Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی بیش از 38 هزار منبع آب در همدان شناسایی شد

بیش از 38 هزار منبع آب در همدان شناسایی شد

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه ای همدان از شناسایی 38 هزار و 243 منبع آب در طرح آماربرداری منابع آب استان همدان خبر داد.

به گزارش  "همدان نیوز"، محمد ضروری از آغاز دوره طرح آماربرداری سراسری از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی خبر داد و اظهار کرد: آماربرداری سراسری از منابع آب استان همزمان با دیگر مناطق کشور هر پنج سال یک بار صورت می‌گیرد.

وی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعات منابع آب در استان ‌را تعیین تعداد منابع آبی، تعیین میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی و حجم مصارف از جریان‌های سطحی برشمرد و افزود: هدف از انجام آمار برداری منابع و مصارف، دستیابی به بخش مهمی از اطلاعات مربوط به بیلان منابع آب در محدوده‌های مطالعاتی و حوضه‌های آبریز استان است که به دلیل حجم قابل توجه آنها، اثر تعیین‌کننده‌ای بر برآورد پتانسیل منابع آب دارد.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای همدان تصریح کرد: برای رسیدن به کل تعداد، تخلیه، مصرف و پراکنش منابع آب بهره‌برداری (سطحی و زیرزمینی) در یک زمان مشخص، عملیات آماربرداری سراسری صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سراسری بودن و همزمان انجام شدن آماربرداری توأمان از منابع و مصارف آب سطحی و زیرزمینی، دارا بودن دستورالعمل و فرم‌های مشترک آماربرداری، اعتبار عمرانی نهادینه شده، وابسته نبودن به منابع داخلی شرکت‌های آب منطقه‌ای، استفاده از اطلاعات آن برای «محاسبه بیلان کشوری» و نیز «حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و شناسایی چاه‌های غیرمجاز»، از جمله دستاوردهای آماربرداری سراسری از منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

ضروری ضمن تأکید بر اهمیت موضوع آماربرداری در تصمیم گیری‌های مهمی از جمله محاسبات آب قابل برنامه‌ریزی و اخذ تخصیص‌های استانی، خواستار انجام خرد جمعی و همکاری عمومی در برگزاری هر چه بهتر آماربرداری شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان به دو ناحیه شمال و جنوب تقسیم شده است گفت: طبق برنامه قرار است دو شرکت آماربردار به طور جداگانه منابع آبی این نواحی شامل تمام منابع آبی طبیعی بشر ساخت، رودخانه‌ها، چشمه‌ها، سدها، بندها و چاه‌های آب کشاورزی، شرب، صنعت، قنات و آب بندها شمارش و اندازه‌گیری و مورد بازبینی آماری قرار‌ دهند.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای همدان خاطرنشان کرد: بیش از 85 درصد آماربرداری انجام شده و تا پایان شهریورماه آماربرداری به اتمام می‌رسد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن