Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی جاسوسی با فایل‌های مداحی!

پلیس فتا هشدار داد:
جاسوسی با فایل‌های مداحی!

مداحی‌های ارسالی ناشناس در شبکه‌های اجتماعی را دانلود نکنید. این هشدار را روز گذشته یک مقام مسئول در پلیس فتا داده است؛ چرا که به عقیده او «احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به بدافزار‌های مخرب و جاسوسی» وجود دارد.

به گزارش "همدان نیوز"، جاسوسی از طریق فضای مجازی یا حداقل به دست آوردن اطلاعات شخصی کاربران در ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری خبرساز بوده است. مرداد امسال بود که خبری مبنی بر هک اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی در تلگرام واکنش‌های زیادی را برانگیخت. چه قبل و چه بعد از این ماجرا همواره هشدار‌هایی در زمینه استفاده ایمن از فضای مجازی داده شده است و در تازه‌ترین مورد رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا به کاربران ایرانی درباره دانلود مداحی‌های ناشناس هشدار داده است.

«در کشور ایران بیش از ۴۰ میلیون کاربر اینترنتی داریم و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۵۳ درصد است.» این اظهارنظر مرداد امسال توسط رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد انجام شد. ضریب نفوذ اینترنت شاخصی است که نشانگر درصدی از جمعیت یک کشور یا منطقه است که از اینترنت استفاده می‌کنند، در حالی که با وجود توجه به تکنولوژی کمترین بودجه به فرهنگ کشور اختصاص داده می‌شود و این موضوع در طولانی‌مدت به پیکره جامعه ضربه وارد می‌کند.

مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد، با ارائه آماری در زمینه کاربران اینترنت مطرح کرد: در دنیا سه میلیارد کاربر اینترنتی داریم و میانگین ضریب نفوذ اینترنت در دنیا ۴۵درصد است؛ در کشور نیز بیش از ۴۰میلیون کاربر اینترنتی داریم که ضریب نفوذ اینترنت در کشور، ۵۳درصد است؛ اکنون میانگین حضور مردم در فضای مجازی در دنیا ۱۶ساعت است و ۱/۱میلیارد سایت در اختیار مردم دنیاست؛ این روند در حالی است که روزبه‌روز استفاده از تلفن ثابت کم و استفاده از تلفن همراه زیادتر می‌‌شود. از سوی دیگر، با گسترش فناوری روزبه‌روز استفاده از ابزارهای جدید توسعه یافته و بسیاری از ایرانیان نیز عضو شبکه‌های اجتماعی شده‌اند، به گونه‌ای که سرانه مطالعه در ایران پایین‌تر از استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی است و تب تند استفاده از شبکه‌های مجازی دامنگیر جوانان ایرانی شده است. این مساله مسئولیت متولیان فرهنگی را پررنگ‌تر کرده است.

همچنین بر اساس آخرین نظرسنجی صورت‌گرفته ۵۳درصد از کل مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه‌‌های اجتماعی هستند که در این میان تلگرام به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در بین مردم ایران تبدیل شده و تعداد کاربران تلگرام در ایران بیش از ۲۰میلیون نفر است. به موازات رشد تکنولوژی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پلیس فتا هم همواره نسبت به سوء‌استفاده دیگران از اطلاعات خصوصی اشخاص هشدار داده است. چندی پیش هکرهای ایرانی شماره تلفن ۱۵ میلیون کاربر ایرانی تلگرام را به دست آوردند و بر اثر این حمله که به گفته رویترز امسال رخ داده و تاکنون گزارش داده نشده، تلفن‌های تماس فعالان، روزنامه‌نگاران و افراد دیگر در جایگاه‌های حساس ایران به دست هکرها افتاده است. کارشناسان می‌گویند آسیب‌پذیری تلگرام در زمان ارسال پیامک فعال‌سازی پدیدار می‌شود.

زمانی که کاربران از تلفن همراه جدیدی وارد تلگرام می‌شوند، این شرکت کد امنیتی را از طریق پیامک برای آنها ارسال می‌کند. این پیامک که از طریق اپراتورهای تلفن همراه ارسال می‌شود، توسط هکرها می‌تواند ردیابی شود. هکرها همچنین با استفاده از آسیب‌پذیری تلگرام می‌توانند چت‌های گذشته کاربران را نیز بخوانند. شایان ذکر است که ایران ۲۰ میلیون کاربر در تلگرام دارد. با وجود این، تلگرام سرانجام به اخبار منتشرشده در مورد هک شدن اطلاعات ۱۵ میلیون کاربر ایرانی خود واکنش نشان داد و مدعی شد که تنها داده‌های قابل دسترس به طور عمومی جمع‌آوری شده است. به گزارش ونچربیت در بیانیه یادشده با عنوان جالب «آرام باشید و تلگرام بفرستید» تصریح شده که کاربران بهتر است خونسردی خود را حفظ کنند و به استفاده از این نرم افزار ادامه دهند، زیرا هیچ مشکلی وجود ندارد و اطلاعات خصوصی حساب‌های شخصی کاربران غیرقابل دسترس است.

تلگرام همچنین مدعی شده از آنجا که شرکت‌های مخابراتی می‌توانند پیامک‌های کاربران را با هکرها به اشتراک بگذارند، استراق سمع و جاسوسی از پیامک‌ها ممکن است. در این بیانیه تاکید شده که تلگرام در این مورد به کاربران خود در دیگر کشورها هشدار داده است. در انتهای این بیانیه از کاربران خواسته شده برای اطمینان از حفظ امنیتشان از سیستم تایید هویت دو مرحله‌ای استفاده کنند و یک کلمه عبور اضافه را برای ورود به حساب کاربری‌شان در نظر بگیرند، قابلیتی که از مدتی پیش به این برنامه اضافه شده است.

دانلود مداحی‌های ناشناس ممنوع

هر ساله همزمان با ایام سوگواری امام حسین(ع) و حال و هوای معنوی این ایام بازار سوءاستفاده از احساسات و عواطف مردمی داغ می‌شود، تا جایی که این اتفاق به دنیای مجازی نیز کشیده شده است و پلیس نیز برای اطلاع‌رسانی به مردم گام برداشته و به آنها نسبت به این موضوع موکدا هشدار داده است. «کاربران برای دانلود مداحی‌ها مراقب باشند و مداحی‌های ارسالی به ویژه از سوی افراد ناشناس در ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی را دانلود نکنند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا انجام شد.

علی نیک نفس، علت این امر را احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به بدافزار‌های مخرب و جاسوسی عنوان کرد. به گفته او برای دانلود مداحی‌ها از سایت‌های معتبر اقدام شود و بعد از دانلود حتما سیستم و حداقل فایل دریافت شده ویروس کشی شود. این مقام پلیس فتا، جمع‌آوری کمک برای نیازمندان بیماران را یکی دیگر از شگرد‌های کلاهبرداران سایبری معرفی کرد و افزود: در ایام و مناسبت‌های مختلف شاهد انتشار پیام‌های این چنینی در شبکه‌های اجتماعی هستیم و حتی سایت‌هایی هم به این منظور، بارگذاری می‌شوند، حتی جمع‌آوری نذورات برای رساندن به دست افراد نیازمند یا حتی اماکن مذهبی از شگردهای این مجرمان است که تلاش دارند تا با بازی با باورها و احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ثبت نام از زائران حرم حسینی برای اربعین را یکی دیگر از ترفند‌های مجرمانه کلاهبرداران سایبری برشمرد. به گزارش ایرنا، او ادامه داد: در سال گذشته شاهد این امر بودیم که برخی با راه‌اندازی سایت و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی از علاقه مندان به زیارت حرم حسینی سوء استفاده می‌کردند. این در حالی است که فضای مجازی دسترسی به مردم را راحت کرده و کلاهبرداران نیز با راه میانبر شبکه‌های اجتماعی در میان مردم نفوذ یافته‌اند. به همین دلیل ضروری است تا پلیس فتا به کمک رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کرده و حجم سوء استفاده از مردم را با آگاه‌سازی در این ایام کاهش دهد.

منبع: آرمان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن