Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتخابات زندگي‌نامه

زندگي‌نامه

زندگي‌نامه علي اكبر فاميل كريمي


علی‌اکبر فامیل کریمی فرزند مرحوم حاج محمود فامیل کریمی در پنجم تیرماه 1341 در روستای شورین در خانواده‌ای مذهبی و اصیل به دنیا آمد.

 

پدرش در کنار کشاورزی در مکتب میرزامحمد موسوی دبستانی شورینی، پدر حضرت آیت‌الله موسوی همدانی امام جمعه همدان در دروس قرآن، نهج البلاغه و ریاضی کسب فیض كرد. با مهاجرت عالم وارسته حضرت آیت‌الله صالحی به دیار شورین او نیز در جهت تبلیغ همگام آیت‌الله صالحی شد.

منزل پدري، پايگاه روحانيون مبارز

با آغاز نهضت انقلاب اسلامی، علی‌اکبر فاميل كريمي همراه پدر به میدان مبارزه آمد. این مبارزه به نحوی بود که در سال های محدودیت عزاداری در همدان با همت وي و جمعی از بزرگان روستا، هیأت‌هاي عزاداران همداني با دعوت اين گروه انقلابي به روستای شورین پا نهادند، تا آنجا که این امر موجب شد دسته عزاداری روستا کانون عزاداران همدانی قرار گيرد. بعدها نیز منزل پدری وي به پایگاهی جهت رفت‌وآمد روحانیون مبارز غرب کشور تبدیل شد.

او حالا دیگر مشغول مبارزه شده بود و وظیفه خطیر تربیت فرزندان به دوش شیرزنی بود که تنها پسر خانواده را با خوی مبارزه و جهاد پروراند. فامیل‌کریمی سال‌های کودکی و نوجوانی را ضمن تحصیل در مدرسه به کمک پدر و خانواده گذراند.

حماسه 30 مهر و ردپاي فاميل‌كريمي

برخلاف سن کم، به‌واسطه رفت‌وآمد روحانیون مبارز به منزلشان، جرقه‌های ابتدایی گام برداشتن در میدان مبارزه و حماسه‌های مردمی آن دوره در وجود فاميل‌كريمي صورت گرفت. از مهم‌ترین کارهایی که علی‌اکبر فامیل کریمی در آن شرکت داشت می‌توان به حماسه 30 مهر سال 57 اشاره كرد. از جمله نقش‌آفرینان حماسه عظیم 30 مهر 57 که برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم غیور همدان است افرادی چون علی‌اکبر فامیل‌کریمی، جواد بیات، کریم مظاهری و ... دانش‌آموزان دبیرستان علویان را می‌توان نام برد .

دستگيري، تاوان قلم شيواي علي‌اكبر فامیل کریمی

در دوران دبیرستان با توجه به قلم شیوایی که داشت بارها مقاله و نوشته‌هایی را به تحریر در آورد که اتفاقا یکبار منجر به دستگیری و برخورد با وي شد .فامیل کریمی در بحبوحه پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) و در متن جریانات، حضور پررنگی در همدان، تهران و دیگر شهرها داشت .

با آغاز جنگ تحمیلی و با اولین لشکرکشی دشمن بعثی عراق به مرزهای ایران، اين بار پا به عرصه جهاد و پاسداری از انقلاب و مرزوبوم خود گذاشت.

فامیل‌کریمی كه حالا مردي باتجربه در عرصه‌هاي انقلابي محسوب مي‌شود مدتی مسئولیت پایگاه مقاومت بسیج شورین را بر عهده داشت. او هم‌نفس با دوستانی چون شهیدان چنگیزی، محسن شیخ‌علیان و شهید خلیل نرگس‌قمریان بود که در راه صیانت از ناموس و کیان کشورشان قهقهه مستانه زدند و به لقای معشوق شتافتد. دوستی با این ستارگان زمینی سرآغاز فصلي جدید در زندگی این بسیجی بود .

كارنامه‌اي مملو از افتخارات

او در سال‌های اول تشکیل سازمان جهاد سازندگی مدیریت بخش‌های مختلف این سازمان همچون جهادسازندگی استان، مسئول گزینش جهاد، عضو شورای جهاد سازندگی همدان و... را به کارنامه درخشانش افزود.

پاسداری در جبهه‌های حق علیه باطل در غرب و جنوب همراه با ماموریت‌های خطیر که در آن دوران به فامیل‌کریمی محول شده بود، سال‌ها او را از کانون خانواده مبارزش دور کرد، اما او پا پس نمی‌کشید و با اعزام مکرر در محورهای عملیاتی دفاع مقدس غرب و جنوب و شرکت در عملیات‌های مهم از جمله (کردستان 1359ـفتح‌المبین_محور سرپل‌ذهاب ـ قصرشیرین ـ میمک‌آلواتان_ سردشت_بانه_ جزیره‌مجنون_ فاو، شلمچه و ...) به وظیفه خود عمل كرد. در سال‌های مبارزه در میدان جنگ بود که شریک زندگی خود را از خانواده‌ای بااصالت انتخاب کرد. خانواده‌ای که پدری جانباز و فرزندي شهید به کشور عزیزمان تقدیم كرد. ثمره این وصلت 2 فرزند بود، یک پسر و یک دختر که در دامن مادری فاضله و مبارز بزرگ پرورش یافته‌اند.

وفادار و خوش خدمت

با توجه به پایان 8 سال دفاع مقدس، دفتر مبارزاتي فامیل‌کریمی بسته نشد و این بار خدمت خود را در عرصه گمنامی، همچون مجاهدان هم‌دوره در استان‌های غرب و دیگر نقاط حساس ادامه داد. به اذعان دیگران و به سبب ارتباط معنوی با بزرگانی چون مرحوم حضرت آیت‌الله موسوی همدانی (ره)، فامیل‌کریمی در زمره یکی از وفادارترین و خوش خدمت‌ترین افراد به انقلاب، امام(ره) و رهبری لقب گرفت.

‌علي‌اكبر با صلاحدید مدیریت کلان کشوری در اواخر دهه هفتاد به عنوان نیرویی کارکُشته در حوزه‌هاي مختلف، برای خدمتی شایسته به مردم، به تهران هجرت و با صرف 8 سال از عمر مدیریتی خود در سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و ... مِدالی از خدمت نیک و عزت به تاریخچه زندگی خود اضافه كرد. فاميل‌كريمي در اين مدت با دريافت تقديرنامه‌هاي فراوان از سران كشوري كارنامه كاری‌اش را درخشان‌تر كرد. او در همان سال‌های پُرمشغله زندگی، از تحصیل غافل نشد. ذوق ادبی وی موجب شد تا به تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی بپردازد.

4 سال خدمت در لباس فرماندار

حضور فعال فاميل‌کریمی در مرکز تصمیم‌گیری کشور، سبب پختگی این مدیر توانا شد و وی را آماده حضور در عرصه‌های دیگر در مسیر خدمت به ملت کرد. در شهریورماه 1385 فامیل‌کریمی به عنوان فرماندار بومی همدان انتخاب شد. این انتخاب که با استقبال گرم تمامی گروه‌ها، افراد، رسانه‌ها و... همراه بود به منزله پاداشي بود تا علي‌اكبر با عزمی جدي خود را وقف خدمت به مردم همدان كند.

او 4 سال سکان مدیریت شهرستان را در اختیار داشت و در این مدت توانست سال‌های متشنج و جریان‌ساز را به پشتوانه تجارب مدیریتی چند ساله به بستری امن برای آبادانی شهرستان تبدیل كند، به‌صورتی که او را فرماندار تمام‌کننده طرح‌های نیمه‌تمام دهه‌های گذشته و همچنین بنيان‌گذار صدها طرح اساسی در همدان قلمداد می‌كنند.

اين راه ادامه دارد...

بي‌ترديد پرداختن به اين بار عظیم در راستاي خدمت به ملتي شريف در چند بند نمی‌گنجد اما مي‌توان به چند مسئوليت مهم مردي كه خود را وقف خدمت صادقانه به مردم ولايتمدار همدان كرده است اشاره‌اي كوتاه داشته باشيم:

_سرپرست استانداری همدان، معاونت سیاسی و امنیتی استانداری همدان، سرپرست معاونت عمرانی استانداری همدان، ریاست شورای تامین استان همدان، ریاست شورای برنامه‌ریزی شهرستان و استان، ریاست شورای آموزش و پرورش شهرستان همدان و...