Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی عطاری‌ها مجاز به عرضه داروهای گیاهی و شیمیایی نیستند

عطاری‌ها مجاز به عرضه داروهای گیاهی و شیمیایی نیستند

کارشناس دارویی اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارویی همدان با بیان اینکه عطاری‌ها مجاز به عرضه داروهای گیاهی و شیمیایی نیستند، گفت:‌ گاهی فرآورده هایی که مجوز ندارند، از طریق صدا و سیما، روزنامه‌های جمعی و کثیرالانتشار معتبر تبلیغ می‌شوند در حالی که غیر قانونی است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر پریسا روحانی با اشاره به نظارت‌های صورت گرفته بر کار عطاری‌ها توسط معاونت غذا و داروی همدان، اظهار کرد:‌ سال 93 در استان و خارج از برنامه کشوری، مراحل تدوین آئین‌نامه استانی و ضوابط فعالیت عطاری‌ها مطرح و بعد تصویب و ضوابط اجرایی آن نیز مشخص شد.

وی با بیان اینکه از سال 95 براساس آئین‌نامه‌ها، بازرسی‌های مختلفی صورت گرفته است، افزود: با هر نوع داروی گیاهی دست‌ساز نظیر کپسول‌ها و پودرهای ترکیبی، برخورد و نیز این داروها از عطاری‌ها جمع‌آوری شد.

کارشناس دارویی اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارویی همدان با اشاره به اینکه در بازرسی‌های اخیر از عطاری‌ها علاوه بر کارشناسان معاونت غذا و دارو، کارشناسان معاونت درمان که مدیریت طب سنتی در آن تفکیک شده، نیز حضور دارند، گفت: از سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف نیز یک کارشناس در بازرسی‌ها حضور دارد.

وی با بیان اینکه در تمام شهرستان‌ها بازرسی‌های سه ماه نسبت به فعالیت عطاری‌ها صورت می‌گیرد، افزود: در این بین با بررسی از عطاری‌ها اقلام غیر مجاز جمع‌آوری می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه طبق آئین‌نامه، عطاری‌ها مجاز به فروش و عرضه، اندام زنده و خشک گیاهان دارویی و عرقیات هستند، بیان کرد: داروهای گیاهی و شیمیایی نیز تنها باید در داروخانه‌ها عرضه شود و عطاری‌ها مجاز به عرضه این داروها نیستند.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه عرضه که نسبت به مسئله تبلیغات داروهای گیاهی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد، گفت: گاهی موادی که مجوز تبلیغ ندارند، از طریق صدا و سیما، روزنامه‌های جمعی و کثیر الانتشار معتبر  تبلیغ می‌شوند که تبلیغ توجیهی برای سالم بودن فرآورده ها نیست.

وی با تأکید بر اینکه اقداماتی انجام شده تا آئین‌نامه‌های کشوری برای این مسائل در نظر گرفته شود، افزود: مواردی از تبلیغات غیرمجاز در روزنامه‌های استانی چاپ شده بود که شکایت‌نامه تنظیم و تذکر لازم داده شده است.

روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا عطاری‌ها مختصص طب سنتی هستند چرا که گاهی دیده‌ایم تجویزهایی در زمینه درمان دارند؟، گفت: طی بازدید از عطاری‌ها کارشناس معاونت درمان از لحاظ درمانی نیز بازرسی‌ها را انجام و این مراکز به هیچ وجه مجاز به درمان، حجامت، بادکش، زالواندازی، خال‌برداری و ... نیستند و هر کدام از موارد ذکر شده دخالت در امر درمان محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: پزشکانی که دوره تخصصی طب سنتی طی کرده‌اند، مجاز به این فعالیت‌ها هستند و معاونت درمان حتی برای پزشک عمومی که دوره طب سنتی را ندیده، در این زمینه محدودیت قائل شده است.

کارشناس دارویی اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارویی همدان با بیان اینکه استان همدان در این خصوص پیشتاز بوده و برای تمام پزشکان طب سنتی دوره‌هایی را برگزار کرده است، خاطرنشان کرد: سلامتکده طب سنتی در استان افتتاح شده است و مردمی که تمایل به درمان از طریق روش طب سنتی هستند و ما نیز این درمان را از طب مدرن کلاسیک تفکیک نمی‌کنیم، می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن