Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ۲۶۰ هزار مترمکعب روان آب در سیلاب اخیر استان همدان کنترل شد

۲۶۰ هزار مترمکعب روان آب در سیلاب اخیر استان همدان کنترل شد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۲۶۰ هزار متر مکعب روان آب در سیلاب اخیر این استان کنترل و ۷۸ هزار متر مکعب آب استحصال شد.

به گزارش "همدان نیوز"، محمد مهدی آرتیمانی اظهار داشت: هفتم تا نهم مرداد سالجاری شاهد بارش پراکنده و در برخی نقاط باران سیل آسای بودیم که سبب جریان یافتن روان آب در سازه های آبخیزداری استان شد.

وی اضافه کرد: ۲ مورد بروز سیلاب در حوزه شنجور در منطقه کرفس از توابع شهرستان درگزین و طاهرلو در شهرستان کبودرآهنگ گزارش شد که این سیلاب در پشت سازه های آبخیزداری جمع و در بیشتر سازه های کوچک و بزرگ استان، آب سرریز شده بود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: وجود این سازه ها، سد کردن مسیر سیلاب و کُند کردن سرعت آن سبب جلوگیری از بروز خسارت به باغ های پایین دست به ویژه در منطقه کرفس شده و این موضوع رضایت کشاورزان را در پی داشته است.

آرتیمانی ادامه داد: میزان کنترل رواناب در استان همدان به ازای هر هکتار ۲۷۰ متر مکعب و استحصال آن ۸۰ متر مکعب در هکتار است.

۲۶۰ هزار مترمکعب روان آب در سیلاب اخیر استان همدان کنترل شد

وی افزود: با توجه به خشک بودن زمین و بارش تند باران، بلافاصله بعد از هر بارش شاهد بروز سیلاب بودیم در حالیکه اگر زمین مرطوب و بارش باران به تناوب و آرامی صورت می گرفت سیلاب رخ نمی داد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه در صورت مرطوب بودن خاک، آب سریعتر به داخل خاک نفوذ می کند ادامه داد: از ۷۸ هزار متر مکعب استحصال آب صورت گرفته در بارندگی های اخیر تنها ۳۰ درصد در داخل خاک نفوذ کرده و به آب های زیر زمینی اضافه شده است.

آرتیمانی اظهار داشت: استان همدان دارای ۲۴ هزار سازه کوچک و بزرگ است که ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان را پوشش می دهد همچنین از سال ۱۳۷۱ با آغاز اجرای طرح های آبخیزداری تاکنون ۹۴ میلیون متر مکعب روان آب در این استان کنترل شده است.

وی افزود: ۴۴ میلیارد تومان اعتبار امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری استان همدان در سطحی به وسعت هشت هزار و ۵۲۲ هکتار پیش بینی شده اما به علت مشخص نشدن محل تامین و تخصیص اعتبار از ابتدای سال جاری تاکنون هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن