Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی حل مشکل ورود فاضلاب به رودخانه‌های همدان با جذب اعتبار ماده ۵۶

حل مشکل ورود فاضلاب به رودخانه‌های همدان با جذب اعتبار ماده ۵۶

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه ۵۵ درصد از شبکه جمع‌آوری فاضلاب همدان اجرایی شده است، گفت: جذب اعتبار ماده ۵۶ تحول عظیمی در شبکه فاضلاب همدان ایجاد خواهد کرد البته هنوز منتظر تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

به گزارش "همدان نیوز"، فرهاد بختیاری‌فر با بیان اینکه کامل نشدن شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر همدان به‌علت عدم تخصیص اعتبارات بوده است، اظهارکرد: اعتبار مصوب فاضلاب استان همدان سالانه ۳۰ میلیارد تومان است این درحالیست که در بهترین حالت ۵۰ درصد از این اعتبارات تخصیص پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ۷۷ درصد از جمعیت استان همدان تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند، تصریح کرد: کاری که در شرکت آبفای استان همدان صورت گرفته به نسبت کشور بالاتر بوده به طوریکه این عدد در کشور ۵۴ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در کلکتورهای اصلی و شبکه‌های فرعی هنوز به پیشرفت ۱۰۰ درصدی نرسیده‌ایم، افزود: ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب مدرن باید اجرایی شود، ۱۴۰ کیلومتر شبکه اصلی و بخشی هم به عنوان خط انتقال به طول ۱۰ کیلومتر باید لحاظ می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: ۵۵ درصد از شبکه‌ها اجرایی شده است و فاضلاب رودخانه‌ها را جمع‌آوری و به تصفیه‌خانه انتقال می‌دهد و به دنبال این هستیم مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبار مصوب فاضلاب استان همدان سالانه ۳۰ میلیارد تومان است این در حالیست که در بهترین حالت ۵۰ درصد از این اعتبارات تخصیص پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: به دنبال منابع مالی جدید هستیم تا فقط به اعتبارات دولتی تکیه نداشته باشیم به طوریکه از دو سال قبل به دنبال اعتبارات جدید بوده‌ایم تا فاضلاب همدان به صورت یکپارچه اجرایی شود.

وی با اشاره به جذب اعتبارات ماده ۵۶ برای اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب همدان و ملایر، افزود: طرح فاضلاب ملایر و همدان در قالب ماده ۵۶ به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بانک عامل مشخص شده و قراردادها صورت گرفته و در حال صدور گواهی تضمین است.

بختیاری‌فر یادآور شد: در قالب ماده ۵۶ اعتبارات ۲۰ سال فاضلاب همدان را یک‌باره از بانک صادرات دریافت خواهیم کرد که تحول عظیمی در شبکه فاضلاب همدان ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کل اعتبار مورد نیاز جمع‌آوری شبکه فاضلاب ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: با جذب اعتبارات ماده ۵۶ بخش عمده‌ای از فاضلابی که وارد رودخانه می‌شود، تعیین تکلیف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: از محل منابع جاری شبکه جمع‌آوری فاضلاب دره‌مرادبیگ به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان قرارداد بسته شده و کار بزرگی انجام شده است.

وی درباره گل‌آلود بودن آب برخی نقاط شهر همدان نیز یادآور شد: با توجه به افزایش دو برابری ظرفیت آب تالوار، لازم بود برخی زون‌های فشاری شبکه توزیع آب همدان تغییر پیدا کند که این تغییر زون باعث ایجاد جریان معکوس آب شده و دبی و سرعت آب در لوله‌ها را نیز تغییر داد و در نهایت باعث کدورت مقطعی آب شد.

بختیاری‌فر با تأکید بر اینکه آب شرب هیچ مشکلی ندارد، افزود: کدورت آب هیچ ارتباطی به زون‌بندی آب زیرزمینی و سطحی ندارد و مقطعی بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل قطعی آب در همدان نداریم، اظهار کرد: شاید قطعی‌های موقت در پی ایجاد مشکل در شبکه رخ دهد و باعث شود میزان ورودی به مخازن کم شود که در این صورت برای ذخیره آب کاهش فشار را در برخی ساعات اعمال می‌کنیم که این موضوع نیز به صورت مقطعی است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن