Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی قلب همدان زیر تیغ باستان شناسان/جستجو در تاریخ ادامه دارد

قلب همدان زیر تیغ باستان شناسان/جستجو در تاریخ ادامه دارد

سرپرست هیئت کاوش باستان شناسی میدان امام همدان گفت: به نظر می آید آثار شاخصی از محوطه میدان امام به دست نیاید اما در باستان شناسی هیچ چیز مسجل نیست.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمد شعبانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در گودبرداری های صورت گرته در دوران پهلوی آثار دوره اسلامی این محوطه از بین رفته است، اظهار داشت: در دوران تاریخی آثاری بر جای مانده که شامل آثار ساسانی، شواهدی ضعیف از دوران اشکانی، سلوکی، هخامنشی و مادی است.
وی با بیان اینکه لایه ها به دلیل تخریب های اخیر، به هم ریخته است، خاطرنشان کرد: توالی زمانی دوران تاریخی در این محوطه به دست آمده که بیشتر آثار به دست آمده مربوط به دوران ساسانی بوده و شواهد این دوره در محوطه مسجل است.
شعبانی با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل تخریب ها در سال های گذشته غیر ممکن است به ساختار معماری برسیم، تصریح کرد: این احتمال که ردی از دیوار یا سازه معماری در این بخش به دست آید، ضعیف است.
وی ادامه داد: رینگ اصلی همدان بافت تاریخی است و هر از چندگاهی با حفاری ها، بخشی از شواهد تاریخی مشخص می شود و اگر ادامه یابد به آثاری برخورد خواهیم کرد اما ادامه کاوش ها به برنامه ریزی و هزینه های سرسام آور نیاز دارد.
شعبانی با بیان اینکه باستان شناسی دقیق  ظریف است، یادآور شد: شاید با برنامه ریزی بلندمدت بتوان در طول ده سال میدان مرکزی را کاوش کرد که با شرایط فعلی غیرممکن خواهد بود.
وی همچنین تصریح کرد: در کاوش اضطراری با استناد بر اینکه آثاری در محوطه ای کشف شده، بررسی های علمی صورت می گیرد تا پیش از تخریب های احتمالی بیشترین داده ها و اطلاعات از آثار به دست آید و بعد از کاوش اضطراری، آثار شاخص جابجا می شود و چنانچه آثار بسیار شاخص باشد، کاوش ها ادامه می یابد اما در میدان امام اثر شاخصی به دست نیامده است.
شعبانی با بیان اینکه تکه سفال های به دست آمده مربوط به پیش از دوران اشکانی از لحاظ باستان شناسی بسیار مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: تکه سفال ها نشان داد که آثار استقرار قبل از دوران اشکانی در منطقه وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه همدان همواره به شهر مادی شهرت داشته وقتی شواهدی همچون تکه سفال ها به دست آمده استقرار در دوران ماد قطعی شده است.
شعبانی با بیان اینکه باید در خصوص آثار به دست آمده از کاوش تصمیم گیری شود، گفت: همانطور که گفته شد آثار شاخصی به دست نیامده و دو تابوت سفالی اشکانی و سفالی، دو خمره که احتمال می رود مربوط به تدفین گورخمره ای باشد، چاه های مربوط به دوران قاجار و پهلوی از جمله آثار به دست آمده است.
وی افزود: اگر برنامه ریزی شده و یا اعتباری برای اینکه سایت موزه در این منطقه راه اندازی شود، پیش بینی شده، اقدام مثبتی در شهر همدان است که به نوعی سرمایه ای جدید برای شهر به شمار می رود اما ما در جایگاه باستان شناس نمی توانیم تصمیم بگیریم که سایت موزه راه اندازی شود یا نه.
وی با بیان اینکه ایجاد سایت موزه به اعتبار زیاد و طراحی تخصصی نیاز دارد، گفت: من به عنوان شهروند دوست دارم که سایت موزه راه اندازی شود اما تصمیم گیری بر عهده مسئولین است.
شعبانی تأکید کرد: شواهد نشان می دهد که آثار خاص دیگری در منطقه کشف نشود چون به خاک بکر نیز رسیده ایم اما با این وجود در باستانشناسی نمی توان قطعی و مسجل نظر داد.
وی افزود: گمانه های آزمایشی در محوطه ایجاد خواهد شد که اگر به آثاری نرسیم کاوش متوقف خواهد شد و در صورت کشف آثار، حفاری ادامه خواهد داشت.
شعبانی با بیان اینکه هیچ گونه شواهدی از دوران اشکانی در سفال ها دیده نمی شود، یادآور شد: تدفین های کشف شده اشکانی است و اعتقاد داریم که پیش از دوران اشکانی، استقرار در این منطقه بوده و با شروع این دوره، اسکان مردم به سمت هگمتانه هدایت شده است.
وی افزود: به احتمال زیاد استقرار دوران پیش از اشکانی در این منطقه بوده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن