Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ورود ریل راه‌آهن به داخل شهر همدان از سال97

ورود ریل راه‌آهن به داخل شهر همدان از سال97

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به تشریح آخرین وضعیت ۷ پروژه مهم ریلی این شرکت پرداخت و گفت: از ۳۰ طرح مصوب به طول  ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، ۶۹۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده است که ۳هزار و ۴۵ کیلومتر آن اجرایی شده و حدود ۵ هزار کیلومتر  تحت مطالعه قرار دارد.

به گزارش "همدان نیوز"، در دومین نشست بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با محور توسعه شبکه ریلی که با حضور نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: تاثیر حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد مقاومتی، تحقق مباحث عدالت بنیانی است که موجب رونق اتصادی در مناطق متصل به شبکه ریلی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۵۰ کیلومتر که در صورت محاسبه محور به محور ۱۰ هزار و ۴۵۰ کیلومتر  طول شبکه ریلی کشور است.

ذاکری بیان داشت: از ۳۰ طرح مصوب به طول  ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، ۶۹۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده است که ۳هزار و ۴۵ کیلومتر آن اجرایی شده و حدود ۵ هزار کیلومتر  تحت مطالعه قرار دارد.

راه‌آهن‌های غرب کشور و مراغه-ارومیه تا دو ماه آینده آماده بهره برداری می‌شود

معاون شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: در سال ۹۵،  ۵۹۱ کیلومتر تحت عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف و این مقدار در سال گذشته اجرا شد که خط معادل، حدود ۴۵۸ کیلومتر شامل زیرسازی، روسازی و ایستگاه‌ها اجرایی شد. همچنین در سال ۹۶، ۵۱۶ کیلومتر تعریف شد که البته طرح خواف-هرات در ادامه راه‌آهن شمتیغ برون مرزی است. لذا از ۷ پروژه اقتصاد مقاومتی ۳ پروژه به سر انجام رسیده است که یکی از آنها توسط راه‌آهن در دست بهره برداری قرار دارد و دو پروژه راه‌اهن غرب کشور و مراغه –ارومیه طی دو ماه آینده با  تکمیل عملیات روسازی آماده بهره برداری خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای راه‌آهن یادآور شد: دو طرح دیگر نیز در آستانه تکمیل روسازی و ریلگذاری قرار دارد که قطعه شمتیغ –خواف در داخل کشور و ۳۵ کیلومتر از محور خواف-جنو تکمیل شده است که سرانجام راه‌آهن ایران تا قوریان در دست بهره برداری قرار خواهد گرفت.

ذاکری با اشاره به تاثیرات اجتماعی و اقتصادی توسعه راه‌آهن گفت: در حین ساخت ۵۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم در کارگاه‌ها ایجاد شده است و به ازای هر یک کیلومتر راه‌آهن یک نفراشتغال مستقیم و ۵ نفر اشتغال غیر مستقیم  ایجاد می‌شود. همچنین ۸۶ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت سالانه در بر خواهد داشت

تحقق ۷۸ درصد از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه ریلی

به گفته ذاکری با حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی  از ۵۱۶ کیلومتر طرح‌ های ابلاغی اقتصاد مقاومتی حدود ۴۰۳ کیلومتر اجرایی شده است که نزدیک به ۷۸ درصد از برنامه محقق شده و سه پروژه به  اتمام رسیده و دو پروژه در دست اجرا قرار دارد.

بهره برداری از ۲۳ هزار متر مربع ایستگاه راه‌آهن در سال جاری

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیبناهای راه‌آهن با اشاره به آمار ۱۰ سال گذشته توسعه راه‌آهن بیان داشت: به طور متوسط عملکرد ساخت راه آهن در شرکت ساخت حدود ۱۶۳ کیلومتراست که خوشبختانه با تعریف و حمایت جدی که صورت گرفت امسال ۵۱۶ کیلومتر هدف گذاری شد و در ۷ ماهه اول امسال ۴۰۳ کیلومتر محقق شده است در حالی که رکورد کشور  ۲۵۷ کیلومتر در سال بوده است با اجرای عملیات سال جاری ۶۰۰ کیلومتر ریل گذاری خواهیم داشت. امسال ۲۳ هزار متر مربع ایستگاه راه‌آهن به بهره برداری خواهد رسید.

بهره برداری از راه‌آهن ملایر-کرمانشاه کمتر از دو ماه پیش رو

ذاکری با اشاره به راه ‌آهن ملایر-کرمانشاه نیز گفت: این محور به طول تقریبی ۱۷۷ کیلومتر در تاریخ ۱۱ مرداد‌ماه تکمیل شد و به دلیل حجم زیاد کار برای انجام روسازی، پیمانکاران در حال تلاش هستند و امیدواریم  ظرف ۴۵ روز یا حد اکثر دو ماه آینده به بهره برداری برسد. زیرا مهمترین محور غرب کشور است و به دلیل اتصال به مرز خسروی در فاز اول کرمانشاه تا اسلام‌آباد در برنامه است و سال آینده همین فعالیت تا اسلام آباد ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: یکی از بهترین ایستگاه‌ها از لحاظ معماری که معماران نیز ضم بازدید  از آن الگو برداری می کنند ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه است.

ورود ریل به داخل شهر همدان در اویل سال آینده

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه بیان داشت: پروژه تهران-همدان-سنندج که بخش اول با حضور رئیس جمهوری در اردیبهشت ماه امسال افتتاح شد و ظرف دو ماه به بهره برداری رسید، اما طبق دستور وزیر راه و شهرسازی آن ایستگاه  مختص  قطارهای باری شد و یک ایستگاه مسافری داخل شهرهمدان پیش‌بینی شد که توسط همکاران ما دو کیلومتر اول به سمت همدان شروع شده است و ۹ کیلومتر ادامه هم در انتظار انتخاب پیمانکار و میخ‌کوبی است که امیدواریم طی سال جاری یا اول سال بعد این خط عملیاتی شود و به داخل شهر همدان برسیم.

ذاکری خاطرنشان کرد:‌ اگرچه ساخت ایستگاه همدان زمان بر باشد اما ادامه این خط به سمت سنندج طبق قول رئیس جمهوری در بازدید از سنندج داده اند  و اوایل سال بعد ۱۶ کیلومتر اول را به طور نمادین ریل گذاری خواهیم کرد. قطعه آخر این محور به طول ۳۰ کیلومتر آماده است و قطعه میانی نیز اقدامات جدی صورت گرفته و هم اکنون دو پیمانکار در قطعات یک و دو مشغول فعالیت هستند و امیدواریم که با رفع مشکل تملک اراضی، تعهد خود را اجرا کنیم و در سال ۹۷ ریل‌گذاری را به اتمام برسانیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن