Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تولید سالیانه بیش از سه میلیون متر فرش دستباف در کشور

تولید سالیانه بیش از سه میلیون متر فرش دستباف در کشور

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: اگر صادرات فرش ایران به چین رونق بگیرد، شاهد گشایش بزرگی در صنعت فرش کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، فرشته دست پاک در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف همدان، اظهار داشت: از ۵۰ هزار قالیباف استان همدان ۱۳ هزار نفر کارت قالیبافی دارند و بیمه هستند که همدان در این زمینه استان های پیشتاز هستند.
وی با بیان اینکه فرش همدان ثبت جهانی شده است، خاطرنشان کرد: فرش نهاوند ثبت ملی شده و فرش کبودرآهنگ و ملایر نیز در حال پیگیری برای ثبت ملی است.
دست پاک با اشاره به اینکه در کشور کف پوش های متعددی تولید می شود، تصریح کرد: ابعاد منازل سالیانه رو به کاهش است و فرش های دستباف در عین حفظ اصالت بر اساس ذائقه مردم تولید نمی شود که امیدواریم در استان همدان نوآوری و ایده پردازی در توسعه فرش دستباف در بازار داخلی و خارجی جدی گرفته شود.
وی اضافه کرد: توسعه فروش اینترنتی یکی از برنامه های ما به شمار می رود چراکه تا کنون هیچ گونه بازار اینترنتی و استارت آپ برای فروش فرش وجود نداشته است.
دست پاک با بیان اینکه تعداد زیادی از کسانی که قالیباف نبودند، بیمه شدند، گفت: این بیمه برای خانواده های محروم و قالیبافان بود اما افراد دیگر استفاده کردند و این باعث شد سازمان تأمین اجتماعی از بیمه قالیبافان بکاهد و متأسفانه فرش بافان واقعی از بیمه شدگان اصلی حذف شدند.
وی ادامه داد: بیش از دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف کشور فعالیت می کنند و ۲۲ منطقه در این زمینه ثبت جهانی شده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه تولید فرش برای دولت دردسری نداشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تولید فرش هیچ آزاری نداشته دولت نیز اقدام خاصی برای حمایت از فرش بافان انجام نداده اما امروز برنامه ریزی شده که کارگروه های فرش در استان ها برگزار شود زیرا فرش بالاترین آمار اشتغال را دارد.
وی افزود: با کمترین سرمایه گذاری می توان بالاترین ارزش افزوده را در فرش دستباف ایجاد کرد؛ بنابراین با تمام وضعیت بد جنگ اقتصادی، وضعیت فرش دستباف همیشه حرف اول را در توسعه اقتصادی کشور زده است.

۸۰ درصد از تولیدات فرش صادر می‌شود
دست پاک با بیان اینکه ۸۰ درصد از تولیدات کشور صادر می شود، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از تولیدات به آمریکا صادر می شد که با توجه به تحریم ها این فرصت از دست رفت اما با ۱۵ کشور رایزنی به عمل آمد تا صادرات توسعه یابد.
وی افزود: اگر صادرات فرش به چین به عنوان یک اقتصاد بزرگ رونق بگیرد، گشایش بزرگی در فرش دستباف کشور ایجاد خواهد شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد فرش، ارزش افزوده و ۳۰ درصد آن نیروی انسانی و مواد اولیه است، یادآور شد: علیرغم قیمت دیگر اقلام، قیمت مواد اولیه داخلی فرش مناسب است.
وی همچنین تصریح کرد: به فرش دستبافت آنچنان که باید توجه نشده درحالیکه در کشورهایی دیگر، سفارش پذیری، سلیقه یابی و سلیقه سازی مورد توجه قرار گرفته اما با این وجود ایران بزرگترین تولید کننده فرش است و پیش از تحریم نیز کشور بزرگترین صادر کننده فرش به شمار می رفت.
دست پاک با بیان اینکه مردم به فرش به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند، اظهار داشت: فرش تنها کالایی است که هرچه از زمان آن بگذرد قیمت آن افزایش می یابد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی می توان حضور قوی در عرصه بین المللی داشته باشیم که بخش خصوصی وارد عمل شود، گفت: تولیدکننده باید شرایطی را فراهم کند که منزلت اجتماعی قالیبافان حفظ شود.

تولید سالیانه سه هزار متر مربع فرش در کشور
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که تسهیلات تنها برای تولید فرش پرداخته شود، گفت: سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در کشور تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه تنها کالایی که در کشور پیمان سپاری به یک سال رسیده فرش است، یادآور شد: یکی از مشکلات ما فرش های برگشتی پس از چند سال به کشور است که چون کالای درجه یک گمرکی محسوب می شود با مشکلات گمرکی روبه رو می شود و به ناچار فرش ها برای مرمت به ترکیه ارسال می شد اما شرایط فراهم شده که فرش ها وارد ایران شده و برای فرش بافان و رفوگران ایرانی، اشتغال ایجاد شود.
دست پاک با بیان اینکه همدان همواره جزء ده استان برتر کشور در تولید فرش به شمار می رود، خاطرنشان کرد: همین که نقشه های فرش به ثبت جهانی و ملی رسیده نشان دهنده وضعیت مناسب تولید فرش در این استان است.
وی با تأکید بر اینکه فرش دستباف صنعت پاک و فسادناپذیر است، اظهار داشت: هنوز جامعه تولید، فروش و صادرات سنتی است و باید از این فضا فاصله گرفت.
رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: مشکل فعلی قالیبافان، بیمه درمانی است که بر اساس تفاهم نامه، مشکلات قالیبافان شهری و روستایی پیگیری می‌شود.

فرش همدان باید تقویت شود

معاون امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این نشست با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه فرش دستباف همدان با ۷۰ شرکت کننده از ۱۷ استان نشان دهنده اقدمات ارزنده تولیدکنندگان و فروشندگان فرش است، گفت: به گفته تولیدکنندگان، فروش فرش وضعیت مناسبی دارد.
ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه تولیدکنندگان علیرغم تمام محدودیت‌ها پای کار هستند، خاطرنشان کرد: تلاش تولیدکنندگان بر اساس اهداف انقلاب اسلامی و توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر مقاومت در برابر جنگ اقتصادی است.
وی با اشاره به فعالیت ۵۰ هزار تولیدکننده فرش در استان همدان، تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌ها در قالب اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها انجام شده و جلسات در این حوزه به طور مرتب برگزار می شود.
پورمجاهد تأکید کرد: باید از تجربیات دیگر استانها در طراحی، نیازسنجی بازار، انسجام تشکل‌های تولیدکننده و بازاریاب، تقویت هسته‌های خاص توزیع‌کننده و پشتیبانی از صادرکنندگان استفاده کرد که این موضوعات در دستور کار استان قرار دارد.
وی با بیان اینکه فرش استان باید تقویت شود، گفت: اقدامات مختلف در زمینه تولید فرش در داخل استان انجام می‌شود و امید می‌رود با سیاست‌گذاری‌ها و بهره‌گیری از امکانات استان، در مسیر تولید فرش قدم های اثربخشی برداشت.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان نیز با بیان اینکه مشکلات فرش استان شناسایی شده است، اظهار داشت: نمایشگاه‌ها باید به افزایش تولیدات استان و رشد صادرات به کشورهای مختلف کمک کنند.
حمید گلی‌پور افزود: رایزنی‌هایی با عراق به عمل آمد تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند که به دوره‌های بعدی موکول شد و برنامه‌ریزی شده که شرایط برای حضور تجار اروپایی نیز در نمایشگاه فراهم شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن