Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ایجاد 24 فروچاله در همدان به دلیل برداشت بی‌رویه آب

ایجاد 24 فروچاله در همدان به دلیل برداشت بی‌رویه آب

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان همدان از ایجاد 24 فروچاله در دشتهای استان به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس منصور ستوده در مراسم اختتامیه همایش علوم و ‌مهندسی آبخیزداری و ‌منابع طبیعی ایران در دانشگاه آزاد ملایرگفت: با پر نمودن 2437 حلقه چاه غیرمجاز توانستیم به میزان بیش از 204 میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب زیرزمینی صرفه جویی نمائیم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 207 حلقه چاه غیر مجاز در استان پر شده، گفت: با پرکردن این تعداد چاه حجم آب صرفه جویی شده استان از ابتدای سال تا کنون به بیش از هشت میلیون و 900هزار متر مکعب رسیده است.

ستوده با بیان اینکه 85 درصد از کشور در شرایط خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد، تصریح کرد: این در حالیست که میزان بارندگی کشور از حد متوسط جهانی کمتر بوده و توزیع بارش در شرایط یکسانی نیست و میزان آب تجدید‌پذیر بسیار کم است که با افزایش جمعیت روند کاهش آب نیز سرعت بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: دولت تدبیر وامید توجه ویژه ای به بحث آب دارد وپروژه های مختلفی را در دست اجرا داردکه مهمترین آن طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که دارای 15 ریزپروژه است و 11پروژه آن درحوزه آب منطقه ای است که میتوان انسدادچاههای غیرمجازونصب کنتورهای هوشمند آب وبرق و تشکیل گروه های گشت وبازرسی را از مهمترین بخش آن نام برد که هدف آن تعادل در بخش آب است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان تعداد محدوده‌های مطالعاتی استان همدان را 13 محدوده مستقل و مشترک اعلام کرد و گفت: از این تعداد 10 محدوده مطالعاتی ممنوعه بوده و محدوده مطالعاتی کبودراهنگ، رزن- قهاوند و اسدآباد به سبب برداشت‌های بیش از حد به عنوان محدوده ممنوعه بحرانی تلقی شده است.

وی علت اصلی ایجاد 24 فروچاله‌ در استان را برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی عنوان کرد و گفت: آب ماده هیدرولیکی است که به دلیل حجم و فشار خود، لایه‌های زمین را به صورت پایدار نگه می‌دارد.

ستوده عنوان کرد: با خالی شدن آبخوان، لایه هیدرولیک ضعیف شده و فشار آن کاهش می‌یابد که به همین دلیل زمین نشست کرده و فروچاله یا شکافهایی در زمین ایجاد می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با اعلام اینکه بیشترین فروچاله‌ها، افت و شکاف زمین در دشتهای کبودراهنگ و فامنین بوده است، گفت: در چند سال اخیر فروچاله‌ای در دشتهای همدان ایجاد نشده است.

ستوده با بیان اینکه سالانه 230 میلیون مترمکعب کسری مخزن در استان همدان وجود دارد، گفت: دشتهای همدان به دلیل افت زیاد منابع آب زیرزمینی همیشه با تهدید ایجاد فروچاله و افت زمین مواجه هستند.

وی با اعلام اینکه تاکنون 24 فروچاله در دشتهای همدان ایجاد شده که بیشتر در دشت کبودراهنگ بوده است، عنوان کرد: برای برون رفت از مشکلات تنها راهکار مدیریت علمی آب در بخش کشاورزی است .

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن