Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی پرونده ۹۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم راه‌های همدان روی میز قاضی

پرونده ۹۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم راه‌های همدان روی میز قاضی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان گفت: ۱۷۷ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم راه‌های استان ۲ ماهه امسال شناسایی و برخورد قانونی شد و پرونده ۹۰ مورد دیگر در دست بررسی است که درصورت دریافت حکم قضایی برخورد لازم صورت می گیرد.

به گزارش "همدان نیوز"، مهرداد آهکی بیان کرد: بر اساس قانون ایمنی راهها، ایجاد هرگونه ساختمان و دیوارکشی و تاسیسات به شعاع ۱۰۰ متر از انتهای حریم راهها و حریم راه آهن های کشور و در طول کنارگذرهایی که وزارت راه و شهرسازی احداث کرده یا مسئولیت نگهداری آن را به عهده دارد بدون کسب مجوز از وزارت متبوع ممنوع است.

وی اضافه کرد: البته ایجاد تاسیسات زیر ساختی در این حریم با رعایت یکسری ملاحظات و فاصله پش بینی شده پس از دریافت مجوزهای لازم منعی ندارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان اضافه کرد: برخی از کشاورزان اقدام به ایجاد خانه باغ، دیوار و فنس کشی در حریم راه کرده یا بخش های صنعتی برخلاف و فراتر از مجوز دریافتی ساخت و ساز می کنند.

آهکی ادامه داد: همچنین برخی فعالان صنعتی تولیدات خود را در حریم راه قرار داده و دپو می کنند که این کار هم برخلاف قانون ایمنی راه ها است.

وی تاکید کرد: حریم قانونی راه ها جزو خط قرمز راهداری محسوب می شود و این اداره کل با هرگونه تجاوز و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم جاده با هماهنگی قضایی به شدت برخورد می کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان گفت: ساخت و ساز غیرمجاز در حریم راه‌ها موجب کاهش ایمنی جاده و برور سوانح رانندگی می شود بنابراین افراد پیش از هرگونه ساخت و ساز غیرمجار و سرمایه گذاری که در نهایت منجر به صدور حکم تخریب از سوی مرجع قضایی می شود برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند.

آهکی اظهار کرد: در برخی از پرونده ها افراد با ارائه مستندات قانونی اعلام می کنند که حین ساخت بنا فاصله با انتهای راه را رعایت کردند و توسعه و ارتقای مسیر شریانی موجب کاهش این فاصله شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان ادامه داد: این افراد در صورت درخواست مجوز بازسازی یا توسعه، مکلف به ایمن سازی بنا با ایجاد رمپ ورود و خروج می شوند.

آهکی با بیان اینکه انتظار می رود شهروندان حریم راه را به عنوان فضای ایمن تلقی کنند از هم استانی ها خواست قبل از هرگونه اقدام در حریم راهها برای جلوگیری از متضرر شدن با مراجعه به درگاه ملی مجوزها و ادارات راهداری نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند.

وی گفت: برخی مواقع شاهد فعالیت دستفروشان در حاشیه راه ها هستیم که این اقدام آنها موجب انسداد مسیر و کندی تردد به علت پارک خودروها در سطح سواره رو برای خرید اجناس شده که می تواند حادثه ساز شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان افزود: هر گونه خرید و فروش و ارائه خدمات به صورت ثابت یا متحرک (با استفاده از وسیله نقلیه) در حاشیه راه ها بدون دریافت مجوزهای لازم ممنوع است.

آهکی همچنین از جمع آوری تابلوهای غیرمجاز خبر داد و اظهار کرد: درخواست افراد برای نصب تابلو در حاشیه جاده در کمیته ای با عنوان «مکان یابی نصب تابلو» بررسی می شود که پس از بازدید و در نظر گرفتن نوع جاده، اندازه تابلو، ایمنی راه و فاصله از حریم، مکان نصب تابلو مشخص می شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر پایش و کنترل ۲۴ ساعته جاده های استان از طریق سامانه های نظارت تصویری و گشت های راهداری، مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تجاوز به حریم، ساخت و ساز غیرمجاز در حریم جاده ها و تخلیه زباله در حریم راهها، موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۴۱ به این اداره کل اطلاع دهند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن