Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی لایروبی بیش از 130 کیلومتر از رودخانه‌های همدان

لایروبی بیش از 130 کیلومتر از رودخانه‌های همدان

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان گفت: تاکنون بیش از ۱۳۰ کیلومتر از طول رودخانه‌های استان با هدف کاهش احتمالی خسارات ناشی از سیل لایروبی شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، منصور ستوده توضیح داد: پیمانکار در نقاط مختلف استان در حال انجام فعالیت است و در مجموع تاکنون بیش از ۱۳۰ کیلومتر از نقاط اولویت‌دار رودخانه‌های سطح استان لایروبی شده است.

وی افزود: پس از مطالعه مشاور و هماهنگی های لازم با مدیران ادارات منابع آب شهرستان های تابعه و بازدیدهای میدانی و استفاده از ظرفیت شوراها و دهیاران روستاها، ابتدا نقاط اولویت دار شناسایی و عملیات اجرایی لایروبی انجام شده است.

ستوده با تأکید بر اینکه لایروبی رودخانه‌ها در تمامی شهرستان ها آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آزادسازی و لایروبی رودخانه‌های ده‌پیاز، امزاجرد، گراچاقه، عباس آباد، فرهنگیان، بهرام آباد، آبشینه و چشین در شهرستان همدان انجام شده همچنین یک بند غیرقانونی که کشاورزان روستای محمدیه همدان احداث کرده‌بودند، آزادسازی شده است.

وی با اشاره به لایروبی رودخانه‌های شهرستان کبودراهنگ، ادامه داد: لایروبی رودخانه تاسران، شور و رودخانه روستای باباخنجر در شهرستان کبودراهنگ صورت گرفته و دایک حفاظتی در اطراف برخی از روستاها ایجاد شده تا سیلاب را عبور دهند. در شهرستان بهار نیز لایروبی و آزادسازی رودخانه صالح آباد، روستای دستجرد، پاکسازی و آزادسازی رودخانه قوری چای از ضایعات سفال انجام گرفته است.

ستوده با اشاره به لایروبی رودخانه حرم‌آباد شهرستان ملایر، یادآور شد: لایروبی و احداث دایک در رودخانه شوشاب ملایر، لایروبی و آزادسازی ۶۰۰ متر از رودخانه در اسلامشهر آق‌گل، لایروبی و آزادسازی رودخانه مجاور شهر جوکار و نیز لایروبی و آزادسازی رودخانه زیرآبیه از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای بوده است.

وی بیان کرد: در شهرستان نهاوند نیز آزادسازی و لایروبی دو کیلومتر از رودخانه فارسبان، آزادسازی و ساماندهی تصرف بخشی از رودخانه گاماسیاب، آزادسازی رودخانه دِه‌بوره و آزادسازی رودخانه روستای جهان آباد و آورزمان به طول ۶۰۰ متر، لایروبی مسیر رودخانه شهرک شهید حیدری نهاوند، لایروبی رودخانه روستای چولک به طول یک و نیم کیلومتر، لایروبی رودخانه روستای ده‍فول، لایروبی رودخانه روستای وهمان به طول ۱.۷ کیلومتر، لایروبی رودخانه روستای عسگرآباد و لیلان به طول سه کیلومتر و همچنین لایروبی رودخانه دو روستای فیازمان و بابارستم به طول سه کیلومتر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان اظهار کرد: در شهرستان رزن نیز آزادسازی ۵۰۰ متر از رودخانه کلکبود رزن و لایروبی و پاکسازی رودخانه‌های حاشیه قروه‌درجزین صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در شهرستان اسدآباد رودخانه پیرسلمان لایروبی آزادسازی شده است، خاطرنشان کرد: احداث دایک حفاظتی در شمال قادرآباد، لایروبی پل دولت آباد، لایروبی رودخانه دهبوران، لایروبی و آزادسازی رودخانه شهاب و آجین در اطراف دولت آباد انجام شده است.

ستوده ادامه داد: لایروبی و ساماندهی مسیل‌های عبوری روستای جهان آباد، آزادسازی رودخانه روستای قشلاق به طول ۴۰۰ متر، لایروبی قره‌چای و ایجاد کانال در امامزاده پیرنهان به طول ۱.۸ کیلومتر انجام شد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به انجام مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌های استان، تأکید کرد: کل رودخانه‌های اصلی استان ۱۱۰۰ کیلومتر است که ۹۰ درصد مطالعات حد و بستر آنها انجام شده است.

وی افزود: در شهرستان همدان مطالعات سراسری تعیین حد بستر و حریم ۳۵۵ کیلومتر از رودخانه‌های حوزه آبریز همدان از جمله عباس‌آباد، دیوین، چشین، حیدره، امامزاده کوه، یلفان، قره‌آقاج، قره‌چای و قروه انجام شده همچنین قرارداد دیگری برای مطالعات ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه‌های یلفان، سیاه کمر، حاج آباد، بهادربیگ و دره گرگ بسته شده است.

ستوده اظهار کرد: در راستای حفاظت از رودخانه‌ها و رفع تصرفات و جلوگیری از برداشت شن و ماسه پنج اکیپ گشت و بازرسی در استان ایجاد شده است.

وی از وجود ۱۷۴ پرونده تصرف حریم رودخانه‌های استان در دادگاه خبر داد و گفت: ۲۲۱ پرونده رفع تصرفات در استان وجود داشت که رأی صادر شده است و ۸۴ هزار و ۸۰۰ متر از بستر رودخانه‌های استان آزاد شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن