Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی انجمن لبنیات: جامعه شوک قیمتی را تحمل کند!

انجمن لبنیات: جامعه شوک قیمتی را تحمل کند!

دستور چهارم جلسه گذشته کارگروه تنظیم بازار به نحوی است كه تصور می‌شود قرار است قیمت‌گذاری دستوری برخی اقلام لبنی حذف شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی می‌گوید: داستان از این قرار است كه تاكنون بخشی از نهاده‌های دامی با ارز چهارهزارو 200 تومانی وارد می‌شد.

او اضافه می‌كند: دولت در لایحه بودجه سال 1400، پیشنهاد قیمت 11 هزار تومان برای این ارز را داده است و مجلس می‌گوید ارز باید تك‌نرخی شود و 17هزار‌و 500 تومان باشد. به گفته بنی‌طبا، این تغییر نرخ ارز، یعنی با شوك قیمتی عجیب‌و‌غریبی روبه‌رو می‌شویم. اینكه ارز تك‌نرخی شود و همه‌چیز بر اساس آن انجام شود، قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشیم و در بازار رقابت حاكم باشد، كار درستی است و باید چنین شرایطی وجود داشته باشد اما مسئله آن شوكی است كه ایجاد می‌كند.
او ادامه می‌دهد: این جلسه در واقع تداركی است كه دیده شده برای اینكه شوك ایجادشده ناشی از حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی را به‌‌ویژه برای دهك‌های محروم مهار كنیم. سخنگوی انجمن صنایع لبنی بیان می‌كند: 10 قلم محصول پرمصرف را كارخانه‌ها با ضرر بیرون می‌دهند.
اگر این روند ادامه یابد، خط تولید این كارخانه‌ها می‌خوابد و در نهایت باید به تصمیمی برسند. اگر قرار باشد آزادسازی اتفاق بیفتد و داستان نرخ ارز تغییر كند، ما برای سال دیگر با شوك قیمتی مواجه می‌شویم. او اضافه می‌كند: باید بدانیم برای مدیریت این شوك قیمتی به‌‌ویژه برای دهك‌های محروم جامعه به چه شكلی عمل كنیم؛ زیرا ممكن است لبنیات از سبد آنها حذف شود.
بنی‌طبا می‌گوید: می‌کوشیم به یك فرمول برسیم كه تأمین كالای سه دهك محروم جامعه كامل انجام شود. راهكارهایی پیدا كنیم كه نیاز سه دهك را تأمین كنیم، مابقی جامعه كه می‌توانند شوك قیمتی را تحمل كنند، خوب تحمل می‌كنند. او یادآور می‌شود: درحال‌حاضر گاودارها قیمت تمام‌شده هر كیلوگرم شیر خام را با ارز چهارهزارو 200 تومانی، پنج‌هزار‌و 600 تومان اعلام می‌كنند، درحالی‌كه قیمت را چهارهزارو 500 تومان اعلام كرده‌اند. این مسئله هم به دامداران و هم به كارخانه برای تأمین شیر خام فشار می‌آورد./ شرق

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن