Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی بهره‌بردار معادن «لیتیوم» همدان به‌زودی مشخص می‌شود

بهره‌بردار معادن «لیتیوم» همدان به‌زودی مشخص می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بهره‌بردار معادن لیتیوم به‌زودی مشخص می‌شود، گفت: در این راستا با چند شرکت معتبر دولتی و خصوصی مذاکراتی صورت گرفته و در هفته‌های آینده نتیجه این رایزنی‌ها و بهره‌بردار این ذخایر معدنی مشخص می‌شود.

به گزارش "همدان نیوز"، احمد شانیان با تأکید بر اینکه کشف ذخایر لیتیوم اقدامی بزرگ و ماندگار برای آینده اقتصادی استان همدان است که در دولت مردمی سیزدهم با پیگیری‌های مستمر به ثمر نشسته است، اظهار کرد: از زمان صدور گواهی کشف تا پروانه بهره‌برداری حداقل یک‌سال زمان نیاز است و گواهی کشف نخستین محدوده لیتیوم در اردیبهشت‌ماه امسال و محدوده دوم نیز در چند هفته اخیر صادر شده و پروانه بهره‌برداری نیز در زمان مقرر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه رسیدن معادن لیتیوم به مرحله گواهی کشف فرآیندی پیچیده دارد و حاصل زحمات کارشناسان اداره‌کل صمت استان همدان و اقدامی بزرگ و ماندگار است، تصریح کرد: ابتدا باید پروانه اکتشاف، سپس گواهی کشف و بعد از آن پروانه بهره‌برداری صادر شود که برای هر دو محدوده لیتیوم استان گواهی کشف صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بهره‌برداری لیتیوم در کشور بی‌سابقه است، افزود: همدان پرچم‌دار این دستاورد بزرگ است و بهره‌برداری و فرآوری این ماده ارزشمند نیازمند تکنولوژی و عملیات اجرایی دانش‌ بنیان محور است.

شانیان با اشاره به اینکه بهره‌برداری لیتیوم برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود، تأکید کرد: از آنجا که الگویی در این زمینه نداریم، در حال حاضر نمی‌توانیم برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه بزرگ برآورد قطعی بدهیم.

مدیرکل صمت استان همدان گفت: وجود دو محدوه معدنی لیتیوم فرصتی ارزشمند برای استان همدان و کشور محسوب می‌شود و نویدبخش توسعه صنعتی و معدنی است و امیدواریم بتوانیم چرخه استخراج و فرآوری این ذخایر غنی و بی‌نظیر را به خوبی مدیریت کنیم.

شانیان درباره میزان ذخایر این ماده معدنی در دو محدوده از استان همدان، یادآور شد: محدوده اول با مساحت حدود ۱۱ کیلومتر مربع با ذخیره هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن با عیار ۸۱ppm و محدوده دوم با مساحت ۱۱.۵ کیلومتر مربع با ذخیره حدود ۹ میلیون تن با عیار ۸۰ppm ذخیره لیتیوم دارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن