Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی رفع محدودیت صادرات، خواسته کشاورزان و صادرکنندگان سیب زمینی در همدان

رفع محدودیت صادرات، خواسته کشاورزان و صادرکنندگان سیب زمینی در همدان

جمعی از کشاورزان، واسطه ها و صادرکنندگان سیب زمینی در شهرستان بهار همدان خواستار رفع هرگونه محدودیت در صادرات این محصول شدند.

به گزارش "همدان نیوز"، استان همدان از دیرباز به عنوان قطب اصلی تولید سیب زمینی این محصول کشاورزی پرکاربرد و اساسی به شمار می رود، دولت با هدف حمایت از تولید این محصول راهکارهایی از جمله خرید تضمینی را عملیاتی کرده و همچنین صادرات مازاد آنرا تسهیل کرده است با این حال به نظر می رسد برخی مواقع در جهت تنظیم بازار اعمال محدودیت هایی در زمینه صادرات اجتناب ناپذیر باشد.

با این حال جمعی از کشاورزان، واسطه ها و صادرکنندگان سیب زمینی در شهرستان بهار که قطب اصلی تولید این محصول در کشور به حساب می آید روز گذشته با حضور مقابل جهاد کشاورزی اعلام کردند از محدودیت های اعمال شده در زمینه صادرات نگران بوده و خواستار تدبیر و چاره اندیشی در این خصوص شدند.

حسن رضایی یکی از صادر کنندگان سیب زمینی گفت: در حالی برای سیب زمینی ها محدودیت در صادرات اعمال شده است که این محصولات در انبارها در حال خراب شدن هستند.

وی افزود: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، مرزهای دوغارون و دیگر خروجی ها برای صادرات سیب زمینی بسته شده و کامیون ها برگشت خورده اند.

صادر کننده دیگری نیز گفت: استان خراسان رضوی به صادرکنندگان گفته که صدور سیب زمینی از کشور ممنوع است مگر اینکه از تهران در این زمینه دستور دیگری بدهند.

وی با اشاره به اینکه بارنامه تاییدیه صادرات محصول از شهرستان بهار را دارد،اظهار کرد: چرا چند قانونی در کشور وجود دارد و در نهایت به این دلیل باید کشاورزان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی دچار ضرر و زیان شوند در حالی که این افراد تامین کننده امنیت غذایی کشور بوده و در ارزآوری نیز مشارکت دارند.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان در این باره گفت: تمهیدات اندیشیده شده در مورد محدودیت در صدور گواهی برای صادرات سیب زمینی با هدف تنظیم بازار داخلی است، البته در این رابطه شاهد اعمال محدودیت بوده و ممنوعیتی در کار نیست.

مصطفی ترکمان گفت: با توجه به سیل اخیر در جنوب کشور و کاهش عرضه سیب زمینی، تصمیماتی برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت این محصول در کشور و پیشگیری از آسیب به سبد غذایی مردم گرفته شده است.

این مسوول سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر سیب زمینی در بازار داخلی از قیمت قابل قبولی برخوردار است،تصریح کرد: هم اکنون بازار تهران سیب زمینی را با قیمت مناسبی از کشاورزان و واسطه ها خریداری می کند.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بازه زمانی محدودیت در صدور گواهی صادرات سیب زمینی کوتاه است و این شرایط بلند مدت نیست، یادآور شد: درصدد هستیم برای برخی از سیب زمینی های انباری گواهی مبدا برای صادرات، صادر شود.

وی اظهار کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی همواره مبتنی بر تامین امنیت غذایی جامعه و پشتیبانی از کشاورزان به عنوان حافظان امنیت غذایی بوده است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن