Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری ۶ اثر ناملموس همدان در انتظار ثبت ملی

۶ اثر ناملموس همدان در انتظار ثبت ملی

۶۳ اثر ناملموس از همدان تاکنون ثبت ملی شده که پرونده ۶ اثر دیگر در این حوزه نیز برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: این ۶ اثر ناملموس شامل غذا ، آیین ها و بازی های بومی و محلی است که برای ثبت در آثار ملی کشور به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

فریبا نعمتی اظهار داشت: پرونده ثبت آش سَرنانی‌ و آش آلو مربوط به روستای حیدره قاضی‌خان، آش چغندر ملایر، حلوا مغزی تویسرکان، جشن رازیانه در شهرستان رزن و نیز برداشت محصول یا مراسم دارامام در روستای حیدره قاضی خانی شهرستان بهار به تهران ارسال شده است.

وی ثبت ملی خوراکی‌های سنتی را موجب توسعه و رونق گردشگری در دیار هگمتانه دانست و گفت: معرفی خوراکی‌های سنتی زمینه تقویت آداب و رسوم مردم را فراهم کرده و موجب ترویج سبک زندگی سالم می‌شود.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: ۶۳ اثر ناملموس استان همدان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده که شامل غذاها، آیین های سنتی و بازی های بومی محلی است.

نعمتی گفت: پروژه ثبت خوراکی ها و آداب و رسوم مربوط به آن در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی قرار گرفته‌ است.

وی اظهار داشت: طبق تعریف یونسکو و اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، آثار ناملموس شامل بخش‌هایی مانند آداب و رسوم، بازی‌های آیینی، گویش ها و زبان‌ها، مهارت‌های بافتن، ساختن، نواختن و پختن می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن