Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی بورس قادر به کنترل بازار خودرو نخواهد بود

بورس قادر به کنترل بازار خودرو نخواهد بود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به حفظ ارزش سرمایه به عنوان هدف اصلی اکثریت اشخاص از خرید خودرو گفت: تا زمانی که تورم بر اقتصاد کشور حاکم است، بورس قادر به کنترل وضعیت کنونی بازار خودرو نخواهد بود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حسن لطفی اظهار داشت: وجود مافیا در صنعت خودروی کشور مشکلات بسیاری را برای این صنعت ایجاد کرده است. در هیچ نقطه‌ای از دنیا، ثبت‌نام و تشکیل صف برای خرید خودرو به عنوان یک کالای مصرفی و متعاقب آن، تحویل با چندین ماه تاخیر سابقه ندارد.
وی افزود: نخستین اقدام مجلس در ورود به حوزه صنعت خودرو و رفع معضلات این صنعت، می‌بایست آزادسازی واردات یا ارتقای کیفیت خودروهای داخلی متناسب با خودروهای خارجی باشد تا استفاده از خدمات باکیفیت برای مردم امکان‌پذیر شود.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح عرضه خودرو در بورس قادر به تنظیم بازار خودرو نخواهد بود، گفت: ما یک کشور تورمی هستیم و تا زمانی که تورم بر اقتصاد کشور حاکم است، بورس قادر به کنترل وضعیت کنونی بازار خودرو نخواهد بود. در حال حاضر، خریداران با هدف حفظ ارزش پول و سرمایه خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند.
لطفی با توجه به مواد مورد اختلاف نمایندگان در طرح عرضه به بورس در خصوص تعیین قیمت پایه از سوی شورای رقابت یا سازمان حمایت تاکید کرد: نخستین اقدام، مبارزه با مافیای خودرو، آزادسازی قیمت خودرو، خروج دو شرکت بزرگ خودروسازی از انحصار و واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی است تا بخش خصوصی خود، اقدام به حذف مافیا از این صنعت نماید و علاوه بر آن امکان ورود به دنیای رقابت با خودروسازی‌های داخلی و خارجی و در ادامه واگذاری حق انتخاب به مصرف‌کنندگان فراهم شود.
وی ادامه داد: تا زمانی که دولت در شرکت‌های خودروسازی حضور دارد، مطمئنا مافیای این صنعت ادامه خواهد داشت، زیرا بخشی از این مافیا را خود دولت تشکیل می‌دهد. زمانی که موضوع مافیا در این صنعت حل شود و خودروساز آزاد باشد، شاهد فروش خودرو با قیمت تمام شده خواهیم بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شیوه عرضه در بورس، امکان خرید خودرو برای مصرف‌کنندگان واقعی فراهم نیست و علاوه بر آن، اشخاص با توان مالی بیشتر و برخوردار از امکانات سایت و اینترنت اقدام به خرید سبدی این محصول از بورس، انبار و فروش آن در بازار می‌کنند و بدین ترتیب بازار سیاه خودرو شکل می‌گیرد. بنابراین بورس، تضمینی برای خرید تکی خودرو نیست.
لطفی در ادامه گفت: خودرو یک کالای مصرفی بوده و هر روزه در معرض استهلاک، ارزش خود را از دست می‌دهد. خرید و فروش خودرو می‌بایست برای مردم تسهیل شود به طوری که ثبت اسناد خرید و فروش خودرو آزاد شود و خریداران ناچار از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، ثبت معاملات در این دفاتر و صرف هزینه‌ای مازاد نباشند. پلاک‌گذاری خودرو توسط نیروی انتظامی در یک مدت زمان کوتاه و مراجعه افراد به دفاتر پیشخوان دولت می‌بایست فراهم شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ورود خودرو به بورس نمی‌تواند تضمینی برای تثبیت قیمت‌ها باشد مگر با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی، خرید خودرو تحت شرایط خاصی برای افراد فراهم شود./ مهر

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن