Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی دست ۳۰ واحد آلاینده بر گلوی محیط‌زیست همدان

دست ۳۰ واحد آلاینده بر گلوی محیط‌زیست همدان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در سال جاری ۳۰ واحد آلاینده زیست محیطی در استان شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محسن جعفری نژاد بسطامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حیات وحش کشور دوران خوبی را سپری نکرده ایم، اظهار داشت: ما شیر و ببر مازندران را از دست دادیم و امیدواریم در حفظ حیات زیستی کشور تلاش شود.
وی با اشاره به اینکه کشور ما جایگاه خوبی را در دنیا و قاره آسیا در حفظ خاک ندارد، یادآور شد: جایگاهی که ایران در بیابان زایی دارد جایگاه خوبی نیست و باید تلاش کنیم که خاک ما حفظ شود.
جعفری نژاد همچنین تصریح کرد: بر اساس سیاست های کلان حوزه محیط زیست، محورهایی برای مدیریت پسماند، آلودگی، ریزگردها و تالاب ها تعیین شده است.
وی با بیان اینکه اسناد توسعه و پیمایش استان بررسی شده است، خاطرنشان کرد: با بررسی وضعیت موجود و هم فکری و هم اندیشی فعالان محیط زیست، مسائل مورد اهمیت در محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.
جعفری نژاد بسطامی با اشاره به معرفی گردشگری به عنوان محور توسعه همدان، یادآور شد: یکی از سیاست های محیط زیست مدیریت پسماند است و باید در اولویت های استان قرار بگیرد و موضوع گردشگری پاک مورد توجه باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تأکید کرد: گردشگران نقاطی را برای سفر انتخاب می کنند که محیطی پاک داشته باشند.
وی با بیان اینکه از ۱۳ تا ۱۶ اسفندماه نمایشگاه محیط زیست کشور برگزار می شود، گفت: صنایع پاک و سبز استان و همچنین گردشگری پاک در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
جعفری نژاد بسطامی با تأکید بر اینکه معرفی همدان به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام چندان مورد پیگیری قرار نگرفت، یادآور شد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی وظایف مردم در حفظ محیط زیست مشخص شده و سند جامع آموزش و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی تدوین شده و در شورای فرهنگ عمومی معرفی خواهد شد.
وی اضافه کرد: باید در کشور ۸۰ میلیون محیط بان داشته باشیم و باید از ظرفیت آحاد جمعیت در این زمینه استفاده کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: با توجه به جایگاه نظارتی و حاکمیتی این اداره کل، نمی توانیم بدون همکاری سایر دستگاه ها عمل کنیم و تمام دستگاه های متولی باید همکاری لازم را برای داشتن استانی پاک داشته باشند.
وی ادامه داد: همدان در مدیریت پسماند برنامه ریزی های خوبی دارد و امیدواریم با منطقه ای کردن این مدیریت بتوانیم ساماندهی مناسبی در این بخش داشته باشیم که نیاز به تلاش مضاعف فرمانداران و مدیران دارد.
جعفری نژاد با بیان اینکه بحران آ در استان باعث نگرانی شده است، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی بسیار خوبی از سوی دستگاه های متولی در زمینه مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب صورت گرفته و باید به آن عمل شود.
وی افزود: خوشختانه کشت گلخانه ای به عنوان برنامه ای مهم و اولویت دار مطرح است و باید کشاورزان در این زمینه کمک لازم را داشه باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه سه درصد از وسعت استان مناطق تحت مدیریت محیط زیست است، اظهار داشت: با معرفی دو منطقه به عنوان اثر طبیعی ملی شامل کوه الوند و غار سراب، به مناطق تحت مدیریت ما افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تالاب های همدان زنده هستند، یادآور شد: در اختصاص حق آبه مناطق حفاظت شده و همچنین جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز باید اقدام جدی صورت بگیرد چراکه تالاب ها از منابع مهم ریزگرد ها به شمار می روند و باید زنده و پویا باشند.

جعفری نژاد با تأکید بر استفاده از ظرفیت بومی و محلی برای حفاظت پایدار محیط زیست، گفت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته تا دو سال آینده دو منطقه حفاظت شده به سیستم های نوین حفاظتی مجهز خواهند شد.
وی همچنین تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست و دستگاه ها در مدیریت کلان این بخش عملکرد خوبی داشته اند.
جعفری نژاد بسطامی به تلاش برای راه اندازی اتاق فکر در محیط زیست، اشاره کرد و افزود: در این اتاق فکر از تمام ظرفیت های اثرگذار دعوت خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه پسماند مطب های خصوصی باید بی خطر شوند، گفت: بر اساس مصوبات مدیریت و بی خطرسازی پسماندهای مراکز درمانی شهرستان ملایر انجام خواهد شد.
وی افزود: همدان امسال در آذرماه چهار روز در وضعیت هشدار قرار داشت که در سال گذشته نیز به همین میزان بود اما در مجموع از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۵۱ روز آلوده داشتیم و امسال ۲۱ روز بوده است.
جعفری نژاد با بیان اینکه محیط زیست تنها وظیفه پایش و رصد کردن هوا را دارد، یادآور شد: پس از رصد هوا، مسائل به دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت بحران استان اعلام می شود و دستگاه های متولی بر اساس صلاح دید خود، موارد را اعلام می کنند.
وی افزود: ما سعی کردیم در خصوص آلودگی هوا، وضعیت را به رسانه ها اعلام کنیم هرچند باید دستگاه های متولی، شرایط را به سمع و نظر مردم برسانند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی تشخیص می دهد که هوا بر اساس شاخص ها برای چه گروهی از مردم ناسالم است و امسال به وضعیتی نرسیدیم که هوا برای تمام اقشار ناسالم باشد.
جعفری نژد بسطامی گفت: همدان تنها یک دستگاه سنجش هوا دارد که در منطقه پرترافیک شهر واقع شده و نمی توان گفت تمام نقاط شهر از لحاظ آلودگی در یک وضعیت هستند و امیدواریم بتوانیم این دستگاه ها را در مناطق مختلف مستقر کنیم.
وی با بیان اینکه چارچوب خاصی برای معرفی صنایع آلاینده مشخص شده است، گفت: معرفی این واحدها به صورت فصلی انجام می شود و در شش ماه ابتدایی ۳۰ واحد به عنوان واحد آلاینده معرفی شدند که ۱۲ واحد در آلودگی هوا و ۱۸ واحد نیز در پسماند و فاضلاب معرفی شدند که در سال قبل ۴۷ واحد بوده است.
جعفری نژاد بسطامی با اشاره به اینکه تعداد خودروهای فرسوده زیاد است، یادآور شد: سوخت پاک در کشور یورو ۴ و یورو ۵ است اما اگر خودروهای فرسوده از این سوخت نیز استفاده کنند، باز هم آلاینده خواهند بود اما انتظار می رود در معاینات فنی خودروها، این موضوع مورد اهمیت قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اگر در مدیریت شهری نتوانیم ترافیک را به خوبی کنترل کنیم زمینه آلودگی هوا در منطقه فراهم خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه باید در مدیریت پسماند در بین مردم فرهنگ سازی کنیم، یادآور شد: باید ظرفیت وسایل نقلیه عمومی افزایش یابد و استفاده از خودروهای تک سرنشین کاهش یابد و اگر کنترل نشود، عوامل تهدیدکننده آلودگی هوا در همدان نیز همچون سایر استان های بزرگ تشدید خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در ناحیه جنوب استان، زمینی برای انباشت پسماند تعیین شده است، خاطرنشان کرد: ارزیابی محل انباشت پسماند جنوب استان در حال انجام است و پسماند ناحیه شمال نیز مورد مطالعه قرار گرفته که زمان بر شده و امیدواریم با پیگیری ها به سرانجام برسد.
جعفری نژاد بسطامی افزود: پسماندهای سفال و سرامیک کارگاه های داخل شهر لالجین به محل پساند شهرک سفال منتقل شده و خوشبختانه پسماندهای سفال توسط سرمایه گذاری جمع آوری و به کارخانه سیمان اکباتان منتقل می شود.
وی با بیان اینکه در خصوص جاده سلامت و بوستان ۲۵۰ هکتاری سد اکباتان هیچ گونه طرح اجرایی به محیط زیست استان اعلام نشده است، گفت: با توجه به این موضوع نمی توان گفت که طرح ها پیوست زیست محیطی دارند یا خیر؟

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن