Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت تبلیغات زودهنگام کاندیداهای شورای شهر؛ خوب یا بد ؟

تبلیغات زودهنگام کاندیداهای شورای شهر؛ خوب یا بد ؟

انتخاباتی دیگر در راه است و آرام آرام هیاهوی انتخاباتی فضای شهر و محافل مختلف فرهنگی، مذهبی، ورزشی و سیاسی را در بر می‌گیرد.

کاندیداهای احتمالی پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر نیز در همدان از هم‌اکنون برنامه‌های خود را آغاز کرده‌اند؛ برخی با تشکیل گروه‌ها و کانال تلگرامی از هم‌اکنون مشغول جمع کردن آشنایان و هواداران خود در یک فضای مشترک، یارکشی و جلب نظر افراد جدید و در نهایت کسب نتیجه در انتخابات هستند.

درستی یا نادرستی آغاز حرکت‌های اینچنینی از حوصله این مقاله خارج است اما آسیب‌های احتمالی بهره‌گیری از فضاهای مجازی در این مقطع از زمان برای کاندیداها امری خطیر بوده و ممکن است در تعیین سرنوشت انتخاباتی ایشان موثر باشد؛ رو شدن دست کاندیداها از جهت نحوه گزینش و جمع‌بندی افراد در گروه‌های مجازی در نرم‌افزاری چون تلگرام باعث علنی شدن برخی جهت‌گیری‌های ایشان در فضای عمومی شده و هم اینکه برخی مخالفان که قصد فضاسازی منفی بر علیه ایشان را داشته باشند به راحتی در این فضا ورود پیدا کرده و همه آنچه را که آن نامزد برای بهره‌بردای مثبت در موعد مقرر در فضای مجازی برای خود تدارک دیده بوده را به ایجاد جبهه‌ای منفی بر علیه خودش تبدیل نمایند.

از سویی دیگر ممکن است مباحثی در این قبیل گروه‌ها و فضاها مطرح شود که حتی در تعیین صلاحیت کاندیدایی که مدیریت آن جمع را عهده‌دار است نیز موثر واقع شود و حتی منجر به رد صلاحیت ایشان شود.

احتمال رو شدن دست کاندیداها در چنین فضاهایی دور از ذهن نیست و رقبا به سادگی می‌توانند به اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های انتخاباتی آنها پی ببرند.

فارغ از بحث فضای مجازی در فضای حقیقی نیز شاهد سلامت چندانی در حرکت‌های برخی از نامزدهای احتمالی نیستیم؛ از برخی بده و بستان‌ها با افراد ذینفوذ و موثر در کسب آرا در مقطع زمانی حال تا حضور در نشست‌های مختلف و سخن‌پرانی بر مبنای عوام‌فریبی و مدیریت وعده، اتفاقاتی است که متاسفانه در مقاطع پیش از برگزاری انتخاباتی چون شورا که قدری رنگ قومی- گروهی دارد، رخ می‌دهد و تا وقتی که سطح آگاهی عمومی جامعه نسبت به عدم پذیرش این قبیل بازی‌های انتخاباتی به حد اعلا نرسد، متاسفانه شاهد سوء استفاده افراد اینچنینی خواهیم بود که بعضا این قبیل حرکت‌های ایشان در نتیجه انتخابات نیز تاثیرگذار واقع می‌شود.

ایجاد فضای تخریب شفاهی، مقابله با یکدیگر و اطلاعیه روی اطلاعیه دیگری زدن هم ازجمله بی‌اخلاقی‌هایی است که گاهی اوقات توسط و به دستور فرد کاندیدا یا بوسیله عوامل تبلیغاتی وی مشاهده می‌شود.

همدان کلان‌شهری است که همیشه به علت همین مسائل و اغلب به خاطرعدم راهیابی افراد صالح، پرتوان، دارای ایده و خلاقیت و اصیل به شورای شهر، آن‌گونه که باید رشد پیدا نکرده است؛ قیاس وضعیت همدان دهه 60 با دیگر شهرهای بزرگ کشور در آن مقطع با مقایسه وضعیت فعلی شرایط، بافت، موقعیت و امکانات عمومی این شهرها نسیت به همدان، نشان از سرعت پایین توسعه شهری همدان نسبت به آن مناطق دارد که ضعف در برنامه‌ریزی و عدم نگاه نوگرایانه به مدیریت شهری را می‌توان عمده‌ترین عامل این عقب ماندگی برشمرد.

امید می‌رود ساکنین پایتخت تاریخ و تمدن در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر با نگاهی تیزبینانه‌تر از گذشته، وضعیت کاندیداها را بررسی نموده و در این عرصه وارد شوند تا به یاری خدا شاهد بهبود وضعیت شهر با حضور افرادی قوی‌تر از نفرات گذشته در شورای اسلامی شهر همدان باشیم.

یادداشت: علی ثقفی/مدیر مسئول پایگاه خبری همدان نیوز

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن