Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تعطیلی 50 درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی ویان

تعطیلی 50 درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی ویان

مدیرعامل شرکت شیمی معدنی و نماینده شهرک صنعتی ویان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان گفت: 50 درصد از شرکت های دارای مجوز شهرک صنعتی ویان تعطیل هستند و مابقی نیز با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمدعلی سفیدآبی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان با بیان اینکه واحدهای بزرگ فولاد ویان آب بر هستند، اظهار داشت: سرمایه گذاری در این شهرک با توجه به اینکه آب وجود ندارد و باید برای تأمین آب نسبت به خریداری آن اقدام کرد، منطقی نیست که البته انتقال آب از بخش کشاورزی به صنعت غیر قانونی است.

وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی ویان بزرگترین شهرک استان است، یادآور شد: این شهرک صنعتی استان در طول 24 ساعت 500 متر مکعب آب مصرف می کند و از 24 حلقه چاه که در شهرک صنعتی ویان حفر شده جز دو چاه مابقی مسدود شده است.

سفیدآبی همچنین تصریح کرد: مباحثی مطرح شده بود که دو منبع برای فولاد ویان شامل آب انتقالی از سد تالوار و فاضلاب تصفیه شده شهر همدان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مقرر شده بود که30 درصد فاضلاب به شهرک صنعتی ویان اختصاص یابد.

سفیدآبی با بیان اینکه کمتر از 50 درصد واحدهای این شهرک فعال است، خاطرنشان کرد: این 50 درصد از شرکت های دارای مجوز نیز با ظرفیتی کمتر از 50 درصد فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه بار مالی روی دوش واحدهای فعال است و به تدریج در حال تعطیلی هستند، گفت: این در حالی است که شرکت هایی باید این بار مالی را متحمل شوند که فعالیتی ندارند و باید فعال شوند.

تأمین آب پایدار برای شهرک صنعتی ویان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه بیش از حد انتظار و مجوزهای قانونی انشعابات آب اختصاص یافته است، گفت: بر اساس متراژ واگذاری واحدهای تولیدی، انشعابات آب در اختیار شهرک ها قرار داده می شود و بیش از آن را شهرک باید تأمین کند.

کیوان گردان با اشاره به اینکه منابع زیرزمینی در شهرک صنعتی ویان تحلیل رفته است، اظهار داشت: قرار بر این شد که خارج از شهرک چاهی برای مصرف واحدهای آن حفر شود که با مشکلات محلی روبه رو شد و بلاتکلیف ماند.

وی افزود: اگر دو حلقه چاه در این شهرک حفر نمی شد بحران جدی در آن ایجاد می شد.

گردان با بیان اینکه در شهرک های صنعتی واحدها مکلف به پرداخت حق شارژ هستند، اظهار داشت: برخی واحدها این حق شارژ را پرداخت نمی کنند هرچند قانون اجازه این اتفاق را نمی دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان گفت: فضای کسب و کار مشکلاتی دارد اما با این وجود نمی تواند حق قانونی را پرداخت نکند.

گردان اضافه کرد: برخی از واحدهای شهرک صنعتی می توانند از پساب فاضلاب شهر همدان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه قرار است آب پایدار نیز برای فولاد ویان در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: امید می رود در این زمینه هماهنگی های لازم به عمل آید.

انتقال 2.7 میلیون مترمکعب از پساب فاضلاب به شهرک صنعتی ویان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه پروانه بهره برداری 175 لیتر در ثانیه برای چاه های شهرک صنعتی ویان صادر شده است، گفت: هیئت امنای مستقر در شهرک، پتانسیل اجرای تأسیساتی ضعیفی دارند و پیگیری در خصوص رفع مشکلات آب شهرک نداشته اند.

مرتضی عزالدین افزود: یک میلیون متر مکعب از محل انتقال از سد تالوار برای دراز مدت و 2.7 میلیون مترمکعب پساب فاضلاب نیز برای تأمین آب کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مشکلی در خصوص انتقال پساب فاضلاب به شهرک صنعتی وجود ندارد و پس از پیگیری ها انتقال پساب انجام خواهد شد.

فرماندار شهرستان کبودرآهنگ با بیان اینکه با توجه به خشک شدن چاه ها در شهرک صنعتی ویان نیابد به سمت حفر چاه رفت، اظهار داشت: برای تأمین آب بهترین راه استفاده از پساب فاضلاب است که پیشنهادی در گذشته مطرح شد که  از پساب شهرستان کبودرآهنگ نیز برای شهرک استفاده شود اما با توجه به ناچیز بودن آن، انتقال پساب فاضلاب کبودرآهنگ امکان پذیر نیست و باید از شهرستان همدان منتقل شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن