Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی کتابخانه‌های همدان یک میلیون و 156 هزار نسخه کتاب دارند/بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان:
کتابخانه‌های همدان یک میلیون و 156 هزار نسخه کتاب دارند/بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان گفت: در حال حاضر تعداد کتب کتابخانه های استان یک میلیون و 156 هزار و 121  جلد است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، عاطفه زارعی در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت بزرگداشت کتاب، کتاب خوان و کتاب دار با بیان اینکه اقداماتی از سوی اداره کل کتابخانه ها از 16 تا 27 آبان ماه به مناسبت بیست و چهارمین هفته کتاب در نظر گرفته است، اظهار داشت: در این هفته از خادمان فرهنگی تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: 24 آبان ماه روز بزرگداشت علامه طباطبایی است که آثار بسیاری را تألیف کردند و برنامه هایی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است.

زارعی با اشاره به برگزاری نشست هایی در صدا و سیمای مرکز همدان به مناسبت هفته کتاب، خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی در فضای مجازی از جمله برنامه های اداره کل کتابخانه ها به شمار می رود.

وی همچنین تصریح کرد: تولید گزارشات رادیویی و تلویزیونی و برنامه های فرهنگی در راستای ترویج کتابخوانی در اولویت برنامه های اطلاع رسانی قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه های استان همدان با بیان اینکه ترویج کتاب خوانی در کل استان و مناطق شهری و روستایی مورد توجه قرار دارد، خاطرنشان کرد: با سایر دستگاه ها در راستای ترویج این فرهنگ در شهرها و روستاها، تعاملاتی به عمل آمده است.

وی با اشاره به نصب بنر و پوستر در فضای داخلی و خارجی کتابخانه های استان، یادآور شد: در کمیته تبلیغات هفته کتاب، چاپ پوستر و بنر انجام شده است.

زارعی به تشکیل نرم افزار «سامان» تحت پوشش کمیته پژوهش هفته کتاب، خاطرنشان کرد: افراد می توانند با نصب این نرم افزار در تلفن همراه و کامپیوتر، منابع اطلاعاتی را جستجو کنند که به ثبت نام کنندگان و اعضای کتابخانه ها، استفاده از سیستم جستجو آموزش داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایگاه های اطلاعاتی نیز برای آشنایی محققان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: محققان می توانند به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه، اطلاعات دارای منبع و مورد تأیید را از پایگاه های اطلاعاتی معتبر دریافت کنند.

مدیرکل کتابخانه های استان همدان به تشکیل کمیته خیرین در استان اشاره کرد و افزود: گلریزان کتاب از جمله برنامه های این کمیته است که خیرین در این راستا کتاب هایی را خریداری می کنند و در اختیار کتابخانه ها قرار می دهند.

وی با بیان اینکه نشست کتابخوان تحت نظر کمیته فرهنگی برگزار می شود، گفت: در این نشست ها، اشتراک منابع اطلاعاتی و کتاب ها در بین کتابخوان ها و کتابداران صورت می گیرد و نقد کتاب به هیچ عنوان مورد نظر نیست بلکه افزایش دانش و اطلاعات از طریق اشتراک منابع مورد توجه است.

زارعی افزود: در نشست کتابخوان ویژه، منابع خاص در بخش های مختلف به اشتراک گذاشته می شود و با توجه به سیر مطالعاتی هر شهرستان، 9 نشست برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه نقد کتاب، کارگاه قصه گویی و رونمایی از کتب تألیف شده از سوی مؤلفین شهرستانها از جمله برنامه های هفته کتاب خواهد بود،خاطرنشان کرد: کتاب «آنهایی که جا ماندند» نیز در این هفته بین سربازان زندان ها توزیع و مسابقاتی در این زمینه برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان از راه اندازی قفسه استان شناسی در تمام کتابخانه ها خبر داد و افزود: این قفسه در راستای معرفی استان تشکیل خواهد شد و منابع اطلاعاتی نویسندگان بومی و همچنین کتب مربوط به استان به نمایش گذاشته می شود.

وی ادامه داد: در این قفسه ها از سفال به عنوان نماد صنایع دستی استفاده شده است.

زارعی به بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب اشاره کرد و افزود: ثبت نام رایگان کتاب هرساله در 24 آبان ماه به صورت حضوری انجام می شد اما در سال جاری افراد به صورت غیرحضوری می توانند پیش ثبت نام را انجام دهند و سپس به کتابخانه مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل دهند.

وی افزود: افراد می توانند 24 آبان ماه به سامانه اینترنتی مراجعه کرده و اطلاعات خود را در بخش ثبت نام، به ثبت برسانند و از 24 تا 27 آبان ماه به کتابخانه مراجعه و  مدارک خود را ارائه دهند.

مدیرکل کتابخانه های استان همدان با بیان اینکه کارگاه قصه گویی و کاردستی برای کودکان و نوجوان عضو کتابخانه ها برگزار خواهد شد، اظهار داشت: جذب کتاب های اهدایی در بخش کتب درسی و کمک آموزشی از جمله برنامه هایی است که در این ایام در نظر گرفته شده و افراد می توانند کتب خود را به کتابخانه های عمومی تحویل دهند.

وی ادامه داد: از سال 1393، 200 هزار کتاب اهدایی از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تحویل گرفته شده است.

زارعی با بیان اینکه خرید کتاب از نویسندگان استان برای تجهیز بخش همدان شناسی از دیگر اقدامات اداره کل کتابخانه ها به شمار می رود، افزود: در برخی موارد نیز افراد می توانند با مراجعه حضوری به اداره کل کتابخانه ها کتاب خود را معرفی کنند که با توجه به سیاست حمایت از نویسندگان بومی، کتب پس از بررسی خریداری خواهد شد.

وی با اشاره به تشریح اهمیت کتاب خوانی در خطبه های پیش از نماز جمعه، یادآور شد: یکی از اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه 21 آبان ماه خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان با اشاره به دعوت از دو هزار دانش آموز به همراه خانواده های خود جهت بازدید از کتابخانه مرکزی، گفت: در روز پنج شنبه 20 آبان ماه تحت عنوان یک روز با کتاب، کتابخانه مرکزی میزبان دانش آموزان و عموم مردم خواهد بود.

زارعی به معرفی کتاب در این هفته نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری تور بازدید از کتابخانه مرکزی و همزمان با آن، کارگاه آموزشی نرم افزار سامان از جمله برنامه هایی است که در این هفته در نظر گرفته شده است.

وی همچنین تصریح کرد: تفاهم نامه هایی بین اداره کل کتابخانه های عمومی با اداره کل حفظ و نشر آثار ارزش های دفاع مقدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، اداره کل پدافندغیر عامل و سازمان جهاد کشاورزی منعقد شده که می تواند در رفع نواقص و همچنین هم افزایی بین دستگاه ها اثرگذار باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان با بیان اینکه آموزش به زنان روستایی در زمینه کتاب خوانی از سوی مروجین کشاورزی انجام خواهد شد، یادآور شد: افتتاح سه ایستگاه مطالعه در نهاوند و ملایر از دیگر برنامه های کتابخانه های عمومی استان به شمار می رود.

وی افزود: بر اساس آنچه در ابتدای سال قول داده شده بود 10 درصد از کتابخانه های استان در هفته کتاب تحت پوشش اینترنت قرار بگیرند.

زارعی با بیان اینکه برنامه هایی برای معلولان و نابینایان نیز در طول سال در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه کتابخوانی، کتابخانه ها مجهز به رمپ مخصوص معلولان خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان گفت: از آبان ماه سال قبل تا آبان ماه امسال 15 میلیون تومان برای خریداری کتب و منابع اطلاعاتی بومی در استان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبار و استفاده از ظرفیت خیرین یک یا دو کتابخانه در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، اظهار داشت: کتابخانه عمومی شهدای گمنام رزن با 350 میلیون تومان اعتبار که عملیات عمرانی آن 9 سال پیش آغاز شده در صورت تأمین اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.

زارعی افزود: کتابخانه عمومی مریانج نیز از دیگر پروژه های نیمه تمامی است که از سوی کتابخانه های عمومی استان  تا پایان سال و یا سال آینده افتتاح خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان با اشاره به نیاز برخی کتابخانه ها به توسعه فضا، یادآور شد: بررسی هایی در خصوص این کتابخانه ها انجام شد و برای مثال در کتابخانه عمومی شهید رجایی گسترش افقی مجموعه صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به ازای ساخت هر کتابخانه، شاداب سازی فضای سه کتابخانه در دستور کار قرار دارد.

زارعی با بیان اینکه 64 هزار و 76 نفر عضو فعال کتابخانه های استان هستند، اظهار داشت: در گذشته سیستم ثبت اطلاعات اعضا یکپارچه نبود اما امروز اطلاعات افراد تجمیع شده و بر اساس این آمار پنج درصد از جمعیت استان در 111  باب کتابخانه شامل 63 کتابخانه شهری 48  کتابخانه روستایی عضو هستند.

وی افزود: در شش ماه ابتدایی سال جاری 36 هزار جلد کتاب به اداره کل کتابخانه های عمومی استان اهدا شد که در هفته کتاب از برترین اهداکنندگان تقدیر خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه عمومی استان همدان با بیان اینکه شهید مرتضی ترابی کمال و سیدمیلاد مصطفوی از شهدای مدافع حرم عضو کتابخانه بودند، یادآور شد: از خانواده این دو شهید در هفته کتاب تجلیل می شود.

وی همچنین تصریح کرد: جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در سال جاری برگزار خواهد شد که کتابخانه روستای شاهنجرین رزن به عنوان یکی از روستاهای برتر معرفی می شود.

زارعی با بیان اینکه زیربنای کتابخانه های استان 43 هزار و 245 متر مربع است،گفت: سرانه زیربنا در استان به ازای هر یکصد نفر 2.46 متر مربع است که باید هشت متر مربع باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان اظهار داشت: یک میلیون و 156 هزار و 121 نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان وجود دارد.

وی ادامه  داد: بیشترین قشر مراجعه کننده به کتابخانه ها به ویژه در روستاها کودکان،  نوجوانان و زنان خانه دار هستند.

زارعی تأکید کرد: در سال آینده نقشه های شهری بررسی می شود و خلأهای فرهنگی در مناطق شناسایی خواهد شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن