Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی پیش‌بینی راه‌اندازی قطار الکتریکی پرسرعت در همدان

پیش‌بینی راه‌اندازی قطار الکتریکی پرسرعت در همدان

معاون اقتصادی و مدیریت منابع انسانی استانداری همدان گفت: علاوه بر بهره برداری از راه آهن همدان- تهران در آینده نزدیک، قطار الکتریکی پرسرعت نیز از برنامه های استان به شمار می رود که با اجرای آن فاصله همدان با تهران به کمتر از دو ساعت خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، رضا قیاسی در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با اشاره به تعداد بالای آثار تاریخی در سرتاسر استان، اظهار داشت: تاریخ کهن همدان سرشار از منابعی غنی بوده است.

وی با بیان اینکه باید بررسی کرد که چرا همدان با وجود عظمت فراوان خود بهره ای از ظرفیت های خود نبرده است، یادآور شد: سهم ارزش افزوده همدان در کشور 3.7 درصد است با وجود اینکه 2.3 درصد جمعیت کشور به همدان اختصاص دارد.

قیاسی نرخ مشارکت اقتصادی استان را 40 درصد عنوان کرد و افزود: همدان یکی از سه استان برتر است که بالاترین نرخ اشتغال را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه همدان از لحاظ دارایی ها فقیر نیست، گفت: علاوه بر بهره برداری از راه آهن همدان- تهران در آینده نزدیک، قطار الکتریکی پرسرعت نیز از برنامه های استان به شمار می رود که با اجرای آن فاصله همدان با تهران به کمتر از دو ساعت خواهد رسید.

قیاسی دسترسی به هفت آزادراه و ظرفیت فرود هواپیماهای غول پیکر در همدان را از دیگر فرصت های استان عنوان کرد و افزود: ساخت هتل های چندستاره با سرمایه گذاری بخش خصوصی از اقداماتی است که به ظرفیت های استان اضافه می کند.

وی همچنین تصریح کرد: همدان از استانهایی است که موقعیت های اقتصادی ویژه ای دارد و از لحاظ معادن نیز غنی است که متأسفانه مواد معدنی خام فروشی می شود.

قیاسی افزود: باید از مواد معدنی به نحوی در استان استفاده شود که ارزش افزوده آن به همدان برسد.

معاون اقتصادی و مدیریت منابع انسانی استانداری همدان گفت: 18  درصد از تولیدات سنگ های زینتی کشور در همدان انجام می شود.

وی با بیان اینکه با این وجود، هیچ چیز جای منابع انسانی را نمی گیرد، یادآور شد: همدان سرشار از این منابع است و یک هزار و 300 عضو هیئت علمی در این استان مشغول به آموزش دانشجویان هستند.

قیاسی با تأکید بر اینکه استان همدان از فرصت گردشگری استفاده نکرده است، خاطرنشان کرد: سالها ایران درگیر جنگ بود اما حالا در پسابرجام با حفظ منافع ملی کشور، باید در بخش گردشگری از فرصت استفاده کرد.

معاون اقتصادی و مدیریت منابع انسانی استانداری همدان گردشگری را اولویت اول توسعه استان عنوان کرد و افزود: همدان امروز باید هدف گردشگری باشد نه مسیر آن.

وی همچنین تصریح کرد: از فرصت های استان می توان اشتغال ایجاد کرد در حالیکه از امکانات موجود در استان آنچنان که باید استفاده نمی شود همانطور که در کشور نیز روند به همین شکل بوده است.

قیاسی با بیان اینکه کنگره ها برای حفظ و مراقبت از آثار تاریخی برگزار شود، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی در برنامه ریزی ها، همدان باید به یکی از استانهای برتر کشور تبدیل شود.

معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی نیز در این مراسم گفت: عدم توجه به جامعه علمی و دانشگاهی از جمله دغدغه ها و مشکلاتی بوده که اجازه نداده به جایگاه واقعی دست پیدا کنیم.

محمد بهرام زاده با بیان اینکه بخش از بستر اعتلای نام ایران در بخش معماری و شهرسازی است، اظهار داشت: بررسی مشکلات می تواند مسیری را ایجاد کند که معماری و شهرسازی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

بهرام زاده با اشاره به تدوین  جدول تطبیقی گاه نگاری ایران و جهان، خاطرنشان کرد: هنوز ما نتوانسته ایم خود را به مردم معرفی کنیم.

معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی با بیان اینکه معماری دوران پیش از تاریخ ایران یکی از مؤلفه ها برای معرفی به مردم است، یادآور شد: اگر سه مدال طلا از مجموع 10 مدال دینا، ایران مقام اول را در برخورداری از مؤلفه های تاریخی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه هنر معماری و شهرسازی نقشی اساسی در بازتاب فرهنگی هر ملتی دارد، اظهار داشت: هنر ایرانی برآمده از تمدن های شناخته شده است که توسط مرمان هنردوست ایران خلق شده و تکامل یافته است.

علی مالمیر ادامه داد: همدان پیشینه ای طولانی در معماری و شهرسازی دارد و در دوران مادها هسته اولیه یک پادشاهی شکل گرفت و از جایگاه ویژه ای در این سرزمین برخوردار شد.

وی با بیان اینکه معماری در همدان دستخوش تغییرات فراوانی بوده است، یادآور شد: به منظور پاسداشت تاریخ  وفرهنگی ایران، چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در سراسر استانها برگزار می شود.

وی همچنین تصریح کرد: دستگاه های مختلف همکاری لازم را داشته بانشد تا کنگره ای درخور شأن همدان برگزار شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن