Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی همدان وارد محدودیت آبی شده است

همدان وارد محدودیت آبی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: همدان با توجه به کمبود بارندگی وارد محدودیت آبی شده است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، منصور ستوده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که در سد اکباتان برگزار شد، گفت: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار گرفته و از طرفی، توزیع بارش نیز در کشور به لحاظ مکانی و زمانی ناهمگون است.

وی افزود: این در حالی است که در ادامه خشکسالی‌های سال‌های گذشته، شاهد خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیکی بی‌سابقه‌ای در سال آبی جاری هستیم به نحوی که ایستگاه‌های باران سنجی شرکت آب منطقه‌ای همدان طی سال آبی جاری در استان ۲۸۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که در مقایسه با ۴۶۹ میلی‌متر بارش سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته و استان وارد تنش آبی شده است؛ بر همین اساس صرفه‌جویی در مصرف آب در همه بخش‌ها در مقطع کنونی امری ضروری تلقی می‌شود.
ستوده ادامه داد: رواناب بخصوص منابع آب ورودی به سدهای استان کاهش شدیدی داشته و سدهای اکباتان و آبشینه بعنوان تامین کننده آب شرب، احتمالا از مهر ماه قادر به تامین آب نخواهد بود. 
وی با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه شده است، افزود: حجم سد اکباتان در حال حاضر به 14 میلیون کاهش یافته و 42 درصد از ذخیره سد پر شده است.
ستوده یادآور شد: حجم رواناب ورودی به سد اکباتان نسبت به سال گذشته به یک‌سوم کاهش یافته به‌طوری‌که در سال گذشته حدود 64 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه سد اکباتان شده که این میزان در سال جاری به 24 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.
ستوده ادامه داد: وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مصرف کنندگان آب در بخش شرب، کشاورزی، صنایع و خدمات انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: به دلیل کمبود بارندگی در سال آبی جاری و وقوع خشکسالی کشت دوم محصولات کشاورزی بویژه کشت پاییزه در اراضی پایین دست سدهای اکباتان و سایر سدهای تامین کننده آب شرب استان ممنوع است.
وی با اشاره به اینکه همدان امسال از ذخایر آبی مناسبی برخوردار نیست و باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: تلاش بر این است تا برای تابستان امسال علاوه بر تامین منابع آب جایگزین ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌داریم تا دچار مشکل نشویم./

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن