Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی خطر فریز کردن گوشت بعد از کشتار

خطر فریز کردن گوشت بعد از کشتار

فریز کردن گوشت بعد از کشتار ممکن است باعث ماندگاری طولانی تر عامل بیماری تب کریمه کنگو شود.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان بهار، مشهوری رئیس اداره دامپزشکی این شهرستان گفت: بیماری تب کریمه کنگو (cchf)یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده که با رعایت مساعل بهداشتی قابل کنترل و پیشگیری است.

وی با اشاره به موارد فوق افزود  علاوه بر گزش کنه، خون و ترشحات دام آلوده که کشتار شده است عامل مهمی در انتقال این بیماری به انسان است و در زمان کشتار باید از وسایل محافظتی مناسب که به صورت کامل تمامی اعضاء بدن به خصوص صورت را بپوشاند، استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه دامهای کشتاری اعم از گاو و گوسفند بیماری را به انسان منتقل می نمایند افزود: طیور عامل انتقال این بیماری نیستند ولی استثنایی در این خصوص وجود دارد آن هم شترمرغ است که در صورت گزش کنه آلوده می‌تواند عامل بیماری را انتقال دهد، اما با قرار دادن گوشت به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال عامل بیماری از بین می رود.

مشهوری ضمن تاکید بر قرار دادن گوشت تازه خریداری شده و یا گوشت قربانی که در ایام عید سعید قربان و تاسوعا و عاشورای حسینی متداول می باشد، در دمای صفر تا چهار درجه یخچال به مدت حداقل ۲۴ ساعت،گفت: فریز کردن گوشت ممکن است باعث ماندگاری طولانی تر عامل بیماری تب کنگو شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بهار افزود: با توجه به اینکه عامل این بیماری در دام هیچگونه علائم بالینی مشخصی ندارد، رعایت توصیه های بهداشتی مهمترین عامل در پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که این اداره با اطلاع رسانی به روش های مختلف سعی در افزایش سطح آگاهی جامعه در خصوص این بیماری را داشته است.

وی در پایان در خصوص کشتار دام در منازل و معابر در تاسوعا و عاشورای حسینی و تهیه گوشت از مراکز غیرمجاز، گفت: مردم سعی کنند دام های قربانی خود را در کشتارگاه های استان کشتار نمایند و گوشت  مصرفی خود را از مراکز مجاز که زیر نظر دامپزشکی هستند تهیه و در هنگام خرید به برچسب مشخصات و مهر بازرسی دامپزشکی توجه نمایند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن