Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش خواستگارانی که آدم‌کش می‌شوند

چهار ماه، ۸۰ قتل، ۹۳ مرگ؛
خواستگارانی که آدم‌کش می‌شوند

در ۸۰ حادثه قتل از اول فروردین تا آخر تیرماه ۹۴، که اخبار آنها رسانه ای شد، ۹۳ نفر کشته شدند.

به گزارش "همدان نیوز"، بررسی ۸۰ عنوان خبر وقوع قتل منتشر شده در دو خبرگزاری کشور در فاصله اول فروردین‌ماه تا آخر تیرماه ۱۳۹۴ نشان می‌دهد براساس اخبار منتشر شده دستکم ۹۳ نفر در این مدت به قتل رسیده‌اند.

این عدد تنها نشان دهند تعداد مقتولانی است که خبر وقوع قتل آن‌ها در دو خبرگزاری خبرآنلاین و مهر منتشر شده‌است. از مجموع اخبار استخراج شده که حاوی اطلاعات وقوع یک قتل بوده‌اند ۵۳ عنوان خبر از خبرگزاری مهر و ۳۰ عنوان خبری از خبرگزاری خبرآنلاین استخراج شد. همچنین برای بررسی دقیق‌تر در فاصله ۱۲۵ روز یاد شده صفحه حوادث روزنامه‌ها نیز مد نظر قرار گرفت که درنهایت با حذف اخبار تکراری به گزارش زیر رسیدیم.

به عبارت دیگر اخباری برای محاسبه انتخاب شد که وقوع قتل انعکاس داده شده در آن‌ها مربوط به فاصله اول فروردین‌ماه تا ۳۱ تیر بوده‌است. از بررسی این اخبار می‌توان دریافت که ۱۹ خبر وقوع قتل در فروردین‌ماه منتشر شده‌است، ۲۶ خبر وقوع قتل در اردیبهشت‌ماه، ۱۸ خبر وقوع قتل در خرداد و در تیرماه نیز ۱۷ خبر قتل در رسانه‌ها منتشر شده‌است.

۷۳عنوان خبری چه پیامی داشتند؟

بررسی ۸۰ عنوان خبری که در آن ۹۳ وقوع قتل به همراه یک خودکشی مشکوک و همین‌طور یک فقدانی مشکوک به قتل انعکاس داده شده بود نشان مي‌داد که ۳۳ زن در این مدت به یکی از روش‌های خفه‌شدن، ضرب گلوله، ضربه جسم سخت به سر به قتل رسیده‌اند. از این تعداد، ۲ فقره قتل از میان خبرهایی که مربوط به مقتولان با جنسیت مونث بوده مربوط به یک دختربچه ۳ ساله و یک قتل دیگر مربوط به دختر۵ ماهه‌ای بود که توسط پدران شیشه‌ای‌اشان خفه شده بودند.

همچنین بررسی این عناوین خبری و قتل‌های انعکاس داده شده در آن‌ها نشان مي‌دهد ۵۸ تن از مقتولان مذکر بوده‌اند که از این۴۹ تن دو تن پسربچه‌ای ۲ و ۸ ساله بوده‌است. این اعداد صرفاً نشان‌دهنده اخباری است که در ۱۲۵ روز سپری شده از اول فروردین‌ماه از وقوع قتل‌ها در رسانه‌ها منتشر شده و مسلماً آمار دقیق و قطعی نیست.

با این حال نگاهی به این ۹۳ فقره قتل پیام‌هایی دیگر هم به همراه دارد؛ می‌توان دید که ۲۱ فقره قتل در پی نزاع روی داده‌است و انگیزه و قصد قبلی در آن نقش نداشته‌است. به عبارت دیگر نزاع‌های حاصل از بگومگوهای حاصل از ارتباطات روزمره موجب وقوع آن شده‌است. درگیری بر سر جای پارک و حق تقدم در عبور و مرور رانندگی به همراه درگیری‌های طایفه‌ای عمده علل وقوع این نزاع‌ها بوده است.

بررسی جنسیت و علت قتل‌ها در کنار اخباری که باید منتظر ماند و دید پرونده مرگ مشکوک واقع شده بعداً چه سرنوشتی خواهد یافت نشان می‌دهد نقش «اعتیاد» و «سوظن» و «اختلافات مالی و سرقت» هنوز در جنایات پررنگ است.

اما همچنان رنگ اختلافات خانوادگی در این جنایات بیشتر به سرخی می‌زند تا موارد دیگر. با این حال دو موضوع دیگر در ۹۳ قتل بررسی شده قابل تأمل است که در ادامه آن را مرور می‌کنیم.

همسرکشی و قتل‌های خانوادگی

در بررسی این ۸۰ عنوان خبری می‌توان ۴ فقره خبر وقوع قتل دید که عنوان همسرکشی به خود می‌گیرد. از این ۴ فقره یک فقره شوهرکشی بوده و ۳ فقره دیگر همسرکشی بوده‌است. در یک مورد اختلاف سنی بالای عامل قتل با همسرش می‌توانسته هر وضعیتی منفی را تشدید کرده باشد. در موارد دیگر نیز رد سوءظن را می‌توان در این جنایت‌ها دید.

اما ۲ فقره خواهرکشی نیز جای تامل دارد. وقوع خواهرکشی بیشتر در مناطقی دیده می‌شود که فرهنگ طایفه‌ای در قتل‌های ناموسی برجسته باشد و این دو فقره خواهرکشی را باید بیشتر آسیب‌شناسی کرد. همچنین باید نسبت به قتل اعضای خانواده نظیر قتل پدر و خواهر، پدر و مادر، دایی و زن‌دایی، باجناق‌ها و نظایر آن در میان این ۹۳ فقره قتل توجه داشت نسبت به آن تأمل کرد.

خواستگاران بی‌طاقت

از بررسی ۸۰ عنوان خبری یاد شده در فاصله اول فروردین تا ۳۱ تیرماه امسال ۸ فقره قتل بر اثر شنیدن جواب منفی به خواستگار توسط خواستگار رقم خورده‌است. خواستگاران سمج یا خواستگاران بی‌طاقت عمدتا با سلاح گرم اقدام به انتقامجویی کرده و در مواردی نیز با آلت قتاله چاقو مورد استفاده آن‌ها قرار گرفته است.

در بررسی این ۸ فقره قتل مي‌توان دید که در شهرضا پسری دایی و زن‌دایی خود را به دلیل دادن جواب منفی به قتل رسانده‌است.

در ماجرایی که در فشم در شمال تهران روی داد نیز مردی ۵۶ ساله دختر جوانی را که به خواستگاری او پاسخ منفی داده بود را به قتل رساند و سپس دفن کرد.

یک خواستگار اهل خراسان جنوبی هم پس از شنیدن جواب منفی به خانه دختر مورد علاقه‌اش حمله کرد و پدر او را کشت.

در یکی دیگر از اخبار، ماجرایی که در روستایی در لارستان فارس رخ داده بود حکایت از حمله پسری ۱۹ ساله به دختر مورد علاقه‌اش داشت که او را به ضرب گلوله کشته بود.

در گچساران نیز خواستگاری که جواب منفی شنیده بود دختر مورد علاقه خود و خواهر او را به ضرب گلوله کشت.

اما نمونه دیگری از قتل‌هایی که خبر آن منتشر شده مربوط به روابط مثلثی عشقی و روابط نامتعارف است. ۳ فقره از قتل‌هایی که خبر آن منتشر شده نیز به دلیل روابط نامشروع، روابط پنهانی و نظایر آن بوده‌است.

منبع: خبرآنلاین

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن