که مدیریت شهری و روستایی با آن دست و پنجه نرم می کند.

رضایی با بیان اینکه توسعه مشارکت مردم در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: امید می رود که با ساز و کارهای مناسب، فرصت برای حضور و مشارکت مردم در امور بیش از پیش فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه شورای استان فرادستی است، اظهار داشت: اساس تصمیمات و نظارت بر مدیران شهری و روستایی در شورای استان انجام می شود.

وی ادامه داد: بررسی طرح های پیشنهادی شورای شهرستانها، رسیدگی و اظهار نظر در خصوص برنامه های عمرانی شهرستانهای استان، عضویت در کمیته برنامه ریزی استان، نظارت بر اجرای قانون بودجه و تهیه طرح ها و بررسی مشکلات شوراهای پایین دستی از جمله وظایف و نقش های شورای اسلامی استان است.

رضایی با بیان اینکه شوراها نماد تمرین دموکراسی و خرد جمعی هستند، تصریح کرد: شورا در دوره چهارم علیرغم مشکلات اقتصادی شهرداری ها و دهیاری ها، شورای موفقی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 137 نفر از شش هزار ثبت نام کننده در انتخابات شورای اسلامی در استان رد صلاحیت شدند، گفت: امید می رود افرادی که هنوز صلاحیتشان تأیید نشده، به عرصه رقابت برگردند.

رئیس شورای اسلامی استان همدان گفت: شورای اسلامی استان دخالتی در امور شوراهای پایه ندارد و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها مجاز به بررسی امور هستند.

رضایی با بیان اینکه من هیچ گونه وابستگی سیاسی به هیچ مدیری ندارم، اظهار داشت: شورای شهر و روستا جای جناح بازی و سیاسی بازی نیست و هرکسی در هر بخشی باید به مردم خدمت کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن