Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی وجود 24 فروچاله در دشت‌های همدان

وجود 24 فروچاله در دشت‌های همدان

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان از وجود 24 فروچاله در استان همدان خبر داد و گفت: اجرای طرح تعادل‌بخشی احتمال ایجاد فروچاله را کاهش داد.

به گزارش "همدان نیوز"، منصور ستوده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 24 فروچاله در سطح استان همدان وجود دارد که آخرین فروچاله استان همدان سال 89 در منطقه اطراف روستای بابان کبودراهنگ ایجاد شده ولی پس از آن دیگر شاهد ایجاد فروچاله‌ای در همدان نبودیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد ایجاد فروچاله با 13 مورد مربوط به دشت کبودراهنگ و روستاهای کِردآباد، نوآباد، بابان، آق تپه و خان آباد بوده است، تصریح کرد: مابقی 11 فروچاله استان همدان نیز در دشت رزن-قهاوند و روستاهای این منطقه ایجاد شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیشترین عمق فروچاله را مربوط به نوآباد شهرستان کبودراهنگ با 60 متر عمق اعلام کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات مناسب در حوزه حفاظت دیگر از سال 89 تاکنون شاهد بروز فروچاله در سطح استان همدان نبودیم.

وی تصریح کرد: وضعيت بحراني منابع آب زيرزميني در حال حاضر باعث تشديد افت سطح آب زيرزميني و كسري حجم مخزن دشت‌ها شده به گونه‌اي كه حدود 306 محدوده از 609 محدوده مطالعاتي در وضعيت ممنوعيت توسعه بهره‌برداري قرار گرفته و ساليانه با حدود 5 ميليارد مترمكعب كسري مخزن مواجه شده است.

ستوده عنوان کرد: كاهش منابع آب زيرزميني خصوصاً در دهه اخير مستمراً ادامه داشته به طوري كه در طول دوره آماري بيست سال اخير با 108 ميليارد مترمكعب اضافه برداشت از ذخاير استراتژيك آب زيرزميني مواجه بوده‌ايم.

وی برداشت بيش از حد پروانه چاههای مجاز، برداشت چاه‌هاي غيرمجاز، عدم وجود مصرف بهينه، ضعف نظارت و كنترل بر منابع آب و حفاري و عدم وجود ابزارهاي سنجش، نقص شبكه‌هاي پيزومتري و داده‌هاي سطح آب و بيلان، عدم آگاهي ذينفعان و نبود تشكل‌هاي آب بران و خشكسالي‌ها و بالا رفتن نيازهاي شرب و صنعت از عوامل کسری مخزن محسوب می‌شوند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: براساس هدفگذاری انجام شده از طریق طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به دنبال حفاظت و مدیریت منابع آبی هستیم که خوشبختانه نتایج مناسبی نیز در این زمینه کسب شده است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح احیا و تعادل بخشی یکی از برنامه‌های اساسی شرکت آب منطقه‌ای همدان بوده که این امر سبب جلوگیری از ایجاد فروچاله جدید در سطح استان همدان شده است.

ستوده بیان کرد: خوشبختانه همکاری لازم از سوی دستگاه‌هایی همچون دادگستری، نیروی انتظامی و استانداری همدان برای انسداد چاه‌های غیرمجاز وجود داشته است ولی نیاز است تا ادامه راه با همکاری بیشتری پیگیری شود تا به سرمنزل مقصود برسیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن