Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت "دورهمی " مهران مدیری و ترویج زندگی مجردی

"دورهمی " مهران مدیری و ترویج زندگی مجردی

در جهان امروز و در عصر تکنولوژی اطلاعات ، نقش رسانه ها در زندگی روزمره مردم بسیار چشمگیر است و رسانه ها این قدرت را دارند که زندکی مردم را جهت دهند و با استفاده از دو عنصر اطلاعات و پیام نقش خاصی را در زندگی انسانها و در دنیای ماشینی کنونی باز کنند.

مارشال مک لوهان از افراد صاحب نظر در حوزه رسانه و ارتباطات با جمله معروف " رسانه خود پیام است " به این نکته مهم اشاره کرد که رسانه از یک تاثیر گذاری بسیار بالایی بر زندگی انسانها برخوردار است ، پیام شامل یک معنای خاص نمی شود بلکه معانی و مفهوم های زیادی و متعددی را شامل می شود و همین پیام ها باعث شکلگیری و تغییر رفتار انسانها می شود.

در کشورعزیزمان  ایران  ودر قانون اساسی به خوبی نقش ها و وظایف را تعیین کرده است اما به نظر می رسد ریشه بسیاری از مشکلات یا عدم رعایت قانون و یا اقدام سلیقه ای در اجرای قانون است و متاسفانه دستگاههای  نظارتی در این زمینه عملکرد رضایت بخشی ندارند و اگر قانون در دست اجرا شود بسیاری از مشکلات کنونی در جامعه دیده نمی شود  وبسیاری ازناهنجاری های امروزجامعه بعلت همین عدم رعایت قانون است.

در قانون اساسی حفظ حریم خانواده و ترویج فرهنگ ازدواج اسان و اسلامی به عنوان یکی از وظایف قانونی دستگاههای فرهنگی از جمله صدا و سیما به عنوان یک رسانه مردمی و ملی دیده شده است و امروز انتظاری که از صدا و سیما بعنوان یک دستگاه فرهنگی وجود دارد از سایر دستگاهای فرهنگی بیشتراست ؛ چون رسانه ملی ظرفیت بسیار خوبی برای فرهنگ سازی است اما متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که در حوزه های فرهنگی ، رسانه ملی نسبت به موضوع مهمی چون خانواده که موردتاکیدرهبرمعظم انقلاب  است  بی توجه است و موضوع سبک زندگی اسلامی چندان در دستور کار این دستگاه فرهنگی قرار نمی گیرد .

برنامه " دورهمی " مهران مدیری یکی از برنامه های موفق سالهای اخیر تلویزیون است ؛ متاسفانه  برنامه شاخص  آن قدر در رسانه ملی کم شده که مردم از برنامه هایی چون " خندوانه " و " دورهمی " باهمه ضعف هایش به عنوان برنامه های خوب  و شاخص و پرمخاطب یاد می کنند که این خود نوعی ضعف است که چرا در 24 ساعت شبانه روز تنها یک یا دو برنامه شاخص وجود داشته باشد و باید این مشکل روزی حل شود و برنامه های پر مخاطب متعددی در صدا و سیما دیده شود .

اما در برنامه " دورهمی " نکته منفی که مجود دارد و به نوعی غیر مستقیم بر نگرش جوانان تاثیر منفی دارد ترویج " زندکی مجردی " است ؛ هر شب یک بازیگر سینما به این برنامه دعوت میشود که سوال ثابت آقای کارگردان این است ازدواج کردید؟ و جواب می شنود که 35 سال دارم ؟ ازدواج نکردم و قصد ازدواج هم فعلاً ندارم .....و این یک گفتمان غلط در جامعه است که آسیب های بسیار زیادی دارد ؛ آیا بهتر نیست مهران مدیری که از لباس پوشیدن تا نوع غذا و مسافرت ودوران کودکی و  . . . را از این بازیگران سوال می کند از خیر این یک سوال بگذرد.

متاسفانه امثال مهران مدیری که جلو دوربین و مخاطب سیگار می کشد و یا بازیگری که در دوسال شاید چند بار اخبار نه چندان مناسب از وی در رسانه ها پخش می شود به الگویی برای بعضی جوانان تبدیل شده اند که روز به روز از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته اند و جالب اینکه رسانه ملی به این قضیه هم کمک می کند و اگر امروز در بحث الگوسازی جوانان ضعف داریم و حرفی برای گفتن نداریم تا آنها امثال هنر پیشه ها را الگو قرار دهند بعلت عملکرد ضعیف همه ماست که بایدروزی جوابگوی آن باشیم.

آن اندازه که هنر پیشه ها در جعبه جادویی خود و خوراک و پوشاک و زندگی شان برای مردم پخش می شود امثال شهید چمران با مدرک دکترای فیزیک پلاسما که تاسوسنگردوجبل عامل لبنان رابرای ادای تکلیف رفت ومبارزه کردوسرانجام به شهادت رسید جایی ندارند و معلوم است که کدام الگو می شود و کدام ناشناخته می ماند و این درد امروز جامعه است !!

اماخوب است بدانید زندگی مجردی و تاخیر در سن ازدواج جوانان باعث بحران های زیر می شود :

1.  کاهش جمعیت و مشکل فرزند آوری چون بهترین سن برای فرزند آوری برای خانم ها تا 35 سال است .

2. کاهش نشاط اجتماعی در جامعه : هر چند ازدواج در سن بالاتر صورت گیرد نشاط اجتماعی در جامعه کاهش پیدا می کند و یکی از مشکلات امروز جامعه همین عدم وجود نشاط و شادابی است که نتیجه آن افسردگی و پر شدن تخت های بیمارستان ها و بالا رفتن مرگ و میر و سکته بالاخص در میان جوانان است .

اما آمارهای ذیل هم جالب توجه است که باید امثال مهران مدیران و البته دستگاههای فرهنگی هم خوب است آن را بدانند:

1. تعداد 14 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج هستند .

2.  تعداد 5 میلیون نفر در کشور هرگز ازدواج نکردند .

3.  تعداد یک میلیون جوان از سن ازدواج گذشته و در تجرد دائمی قرار دارند .

4. آمار دختران مجرد 3 برابر پسران است .

5. سن ازدواج برای دختران به 26 سال رسیده است ( 30 درصد افزایش سن )

6 .میانگین فرزند آوری زنان ایرانی از 7 به 5/1 رسیده است .

به هر حال به نظر می رسد ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی اشاره شده بعلت فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی ، حرکت به سمت زندگی مدرینه و فراموشی آداب و رسوم و سنت های گذشته و عملکرد ضعیف دستگاههای فرهنگی است و در این مکتوبه سعی شده است که انتقادی به برنامه پر مخاطب " دورهمی " به علت ترویج فرهنگ زندگی مجردی شود و امید می رود که دراین  زمینه تجدید نظری صورت گیرد و مشکلات جوانان مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد .

یادداشت: اسداله ربانی مهر/ معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان

نظرات   

 
0 #1 جواد 1396-01-20 05:32
سلام دیگر نقدی که به این برنامه وارد است زملن پخش است که به نظر کسی چون من که با دید نفوذ دشمن به کشور اسلامی مان نگاه می کنم باعث بیدار نشدن برای نماز صبح می شود و کارگردان احتمالا به خوبی از این قضیه باخبر است
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن