Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی اولین برداشت از باغ‌های پسته همدان آغاز شد

اولین برداشت از باغ‌های پسته همدان آغاز شد

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: نخستین برداشت اقتصادی از باغ‌های پسته استان همدان در این شهرستان در سطح نیم هکتار آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود ۲.۵ تن پسته تر برداشت شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، سیدمهدی میرباقری اظهار داشت: این میزان پسته از باغ‌های روستای علمدار در حال برداشت است.
وی افزود: در حال حاضر ۵۴ هکتار از اراضی کشاورزی ملایر زیر کشت پسته است که پس از نهاوند رتبه دوم استان را در سطح زیر کشت پسته دارد.
معاون مدیرکل و مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: این شهرستان از نظر خاک و آب و هوا شرایط مساعدی برای کشت پسته دارد و هم اکنون در اراضی روستاهای حسین‌آبادناظم، علمدار و میشن کشت شده است و در صدد توسعه این میزان سطح زیر کشت هستیم.
میرباقری ادامه داد: حدود ۲ هکتار از باغ‌های پسته ملایر بارور است، اما هنوز اقتصادی نیست و پیش‌بینی می‌شود سال آینده برداشت اقتصادی از سطح نیم هکتار امسال به رقم ۴.۵ هکتار افزایش یابد.
وی با بیان اینکه پسته بین هفت تا ۱۰ سال بارور می‌شود و محصولی دیربازده و البته سودآور است گفت: پس از سال سوم که از ارقام بادامی کشت می‌شود، باید پیوند زده شود که از ارقام اکبری و احمدآقایی استفاده می شود و بازارپسندی خوبی دارد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: از نوع کله‌قوچی نیز پیوند زده می‌شود، اما به دلیل ریز بودن بازارپسندی کمتری دارد.
میرباقری رقم پسته کشت شده در این شهرستان را بیشتر از نوع اکبری و احمدآقایی و کله‌قوچی دانست و بیان کرد: ارقام اکبری و احدآقایی به نوع آب و هوای ملایر سازگاری بیشتری دارد و به دلیل کشیده بودن نوع پسته؛ بازارپسندی بهتری دارد.
وی پسته را محصولی کم آب‌بر دانست و افزود: به مرور هر سال که از کشت پسته می‌گذرد، یک هفته از میزان آبیاری آن کمتر و از سال چهارم به بعد ماهیانه یه دوره آبیاری انجام می‌شود.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر توسعه کشت محصولات کم آب‌بر همچون پسته را از اولویت‌های این سازمان در سند توسعه راهبردی این شهرستان برشمرد و اظهار داشت: به دلیل اینکه برای کشت پسته تسهیلاتی داده نمی‌شود و حدود ۱۰ سال زمان باروری این محصول است، کشاورزان استقبال زیادی از این محصول سودآور ندارند.
میرباقری حمایت از کشت محصول پسته را ضروری دانست و گفت: در این راستا برای بیش از ۳۰ هکتار از باغ‌های پسته ملایر نهال رایگان توزیع کردیم و سال گذشته نیز ۲ هزار و ۵۰۰ نهال رایگان به کشاورزان داده شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۸۵۰ نهال برای هر هکتار نیاز است، این تعداد نهالی که سال گذشته توزیع شد، کم است و تنها برای حدود ۲ تا سه هکتار جوابگو است.
میرباقری تاکید کرد: در توسعه کشت پسته مشکل داریم و نیاز است برای تشویق کشاورزان، تسهیلات و یا نهال یارانه‌ای به آنان داده شود تا برای کشت پسته رغبت پیدا کنند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن