Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو بیماری‌های غیرواگیر، خطر مزمن سلامت جامعه

بیماری‌های غیرواگیر، خطر مزمن سلامت جامعه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به بالا رفتن بیماری‌های غیرواگیر به ویژه در افراد میانسال و سالمند نسبت به ضرورت غربالگری و آزمایشات دوره‌ای این بیماری‌ها هشدار داد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر فاطمه ترکمان اسدی با اشاره به تأثیر و ضرورت آزمایشات دوره ای در افراد میانسال و سالمند با توجه به افزایش بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: یکی از چالش‌های بزرگ امروز جوامع موضوع شیوع بیماری‌های غیرواگیر است که گاه مورد غفلت واقع می‌شوند.
وی تصریح کرد: انواع حوادث قلبی عروقی، حوادث و سوانح، انواع سکته‌هایی که ممکن است در افراد بروز کند، دیابت، فشار خون و حتی اختلالات روانپزشکی طیف گسترده‌ای از بیماری‌های رایج هستند که در زمره بیماری‌های غیرواگیر قرار می‌گیرند و گاه اثرات مستقیمی در زندگی افراد دارند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در برخی از این بیماری‌ها طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی صورت گرفته که در مواردی بسیار نگران کننده است به عنوان مثال در بین افراد دیابتی که تا چندسال پیش ۶ و نیم درصد در افراد بالای ۳۰ سال موارد ابتلا در استان داشتیم در حال حاضر به ۱۱ درصد رسیده است و کیفیت درمان و شرایط آنها گاهی در بروز بیماری‌های دیگر مثل بیماری‌های کلیوی، قلبی، چشمی و ... نیز اثرگذار است.
وی همچنین عنوان کرد: در موضوع فشارخون نیز که ۲۱ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال را به خود اختصاص داده بود، در سال جاری به ۳۵ درصد رسیده است و این تهدید جدی سلامت جامعه است چراکه یک سوم جامعه به آن مبتلا شده‌اند و در بخش دیگر جامعه نیز عده‌ای مستعد ابتلا و در مرز فشارخون بالا یا شرایط پیش‌دیابت قرار دارند.
**سرطان‌ سینه در بین خانمها و سرطان پروستات در بین آقایان، شایع‌ترین سرطان‌ها هستند
دکتر ترکمان اسدی بیان کرد: در حوزه بیماری سرطان نیز این هشدار وجود دارد چراکه از هر صد نفر جمعیت، ۱۵۹ فرد مبتلا به یکی از انواع سرطان‌ها هستند و وجود فرد سرطانی در هر خانواده آسیب‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی و روانی در جمع خانواده و حتی اقوام و بستگان فرد دارد.
وی با تأکید بر اینکه آزمایشات دوره‌ای و غربالگری نقش بسزایی در کاهش ابتلا و کنترل بیماری‌های غیرواگیر به ویژه سرطان دارد تبیین کرد: به عنوان مثال در سرطان پروستات که بالاترین شیوع را در بین انواع سرطان‌ها در بین آقایان دارد غربالگری سالانه در گروه سنی بالای ۵۰ سال نقش کاهنده بسیاری دارد و یا غربالگری در سنین پایین‌تر برای آقایانی که در خانواده یا بستگان سابقه این نوع سرطان را داشته‌اند در این امر بسیار اثرگذار است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان تشریح کرد: همچنین آزمایش خون مخفی در مدفوع که یک آزمایش ساده است می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان‌های روده بسیار مؤثر باشد و علاوه بر آن، انجام کولونوسکوپی تشخیصی در روده بزرگ در افراد بالای ۵۰ سال، نیز از عوامل کاهنده تأثیرگذار در ابتلا و کنترل بیماری است که در صورت منفی بودن در دفعات نخست غربالگری می‌تواند هر ۵ سال یک بار تکرار شود.
وی در ادامه افزود: سرطان برست (سینه) که بالاترین آمار ابتلا در بین بانوان استان را به خود اختصاص داده است می‌تواند با خودارزیابی‌های ماهانه در بین خانم‌های بالای ۳۰ سال (اعم از مجرد یا متأهل) و مراجعه بهنگام به متخصص، در صورت لمس یا مشاهده توده و همچنین انجام ماموگرافی در بین بانوان متأهل بالای ۵۰ سال کنترل و به موقع درمان شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن