Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی احداث و نوسازی ۱۵ هزار واحد مسکن در روستاهای سیل‌زده همدان

احداث و نوسازی ۱۵ هزار واحد مسکن در روستاهای سیل‌زده همدان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: بیش از ۱۵ هزار واحد مسکن در روستاهای سیل‌زده استان نوسازی و تعمیر شده است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، حسن ظفری در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال ۹۸ در کشور و استان، اظهار کرد: این بحران با یک خرد جمعی به یک فرصت برای همدان تبدیل شد و همدان پس از لرستان بیشترین بهره‌مندی را از این فرصت داشت.
وی ادامه داد: ۹۰ کارشناس در سطح استان بالغ بر ۲۱ هزار واحد را مورد ارزیابی قرار دادند و در نهایت ۹ هزار واحد احداث و شش هزار واحد تعمیر شد.
ظفری با بیان اینکه ۱۵ هزار واحد نیاز به نوسازی داشت، خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، همدان از اولین استان‌هایی بود که گزارش خسارات وارده را به مدیریت بحران کشور ارائه داد و در دو فقره مصوبه ۷۱۵ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض به استان اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه ۵۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به طور کامل اعلام و ابلاغ شد، گفت: در مرحله اول ۳۶۵ میلیارد تومان و در مرحله دوم ۳۵۰ میلیارد تومان ابلاغ شد.
وی همچنین تصریح کرد: وضعیت یک هزار و ۴۰۰ فقره واحد مسکونی آسیب‌دیده جدید از سوی وزارت کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و پس از تایید به استان ابلاغ خواهد شد.
ظفری با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۲۹۷ متقاضی تسهیلات به بانک معرفی شدند، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد متقاضیان موفق به عقد قرارداد شدند.
وی افزود: در مجموع تعداد واحدهای احداثی، تعمیری و وام معیشت در استان به ۱۸ هزار و ۷۷۱ فقره می‌رسد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان تأکید کرد: شش میلیون تومان تسهیلات به واجدین شرایط روستایی و شهری برای تعمیر منازل مسکونی پرداخت شده است.
وی افزود: کمک هزینه اجاره بهای مسکن در واحدهای شهری ۱۲ میلیون تومان و در روستاها شش میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
ظفری با بیان اینکه وام معیشت نیز تا سقف پنج میلیون تومان پرداخت شده است، اظهار کرد: تا کنون ۱۱۰ میلیارد تومان وام معیشت در اختیار قرار گرفته و ۹۰ میلیارد تومان نیز به عنوان تن‌خواه برای پرداخت به متقاضیان در اختیار استان قرار دارد.
وی با بیان اینکه تسهیلات بازسازی، یک تحول را در ساخت مسکن و بازسازی بافت فرسوده و کم‌دوام ایجاد کرده است، یادآور شد: استان همدان در سال جاری به یک کارگاه بزرگ اجرایی تبدیل شد.
ظفری همچنین تصریح کرد: ۱۲ هزار فقره تسهیلات بازسازی واحدهای روستایی به میزان ۴۸۰ میلیارد تومان در اختیار استان قرار گرفت اما در مجموع برای ۲۱ هزار واحد تأمین منابع، تسهیلات و کمک بلاعوض صورت گرفته و در دو ماه باقی مانده سال و در سال آینده بازسازی خواهد شد.
ظفری افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در افق ۱۴۰۴ باید به نوسازی ۷۰ درصد از واحدهای روستایی برسیم که بر این اساس میزان پیشرفت در سال باید ۲.۵ درصد باشد که امسال در استان بیش از ۱۰ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه تا کنون دو هزار و ۳۳۷ واحد احداثی در استان به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: عملیات اجرایی هفت هزار و ۷۰۶ فقره باقی مانده نیز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
ظفری افزود: با توجه به شرایط آب و هوا، تعدادی از طرح‌ها تعطیل بوده‌اند و با بهبود شرایط، کارگاه‌ها فعال خواهند شد و تا پایان خردادماه سال آینده، این پروژه به اتمام خواهد رسید.
وی ادامه داد: بیشترین خسارت سیل به ملایر، نهاوند و تویسرکان وارد شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: در سطح استان در ایام دهه فجر ۵۱۸ واحد مسکن روستایی بهسازی‌شده با ۳۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان قابل افتتاح است.
وی ادامه داد: ۲۶ پروژه بهسازی معابر روستایی با ۱۱ میلیارد و ۱۸۱ میلیون تومان در این ایام به بهره‌برداری می‌رسد.
ظفری با بیان اینکه عملیات اجرایی ۱۲ طرح با هفت میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان نیز در دهه فجر آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: تمام منابع این پروژه‌ها تأمین و پیمانکاران طرح‌ها مشخص شده است.
وی افزود: ۳۰ درصد از قیر اختصاص یافته امسال به روستاهای استان تا کنون توزیع شده است.
ظفری با بیان اینکه بهسازی معابر روستایی ۷۰۷ روستا از ۹۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار آغاز شده است، اظهار کرد: در چهار سال گذشته تا سال قبل ۴۹۹ روستا از قیر اعتباری برخوردار و ۶۰۴ حواله صادر شده که در سال قبل ۱۷۹ روستا از این قیر بهره‌مند شدند.
وی همچنین تصریح کرد: سه میلیون و ۵۹۹ هزار متر مربع از معابر روستایی با ۴۹۵ هزارتن قیر آسفالت شده است.
ظفری با بیان اینکه کل اعتبارات عمرانی امسال که تا کنون ابلاغ شده بالغ بر ۹۳ میلیارد و ۶۹۳ میلیون تومان است، اظهار کرد: این اعتبارات در قالب ۳۲۱ طرح پیش بینی شده که بیش از ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه سه روستای برفیان، ده‌حیدر و گل‌حیدر در استان دچار رانش زمین شدند، گفت: اقدامات مطالعاتی در این سه روستا انجام شد و با تامین منابع، طرح‌های عمرانی برای تثبیت فضای پیرامون این روستاها انجام خواهد شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن