Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی مصرف بیش از حد قلیان توسط زنان/ خطر نازایی در کمین است

مصرف بیش از حد قلیان توسط زنان/ خطر نازایی در کمین است

فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی با بیان اینکه در حال حاضر متأسفانه شاهد مصرف بیش از حد قلیان در بانوان هستیم، مطرح کرد: این موضوع در زنان احتمال نازایی، سقط‌جنین، تولد نوزادان نارس و کم‌وزن را افزایش خواهد داد.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدرضا زاهد پورانارکی با بیان اینکه مصرف دخانیات آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد می‌کند، اذعان کرد: دود سیگار و قلیان بر عملکرد ریه تأثیر می‌گذارد و به‌علت استنشاق سطح بالای مونوکسیدکربن، این افراد در معرض خطر ابتلا به مشکلات تنفسی و ریوی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متأسفانه شاهد مصرف بیش از حد قلیان در بانوان هستیم، اظهارکرد: آمار پژوهش‌ها نشان می‌دهد بانوان بیشتر از آقایان قلیان مصرف می‌کنند و خطر استنشاق این ماده دخانی در زنان به علت تفاوت در هورمون‌هایی که دارند، بیشتر است.

این فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی تصریح کرد: بیماری‌های انسدادی مزمن ریه، سرطان و ... از جمله عوارض مصرف قلیان است همچنین در زنان احتمال نازایی، سقط‌جنین، تولد نوزادان نارس و کم‌وزن را افزایش خواهد داد.

زاهد پورانارکی با بیان اینکه یک پُک قلیان معادل یک تا پنج بسته سیگار به بدن آسیب می‌رساند، خاطرنشان کرد: مصرف تنباکوی فاسد، کهنه و غیرمجاز سبب ایجاد توکسین در بدن شده و بسیار مضر است.

وی با بیان اینکه مواد سمی دود قلیان می‌تواند در عروق مانده و باعث انسداد آنها و در نتیجه بیماری‌های قلبی شود، افزود: کشیدن سنگین قلیان با سطح بالای تری‌گلیسیرید که یک عامل اصلی برای پیشرفت بیماری قلبی کرونری است، ارتباط دارد همچنین می‌تواند باعث تغییر در ضربان قلب و ایجاد آریتمی قلب شود.

این پزشک متخصص با بیان اینکه به علت مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌تواند عامل مهمی در رشد میکروب و قارچ باشد، اذعان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد کشت مواد داخل شیلنگ قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و به‌راحتی با دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت‌های مزمن می‌کند.

وی ادامه داد: ابتدا شخص متوجه بیماری خود نمی‌شود اما سال‌های بعد به علت نفوذ این قارچ و میکروب در لایه‌های مختلف ریه، مبتلا به بیماری‌هایی مثل برونشیت، آمفیزم ریه و سرانجام آسم ایجاد خواهد شد این در حالیست که شخص هنگامی به بیماری خود پی می‌برد که متأسفانه چاره‌ای جز تحمل بیماری تا آخر عمر نخواهد داشت.

زاهد پورانارکی با بیان اینکه درصد قابل‌توجهی از افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، دچار بیماری‌های عروقی و سکته خواهند شد و تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، مطرح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد ۹۰ درصد افرادی که مواد دخانی مانند سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، مبتلا به انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان ریه می‌شوند. 

وی در پاسخ به اینکه برخی افراد معتقدند که از تنباکوهای میوه‌های سبک استفاده می‌کنند و به این علت کمتر دچار مشکل و آسیب خواهند شد، آیا این فرضیه درست است؟ اظهارکرد: اصلاً نمی‌توان این فرضیه را قبول کرد چرا که به‌ هرحال فرد دود قلیان را استنشاق می‌کند و از طرفی تنباکوهای طعم‌دار که در قلیان‌های میوه‌ای استفاده می‌شود، خود نیز عامل بروز بیماری است؛ تنباکوها معمولاً از میوه‌های کپک‌دار تهیه می‌شود.

این فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی با بیان اینکه مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان بر تمام ارگان‌های بدن اثر می‌گذارد، اظهارکرد: تحقیقات نشان می‌دهد سرطان دهان، مری، معده، مثانه، بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی در سیگاری‌ها و قلیانی‌ها بیشتر از سایر افراد جامعه است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن