Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری 5 غذای سنتی همدان در لیست جهانی شدن قرار گرفت

5 غذای سنتی همدان در لیست جهانی شدن قرار گرفت

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: آش سر نانی‌ و آش آلو مربوط به روستای حیدره قاضی‌خان، آش چغندر ملایر، پتله پلو و حلوا مغزی تویسرکان از جمله خوراک‌هایی هستند که پرونده ثبت آنها ارسال شده است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی همدان، فریبا نعمتی صبح امروز در جمع خبرنگارن با بیان اینکه غذاهای سنتی از جمله میراث ناملموس با ارزش هر منطقه است و باید در حفظ آن تلاش کنیم،‌ گفت: به عنوان مثال پتله پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان و به ویژه شهرستان‌ تویسرکان است که در بیشتر میهمانی‌ها و دورهمی‌ها و به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه جشن، اعیاد و شب چله طبخ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غذاها و خوراک‌های سنتی ریشه در فرهنگ و باور مردمان هر منطقه دارد، مطرح کرد: پتله در گویش محلی به معنی بلغور است، همدانی‌ها همان گندم خرد شده، اما پخته را پتله گویند و این غذا را با شربت شیره می‌خوردند.

نعمتی اضافه کرد: در روستای حیدره قاضی‌خان نیز به علت اینکه یکی از قطب‌های تولید آلو در استان همدان است، غذایی به نام آش آلو طبخ می‌شود که باز هم ریشه در فرهنگ مردم این روستا دارد.

وی مطرح کرد: حلوا مغزی نیز یک نوع از شیرینی‌های سنتی و محلی شهرستان تویسرکان است که به‌زودی ثبت ملی می‌شود،‌ علاوه بر این جشن برداشت رازیانه از جمله آیین‌های زیبایی است که پس از برداشت این‌ محصول و برای شکرگزاری در شهرستان رزن برگزار می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن