Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری حذف موانع برای ثبت جهانی هگمتانه/ ‌تمدن ایران ‌را به رخ جهانیان می‌کشیم

حذف موانع برای ثبت جهانی هگمتانه/ ‌تمدن ایران ‌را به رخ جهانیان می‌کشیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، گفت: باز شدن گره و حذف موانع برای ثبت جهانی هگمتانه با رفع ترافیک و برداشتن آسفالت سرعت بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش "همدان نیوز"، محسن معصوم علیزاده اظهار داشت: تا ورود ارزیابان و بررسی شرایط پرونده برای جهانی شده هگمتانه  فرصت محدودی داریم که باید از آن بهترین استفاده برده شود بر همین اساس آسفالت از میدان همگتانه که سال ها بود از موارد و موانع مهم برای ثبت جهانی هگمتانه به شمار می رفت برچیده شد و مسیر سواره نیز حذف گردید.

وی افزود: ظرفیتی که ما برای ثبت آثار جهانی هگمتانه داریم، فوق‌العاده است و باید یادمان باشد که خودمان را هم‌عرض کشورهای کوچک ندانیم بلکه هگمتانه هم تراز با شهرهای تاریخی بزرگی چون رم و آتن است که شهره جهانی دارند.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌های جهانی می‌تواند باعث دوستی ملت‌ها و زبان مشترکی برای فهم تاریخ ملل شود، بیان کرد: درباره ارزش تاریخی منظر شهری هگمتانه و موانع آن  نگاه‌های دقیق و‌ موشکافانه‌ای داشتیم و با همکاری بین دستگاهی در مدت زمان مشخص شده ای برخی از موانع بزرگ در راه جهانی شده هگمتانه از جمله سازه بنای اضافی ساختمان حوزه هنری، حذف ترافیک، برداشتن آسفالت و جداره سازی ها و مرمت کاروانسراها، اقناع سازی مردم و بازاریان را انجام داده ایم و پیش بینی ما این است که پرونده جهانی شدن هگمتانه در آینده ای نزدیک به نتیجه خواهد رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، هگمتانه را سرزمینی تاریخی  و آمیخته با کار و زندگی و آداب و رسوم مردم همدان دانست و گفت: معماری خاص کاروانسراها، خانه‌های تاریخی، سایت تاریخی هگمتانه و خیابان های همجوار آن از شهر همدان شهری تاریخی و پر تمدن ساخته  که می‌تواند الگو شهرهای تاریخی جهان و معرف تاریخ ایران زمین برای شهرهای دنیا باشد.

معصوم علیزاده تاکید کرد: مردمی‌سازی و استفاده از ظرفیت ساکنان محله های اطراف تپه هگمتانه  باید در دستور کار باشد و از آن به ویژه در تامین امنیت و همه گیر شدن خاستگاه جهانی شدن هگمتانه بهره برد.

وی با اشاره به برنامه‌های این دستگاه در بهبود وضعیت بافت تاریخی شهر همدان اظهار داشت: تملک خانه های تاریخی شهر و مرمت آن ها، مرمت کاروانسراها و فضای تاریخی شهر به منظور احیا و تغییر کاربری گردشگری از جمله هتل بوتیک، اقامتگاه های سنتی و بومی از جمله برنامه های میراث فرهنگی استان همدان در جهت بهبود فضاهای تاریخی شهر است.

وی نقش افکار عمومی در اهمیت دادن به مقوله ثبت جهانی آثار تاریخی را بی نظیر دانست و گفت: در سال های اخیر مردم به شدت در این خصوص دغدغه مند شده اند و از مسولان توقع دارند که باتوجه به تاریخ 3000 ساله همدان پرونده جهانی شدن هگمتانه به نتیجه رسد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان همچنین توسعه اقتصادی و تبادلات ارزی را از دیگر نتایج ثبت جهانی دانست و گفت: هرگاه اثری، ثبت جهانی شود خود به خود به لیست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی نیز افزوده می شود بر همین اساس همدان که توسعه خود را در گردشگری تعریف کرده است با به نتیجه رساندن پرونده هگمتانه  می تواند با ورود گردشگر خارجی فواید مالی زیادی را کسب کند.

معصوم علیزاده  تاکید کرد: اثری که در فهرست جهانی ثبت می شود در واقع به ویترینی جهانی با تماشاگرانی از سراسر دنیا نیز راه یافته است بنابراین یکی از مهم ترین اتفاقات ممکن در مورد جهانی شدن هگمتانه  این است که به همه جهان معرفی می شود و تاثیر مهمی در جذب گردشگر برای کشور دارد که صاحب اصلی این هویت، تاریخ و تمدن هزار ساله  است.

وی در مورد سایر کشورهایی که آثاری در فهرست جهانی یونسکو دارند، نیز اذعان داشت: ایتالیا،  فرانسه، آمریکا، آلمان، ایتالیا، ترکیه، چین و مکزیک از کشورهایی هستند که بیشترین آثار ثبت شده را دارند و اگر توجه کنید این  کشور‌ها جزو کشورهای صنعتی جهان نیز به شمار می‌روند ولی خود را بی نیاز از ثبت آثار ملی و تاریخی خود نمی بینند چون اقتصاد گردشگری نقشی اساسی در تامین بودجه های سالانه شان دارد.

وی در پایان تاکید کرد: کارکرد اصلی ثبت جهانی آثار که بسیاری از سیاستمداران را علاقه‌مند به این موضوع می‌کند بعد ازگردشگری این است تا ثابت کنند کشورشان کشوری ریشه دار  بوده و در تاسیس تاریخ بشریت نقش داشته است بر همین اساس هگمتانه با قدمت 3000 ساله تمامی این ویژگی ها دارد که می توان  با جهانی شدن این اثر فاخر تاریخی هویت و تمدن ایران زمین را به رخ جهانیان کشید.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن