Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی آزمایشگاه تراریخته در همدان راه‌اندازی شد

آزمایشگاه تراریخته در همدان راه‌اندازی شد

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي استان همدان گفت: آزمايشگاه تراريخته، ژنتيكي و مولكولي كالاهاي سلامت محور در محل سابق بيمارستان كودكان اين شهر راه اندازي شد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر ايرج خدادادي  در نشست اعضاي كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان همدان اظهار داشت:
همه كالاهايي كه احتمال استفاده از مواد تراريخته به عنوان ماده اوليه در توليد آن وجود دارد در اين آزمايشگاه آناليز و بررسي ژنتيكي مي شود تا اختلاط احتمالي موجود در آن را مشخص كند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي همدان بيان كرد: دانشگاه علوم پزشكي يك سازمان كاشف كالاي قاچاق نيست بلكه سازمان نظارتي است و كار كارشناسي بر روي كشفيات نيروي انتظامي، سارمان صمت و اطلاعات سپاه توسط كارشناسان اين مجموعه صورت مي گيرد.
خدادادي اضافه كرد: همچنين براي احراز هويت كالاهاي سلامت محور و اطمينان از كيفيت كالاهاي خدمات محور در دستور كار اين مجموعه است تا كالاهاي غيراصلي وارد چرخه توزيع نشود.
وي بيان كرد: حوزه دارو و تجهيزات پزشكي متفاوت از كالاهاي خوراكي، آرايشي و بهداشتي است چرا كه چرخه عرضه آن بسيار بسته، محدود و نظارت شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي همدان ادامه داد: با وجود اينكه سالانه 300 ميليارد تومان دارو براي اين استان خريداري مي شود اما با توجه به بررسي اسناد و فاكتورها قاچاق خاصي در اين حوزه صورت نمي گيرد.
دکتر خدادادي احتمال داد: مگر اينكه در انتهاي چرخه عرضه هنگام فروش دارو در داروخانه به مصرف كننده، خريداري غير از مصرف كننده واقعي دارو را تحويل بگيرد كه با توجه به سازمان هاي بيمه گر و وزارت بهداشت عزم جدي به راه اندازي نسخه نويسي الكترونيكي دارند در سامانه اسم دارو و مشخصات خريدار ثبت مي شود.
وي بيان كرد: همچنين در حوزه تجهيزات پزشكي همه فاكتورهاي فروش شركت تجهيزات پزشكي به مراكز درماني بررسي مي شود كه در 9 ماهه امسال 60 ميليارد تومان سند بررسي شد و تنها 2 تخلف گرانفروشي و عرضه كالاي تقلبي به جاي اصلي رخ داده بود كه متخلفان به دستگاه قضايي معرفي شدند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي همدان افزود: در حوزه تجهيزات پزشكي حدود چهار ميليارد تومان برگشت سرمايه به بيت المال داشتيم و 30 پرونده قضايي براي متخلفان تشكيل و به مرجع قضايي ارسال شد.
وي ادامه داد: 9 ماهه سال گذشته 2 هزار و 535 بازرسي داشتيم كه امسال به 2 هزار و 848 بازرسي رسيد همچنين بازرسي هاي مشترك با حضور تعزيرات، سازمان صمت و ناجا به 2 برابر افزايش و به 751 مورد رسيد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن